Besikta streetfighter?

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
Drömhojen
7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.
Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.
Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell får vara utrustad med endast en backspegel, placerad så att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

8 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall med avseende på montering av backspeglar
1. uppfylla kraven i bilaga 3 till kapitel 4 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller
2. uppfylla kraven i ECE-reglemente 81 (se 3 kap. 1 §).

9 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar
1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller
3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.

Motorcykel av 1984 eller tidigare års modell skall med avseende på montering av backspeglar uppfylla de tekniska kraven i 17 § (Trafiksäkerhetsverkets äldre bestämmelser om backspeglar).
Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell behöver endast uppfylla avsnitt 5 i 17 §.

klippt från: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949598 :fakta

Frisk89

lite bättre än alla andra!
Gick med
2 Dec 2010
Hoj
1989 Suzuki GSX-R
7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.
Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.
Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell får vara utrustad med endast en backspegel, placerad så att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

8 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall med avseende på montering av backspeglar
1. uppfylla kraven i bilaga 3 till kapitel 4 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller
2. uppfylla kraven i ECE-reglemente 81 (se 3 kap. 1 §).

9 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar
1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller
3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.

Motorcykel av 1984 eller tidigare års modell skall med avseende på montering av backspeglar uppfylla de tekniska kraven i 17 § (Trafiksäkerhetsverkets äldre bestämmelser om backspeglar).
Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell behöver endast uppfylla avsnitt 5 i 17 §.

klippt från: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949598 :fakta

Så med andra ord så måste jag ha 2st backspeglar på min 89a?...

Tragiskt att året är 2011 och Sveriges lagar fortfarande är skrivna på gammelsvenska...
Men hur skulle det se ut om vi vanliga människor skulle förstå landets regler och lagar...?
Det kanske bara är jag som inte är så allmänbildad :va

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jo men nu blandar Pönan ihop med vad Transportstyrelsen ser på backspeglar gentemot vad besiktningsföretag följer för kontrollplan på kontroll av backspeglar. Före detta datum -99 så behövs inga speglar vid vanlig kontrollbesiktning av mc punkt slut!

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
Drömhojen
Så alltså så är det okej att åka till besiktningen utan backspeglar men polisen gillar det inte?

Har jag förstått det rätt då?

Jo men nu blandar Pönan ihop med vad Transportstyrelsen ser på backspeglar gentemot vad besiktningsföretag följer för kontrollplan på kontroll av backspeglar. Före detta datum -99 så behövs inga speglar vid vanlig kontrollbesiktning av mc punkt slut!

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Så alltså så är det okej att åka till besiktningen utan backspeglar men polisen gillar det inte?

Har jag förstått det rätt då?

På vägen till besiktningen kan du bli stoppad av polisen men inne på kontrollbesiktningen så är det kontrollplanen/kontrollhandboken som alla besiktningsföretag ska följa & inte VV författningssamling. OM jag har förstått det rätt så har besiktningsföretagen fått såkallade lättnader för de bedriver kontroll av fordon för säkerhet/miljö mm. Därför skiljer det sig just under kontrollbesiktning. Däremot om man tar regbesiktning så går de väldigt nära hand i hand VV & reghandboken.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...