Besikting..:Mad !!!

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
fan vad surt. men lånar tråden lite. när man ska regbesiktiga till 25kw. måste hela hojjen vara orginal? såsom avgas, blinkers, osv
Tänk efter lite själv nu...

Har du strypt hojen m.h.a. brickor eller liknande från en strypsats och ska besikta hojen med intyget som följde med strypsatsen? Stod det något på det intyget om effektavgassystem?

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
Hej på er, hade en liknande erfarenhet när jag skulle regbesiktiga min M Roadster tidigare i år.

Hämtade hem en riktigt fin och fullt dokumenterad Z3 M Roadster från Tyskland förra veckan.

Den var i originalskick förrutom ett koniskt sportluftfilter och 18" BBS splitfälgar och H&M väghållningskit i form av ställbara coilovers fram och spacerplattor bakom fälgarna. Måste tillägga att dessa saket ej var upptagna i briefet.

Jag plockade av fälgarna och spacerplattorna och monterade originalfälgar från en M3 e36 med samma däckdimension som i briefet och lät resten sitta.

Nu till det tråktiga, jag rullade in på SBP i Ängelholm igår och det första jag fick höra var "Jaha, så du har köpt en skruvad BMW från Tyskland?".
Jag sa att den här bilen har jag minsann kollat upp ordentiligt och snackat med tidigare ägare, samt ringt till verkstäderna som servat den... osv.

Han påbörjade sin runda och upptäckte att jag glömt skuva tillbaka antennen efter att jag tvättat bilen inför besiktningen. "Det här blir det anmärkning på" sa han med byrsk ton. Jag sa som det var och plockade upp antennen som rullat undet passagerarstolen och skruvade tillbaka den. Då sa han att "nu är det försent, den skall sitta på när bilen kommer in i hallen"

Därefter öppnade han huven för att kolla chassienummer mm. och såg luftfiltret, och röt till "det här är inte original!", då tänkte jag satan, jag fick ingen original luftburk med på köpet.

Därefter kom det jobbiga, han sa att bilen "är för bra för att gå igenom besiktningen" med ironisk ton, hur kommer det sig frågade jag. De här fjäderbenen är justerbara, det får de inte vara sa han. = anmärkning

Summa summarium:
1.Antennfäste, utsickande föremål
2.Motor, otillåten ändring. Avser luftfilter. Uppfyller ej krav enl. VVFS 2003:22
3.Fjäderben, fram, båda sidor, otillåten ändring. Avser luftfilter. Uppfyller ej krav enl. VVFS 2003:22

Antnnen var ju bara att skruva dit

Luftfiltret kan man byta lätt, problemet är att jag inte hade något och fick köpa en ny luftburk för 1000kr.

Fjäderbenen är lite värre, fick köpa 2 st nya original + fjädrar = $$$ :mad:

Visst är det trist att få skit för att det är ändringar på bilen MEN alla bilar tillverkade 1998 och efter är så kallade T14A bilar. Detta tillägg står på sida 2 i registreringsbeviset och syftar på att bilen är helbilsgodkännd. Detta innebär att man inte får göra några ändringar alls från originalutförande från fabrik, i teoin får man inte ens byta däck typ till ett annat märke. Jag känner flera killar på SBP som tycker att dessa regler är idiotiska på många sätt eftersom det innebär att man inte heller får göra bilen säkrare, miljövänligare och bensinsnålare dock så är det fortfarande deras jobb att efterfölja dessa regler som satts upp av regering, vägverket och flera andra instanser.
Visst var det onödigt med antennen men skulle du riskera ditt jobb för att någon annan ska bli glad genom att begå ett tjänstefel?

Som tidigare nämnts så finns det dom som inte borde jobba med det dom gör eftersom dom är griniga och har dåligt bemötande men jag skulle aldrig kräva att en annan person riskerar sitt jobb bara för att göra mig glad.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Helt sjukt ju...bara för att han inte har råd med en sådan kärra så går det ut över dig när han gör allt han kan för att förstöra i sin avundsjuka :arsele

Blir arg när jag läser det....och givetvis även det trådskaparen skriver om sitt bilprovningsbesök.... :mad:

Haha, ja för fan, han är fattig och avundsjuk så det var ju helt klart därför han inte godkände en bil som inte var i godkänt utförande. :tummenupp

NR:7

Team NR:7 Racing 2oo4
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
CBR900RR-SC28 Stunt & CBR900RR-SC33 & CBR600RR Race
Glöm inte kameran :D

Fuck Jag är fortfarande sne finns det ingen moral i kroppen på folk eller vad är det frågan om? dom snubbarna som tog emot mig måste haft en svår uppväxt och dom borde kanske jobba som fångvårdare på hall... och DOM måste ha lekt med trasiga leksaker...

Nästa gång det strular kommer ja gå i BITAR då skiter jag i vad dom gör jag säger bara LÖS PROOOOOBLEMET!!!:mad: :mad: :mad: :mad:

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!