Besiktigade min streetfighter "diffus" ljusbild

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Japp ja tror jag har de.. kan kolla de sen annars.. Vad tänkte du på?
Jag tänkte på att då har du två strålkastare där reflektor/glas är gjorda för hel/halvljus. En hel/halvljuslampa H4 passar ju !
Och du har halvljus i båda strålkastarna och helljus i båda strålkastarna, va ?
Och pekar inte strålkastarna åt exakt samma håll blir ljusbilden diffus.
Eller går det sätta i en lampa med bara en ljustråd för helljus????
I dina strålkastare.

Biltema skriver att det är helljusstrålkastare om sin produkt men de har ju H4 60/55W
lampor i den, vilket är hel och halvljus.

Jag brukar ställa in halvljuset mot en vit vägg (på bil) aldrig pillat på det på hoj.
Ställer strålkastarna så där 2 till 3 meter framför väggen.
Halvljuset brukar synas som en vit vågrätt linje som vinklar upp lite till höger. Med mörkt ovanför.
Nu vet jag inte hur du har det, men antag att strålkastarna är lite skelögda eller vindögda. Eller den ena lite ner och den andra lite upp. De pekar alltså inte i exakt samma riktning rakt fram utan lite olika. Då kan det förklara att ljusbilden är "diffus".
Ett sätt att kolla detta skulle vara att dra loss lampsockeln på ena strålkastaren. Eller lossa sladden till halvljuset nånstans där det är lätt komma åt den.
Och kolla halvljuset på enbart den andra strålkastaren. Och sedan göra samma sak med den andra. Ljusbilderna ska ligga på exakt samma plats på väggen. Om allt OK. Ligger de inte på exakt samma plats på väggen => Ljusbilden diffus med båda halvljusen tända ! Möjligen OK att den högra ljusbilden (uppvinkligen) är 1 till 1,5dm åt höger (avståndet mellan centrum på strålkastarna.

Antag att du ser att strålkastarna inte pekar åt exakt samma håll. Enklaste sättet få till det då att klippa av halvljussladden till vänster lampa. (sett när man sitter på hojen). Tänk på att isolera sladden. Då har du bara höger lampa till halvljuset (som jag), skarp ljusbild. I varje fall vid besiktning. Vad du gör sen din ensak.
Sen finns ju i teorin en möjlighet till. Dålig kvalité på strålkastare eller lampa (glödtråden sitter fel) som gör att du får diffus ljusbild.

Last edited:

storskogen

Ny medlem
Gick med
23 May 2010
Hoj
Suzuki RMX250 -99, KTM 525/540 EXC/SM
Endurohojar som är LV-reggad, tex KTM brukar ofta ha en diffus ljusbild (inte en skarp linje på halvljuset) men brukar gå igenom med bara en "bra att veta"-anmärkning. Pratade med bilprovningen om det idag. Testa på en annan bilprovning/gubbe så går det nog bättre

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring