Besikta med lysande motorlampa

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Vad säger besiktningen om man kör in bilen med en lysande 'motorlampa' på en jumpy -01. Blir det en tvåa i protokollet eller bryr dom sig inte?

Inga gissningar nu!!!
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Beror väl på felet har jag för mig? De kopplar ju upp den mot en dator som kollar om felet är allvarligt för avgaser mm får du röt flagg där blir det en tvåa.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Man kopplar väl inte upp sig på äldre bilar före en viss årsmodell? Hur som helst är jag rätt säker på att det blir en tvåa i protokollet.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
OM besiktningsstationen följer bestämmelserna är det automatiskt en anmärkning som kräver efterkontroll.
Punkt.

På nyare bilar än -01 kopplar man DESSUTOM upp sig mot motorns styrenhet OAVSETT om felindikering (lysande lampa för motorsystem) lyser eller ej. Skulle man i det fallet hitta ett gammalt lagrat fel leder det till, enligt meningen ovan.


Så är det.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Kan nog vara en bra idé att köpa en OBD läsare för att kunna nollställa felkoder inför besiktningar om man har en bil som ger sporadiska felmeddelande som resulterar i en tänd motorlampa.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Förtydligande: Ibruktagande (i trafik första gången) som styr.

Generellt:

"Funktion på felindikator/varningslampa för motor-elektronik och omborddiagnossystem med avseende på bekräftad felkod som registrerats i bilens ombord-diagnossystem (OBD) ”Mode 3”, gäller
- bensindriven personbil och lastbil med totalvikt av högst 3 500 kg fr.o.m. 2002,
- dieseldriven personbil med högst 4 passagerare och med en totalvikt av högst 2 500 kg fr.o.m. 2004,
- dieseldriven personbil med 5 passagerare eller fler och med en totalvikt av högst 2 500 kg fr.o.m. 2006, och
- dieseldriven personbil med en totalvikt över 2 500 kg samt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3 500 kg fr.o.m. 2007."

https://www.google.se/url?sa=t&sour...gQFjAA&usg=AFQjCNENMIY2sWq0hvjCTHJu8x3WmOgS3Q
 
Last edited:

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Förtydligande: Ibruktagande (i trafik första gången) som styr.

Generellt:

"Funktion på felindikator/varningslampa för motor-elektronik och omborddiagnossystem med avseende på bekräftad felkod som registrerats i bilens ombord-diagnossystem (OBD) ”Mode 3”, gäller
- bensindriven personbil och lastbil med totalvikt av högst 3 500 kg fr.o.m. 2002,
- dieseldriven personbil med högst 4 passagerare och med en totalvikt av högst 2 500 kg fr.o.m. 2004,
- dieseldriven personbil med 5 passagerare eller fler och med en totalvikt av högst 2 500 kg fr.o.m. 2006, och
- dieseldriven personbil med en totalvikt över 2 500 kg samt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3 500 kg fr.o.m. 2007."

https://www.google.se/url?sa=t&sour...gQFjAA&usg=AFQjCNENMIY2sWq0hvjCTHJu8x3WmOgS3Q

Tackar!
Det tolkar jag som att bilprovningen inte bryr sig om den lysande lampan för motorelektroniken på Jumpy diesel årsmodell 2001.

Och ni andra som svarat gissar som vanligt va? :fakta
 
Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag skulle skriva ut den för att ha med, för jag tror :)crash) att besiktningsmannen kommer att sätta en tvåa annars.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Hade en gång en SAAB med ABS-fel och lysande lampa.
Fick tipset (här på SH tror jag) att koppla lampan till den för olja. Då lyser den när tändningen slås på och slocknar sedan, precis som om det inte varit något fel.

Trodde personalen skulle upptäcka felande ABS på bromsprovet, men bilhelvetet gick igenom med blankt papper!

Brydde mej aldrig om att besikta nästa år. Skrotade den istället. Enda vettiga att göra med en SAAB.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
När jag besiktigade min hoj med lysande motorlampa (EXUP) så frågade jag om detta, de svarade att på en hoj skiter de i det, för det finns inga avgaskrav på hojar. En bil däremot går in i ett "limp mode" då lampan tänds vilket påverkar avgaserna vilket gör att den blir underkänd. Det är vad besiktningsmannen sade. Sen är det ju olika, tydligen går de ju in med datorer o allt möjligt trassel på nyare bilar åtminstone och då är det väl annorlunda regler som gäller. Om det Brute Force skrev innan är årtalen som gäller för att de ska kika med datorn eller bara på kontrollamporna vet jag inte.
 

jetson

Guest
Köp en sån här och radera felkoden strax innan du åker in (vet dock inte om en jumpy har obd2)

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...strument-och-Elektronik/Felkodslasare-151362/


Är iofs inte säker på att dom inte ser det ändå, eller om man ska radera felkoder om man inte vet att det är något oviktigt, men dom kopplar iaf in en felkodsläsare när dom besiktar min bil så antar att dom gör det på din med. Bra grej att ha om man vill kolla felkoder utan att behöva åka till verkstad.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top