Besikta utan sidostöd ?

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Tänkte idag montera mina PP Tuning fotpinnar & märkte då att i&med monteringen så blir jag av med sidostödet, jag har iofs anat detta.

Jag kör nästan bara bana så detta gör inget men då vissa arrangörer kräver att hojen är besiktad & minst trafikförsäkrad så måste jag besikta hojen minst 1 gång till iaf & detta leder till min fråga:
Får man hojen godkänd vid besiktning om den saknar sidostöd?

Jag kan besikta hojen först & byta sen men jag vill fixa till hojen NU!!!

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Du får egentligen inte ändra nånting på en helbilsgodkänd Mc så får du en paragrafryttare så är det kört. Besikta först, ändra sen - gammalt sporthoj.com ordspråk.

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Blir du av med sidostödet? Skumt, jag har PP Tuning på min 600rr och den monteringen stör inte sidostödet... däremot mister jag kopplingen bakbroms - bromsljus, det gör nog du också, och det blir nog svårt att få igenom besiktningen...

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Ingen koll på reglerna men har besiktigat utan sidostöd på ett par hojar utan problem.

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Blir du av med sidostödet? Skumt, jag har PP Tuning på min 600rr och den monteringen stör inte sidostödet... däremot mister jag kopplingen bakbroms - bromsljus, det gör nog du också, och det blir nog svårt att få igenom besiktningen...

PP tuning rejsväxlat,nya växelpellens fäste använder sidostödets fäste.

Besiktningen vill Ibland kolla framhjulslagret & vill då "bryta upp" hojen med stödet för att få upp hjulet i luften så det är nog bra om det är på plats.
De blir nog att besikta & sen modds vidare, sen är det nya beslut om två år

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
PP tuning rejsväxlat,nya växelpellens fäste använder sidostödets fäste.

Besiktningen vill Ibland kolla framhjulslagret & vill då "bryta upp" hojen med stödet för att få upp hjulet i luften så det är nog bra om det är på plats.
De blir nog att besikta & sen modds vidare, sen är det nya beslut om två år

Fast jag har för mig att de inte längre får bryta upp hojen på sidostödet eftersom att det var någon hojmodell som inte tål att brytas upp...

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Inga problem att bes utan sidostöd!!

Tro mig!

"Ah men alltså det var en kille på ett internetforum som sa att det va lugnt asså. Jag kunde lita på honom sa han!"

Är det lugnt för att du fick igenom din hoj, eller är det lugnt eftersom reglerna inte utgör ett hinder?

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
På besiktningen kollar de säkerhetsrelaterade saker. Så vad som går igenom på en vanlig besiktning och vad man kan få nedslag på i en flygande besiktning är två olika saker.

Besiktningen bryr sig inte om helfordonsgodkännande på det sättet. Du kan ändra i princip allt som inte har med säkerhet att göra så länge du inte byter större saker som sving eller gör ramändringar, för då har du gått över på ombyggt fordon.

De finns inget som säger att du behöver kunna lyfta upp hojen på sidostödet vid besiktningen före att de ska kunna kontrollera t ex framhjulslager mm.

Gissningsvis går den därför igenom utan problem. Men med det sagt så säger reglerna enligt nedan, så polisen kan ha ett och annat att säga om du blir stoppad på vägen hem från en godkänd besiktning.

13 kap. Karosseri

Stöd

1 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst ett stöd för att hålla motorcykeln stadig när den är stillastående och uppfylla kraven i direktiv 93/31/EEG (se 2 kap. 10 §).
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr023.pdf

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
"Ah men alltså det var en kille på ett internetforum som sa att det va lugnt asså. Jag kunde lita på honom sa han!"

Är det lugnt för att du fick igenom din hoj, eller är det lugnt eftersom reglerna inte utgör ett hinder?[/QUO

Därför att det är mitt jobb att besikta bla mc, och i kontrollbes handboken finns ingen bedömning på befintlighet av stöd. Endast fastsättning/risk falla ned finns det bedömning på.

//Tommy

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Visst får man ändra "förargeometri" även på helfordonsgodkända maskiner?
typ styre, fotpinnar, sadelhöjd med mera?

vaf som ska finnas och vad som släpps igenom är nog en helt annan historia, jag vet en som besiktigade en bil med sommardäck förra månaden. Det gick bra.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Är det inte väldigt jobbigt även på en banhoj att inte ha något stöd alls? Eller är det bara jag som inte alltid har hjälp av någon när man ska ha upp hoj på ex. depåstöd?

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Är det inte väldigt jobbigt även på en banhoj att inte ha något stöd alls? Eller är det bara jag som inte alltid har hjälp av någon när man ska ha upp hoj på ex. depåstöd?

De e en träningssak.
Inge problem att få upp den själv och man vill få på värmarna så fort som möjligt, så hojen ska iaf upp på depåstöden.

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Visst får man ändra "förargeometri" även på helfordonsgodkända maskiner?
typ styre, fotpinnar, sadelhöjd med mera?

vaf som ska finnas och vad som släpps igenom är nog en helt annan historia, jag vet en som besiktigade en bil med sommardäck förra månaden. Det gick bra.
Styre fotpinnar inga problem, Sommardäck på vintern går bra. Vinterdäck på sommaren går ochså bra. även dubbdäck på sommaren är ok att bes med. Det är skicket på de däck som sitter på som gäller. Polisen kan ha andra åsikter efter väg..

//Tommy

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Låna en boblbee-rygga. Ha ett depåstöd på ryggan när du kör till besiktningen.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!