Besikta MC "vinterhalvåret" omöjligt?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Det gjorde min också en hel sommar, det var inte förrän efteråt jag kom på att vagnskadeförsäkringen inte gällde pga inträtt körförbud.
Samma här, kollade med mina olika försäkringsbolag.
Trafikförsäkringen gäller, men vagnskada kan man i princip glömma.

• Gilla
Reaktioner: DaK

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Finns ingenting som säger att man inte får besiktiga tidigare än 24 månader efter senaste besiktningen.
Min MC togs ut i Maj -21, jag besiktade i Oktober -24 bara för att få tiden hyfsat "rätt", jag hade såklart kunnat vänta till våren men då är det ju inte bara jag som vill besiktiga...
Lid detta år eller leta, men boka en besiktning på hösten om ett och ett halvt år så slipper du besiktiga på våren 👌

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Lösningen för @Whippet finns ju här. Möjligen kan det vara kul att få info om vilket företag det är.
Mjo... men han har inte besökt tråden mer... och tror inte det är svårt att hitta all, jag har besiktigat på flera olika ställen och det har aldrig varit problem.
...men som nybörjare kanske man viker sig redan vid första motgången, vad vet jag.

Whippet

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2025
Hoj
Yamaha MT-07
Mjo... men han har inte besökt tråden mer... och tror inte det är svårt att hitta all, jag har besiktigat på flera olika ställen och det har aldrig varit problem.
...men som nybörjare kanske man viker sig redan vid första motgången, vad vet jag.
Här viker jag mig inte.. Har fått napp. Besikta i Värnamo (är det möjligen den du menar?), ska bara hitta en vänlig skäl som vill köra enda dit. Är ju endå en bit ifrån Jönköping. Samma firma i Habo (Besikta) tog inte emot den. Inga firmor i Jönköping tar emot den trots att jag varit där och frågat "snällt".

• Gilla
Reaktioner: DaK

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Här viker jag mig inte.. Har fått napp. Besikta i Värnamo (är det möjligen den du menar?), ska bara hitta en vänlig skäl som vill köra enda dit. Är ju endå en bit ifrån Jönköping. Samma firma i Habo (Besikta) tog inte emot den. Inga firmor i Jönköping tar emot den trots att jag varit där och frågat "snällt".
Växjö är det jag tänker på... men har även erfarenhet av Tingsryd och Olofström.
Sätt cykeln på ett släp och vips, framme.
(men nej, det är ingen lång bit till Värnamo från Jönköping så... 5-7 mil... tar lite över en halvtimme ju)

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Problemet är ofta att de saknar kompetent personal som kan besiktiga en mc ..
Har de personal så brukar det funka. :tummenupp

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Är i färd med att ta mitt MC-kort efter mångs års längtan och köpte en MC i höstas med sista besiktningsdag 2025-02-28, inga problem tänkte jag eftersom så fort vädret tillåter kan jag ta första svängen och övningsköra till besiktningen.
Vad hindrar dig från att åka till Värnamo på samma sätt?

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Jag besiktade för någon timme sedan. Ringde till närmsta station och de hade en lucka 40 minuter senare.

Så ring så löser det sig.
Fyra tvåor var väl iofs skit, men nu är det igång i allafall.

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!