Hej på er, hade en liknande erfarenhet när jag skulle regbesiktiga min M Roadster tidigare i år.
Hämtade hem en riktigt fin och fullt dokumenterad Z3 M Roadster från Tyskland förra veckan.
Den var i originalskick förrutom ett koniskt sportluftfilter och 18" BBS splitfälgar och H&M väghållningskit i form av ställbara coilovers fram och spacerplattor bakom fälgarna. Måste tillägga att dessa saket ej var upptagna i briefet.
Jag plockade av fälgarna och spacerplattorna och monterade originalfälgar från en M3 e36 med samma däckdimension som i briefet och lät resten sitta.
Nu till det tråktiga, jag rullade in på SBP i Ängelholm igår och det första jag fick höra var "Jaha, så du har köpt en skruvad BMW från Tyskland?".
Jag sa att den här bilen har jag minsann kollat upp ordentiligt och snackat med tidigare ägare, samt ringt till verkstäderna som servat den... osv.
Han påbörjade sin runda och upptäckte att jag glömt skuva tillbaka antennen efter att jag tvättat bilen inför besiktningen. "Det här blir det anmärkning på" sa han med byrsk ton. Jag sa som det var och plockade upp antennen som rullat undet passagerarstolen och skruvade tillbaka den. Då sa han att "nu är det försent, den skall sitta på när bilen kommer in i hallen"
Därefter öppnade han huven för att kolla chassienummer mm. och såg luftfiltret, och röt till "det här är inte original!", då tänkte jag satan, jag fick ingen original luftburk med på köpet.
Därefter kom det jobbiga, han sa att bilen "är för bra för att gå igenom besiktningen" med ironisk ton, hur kommer det sig frågade jag. De här fjäderbenen är justerbara, det får de inte vara sa han. = anmärkning
Summa summarium:
1.Antennfäste, utsickande föremål
2.Motor, otillåten ändring. Avser luftfilter. Uppfyller ej krav enl. VVFS 2003:22
3.Fjäderben, fram, båda sidor, otillåten ändring. Avser luftfilter. Uppfyller ej krav enl. VVFS 2003:22
Antnnen var ju bara att skruva dit
Luftfiltret kan man byta lätt, problemet är att jag inte hade något och fick köpa en ny luftburk för 1000kr.
Fjäderbenen är lite värre, fick köpa 2 st nya original + fjädrar = $$$