Besikting

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Bilprovningen har inget krav på färg på skylltlykta... Så du vet det

Jag ber så mkt om ursäkt Emil då kravet på vitt ljus endast gäller vid regbesiktning & inte vid vanligt besiktning.

Så en smäll till mig :huvet & en :pannkyss till dig Emil W.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Om jag förstår det rätt så är alltså kåpor och dylikt inte en del av helfordonsgodkännandet?

Alltså: om man rensar t.ex en R1:a och streetfajtrar till den så är det alltså grönt med SBP så länge ljusbilder och annat stämmer?

Någon som gjort detta och VET?

Edit: jag syftar alltså på nyare cyklar. inte gamla fzr-ök

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha XT660r -05
Strypning

På tal om besiktning..
Är det någon som har råkat ut för att behöva skruva isär förgasare för att visa strypningen vid besiktning, enligt papper är denna hoj strypt men den är borttagen sedan länge.

:arsele

Emil W

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2005
Hoj
KTM 620 SC KTM 525 EXC SM
Inte på en vanlig kontroll bes görs detta... De bedömmer effekten genom provkörning.....

tudor

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2005
Hoj
fireblade
glöm inte hastighetsmätaren oxå, och speglarna är inte så viktiga som alla säger jag vet att minst fyra av polarna har bes utan speglar och det gick bra, lycka till

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
snackade med en kille på jobbet om just detta fenomen, han påstod att man kunde vägra att låta dom provköra hojen. (och ändå bli godkänd på besiktningen)

någon som vet om detta stämmer?

Nja det blir svårt för provkörning måste alltid göras iallafall när det inte är något grus på vägen. Vad tror du besiktningsgubben säger om du vägrar låta honom göra ett bromstest? Fet 2:a & återbesök.

mkx

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Hoj
Zx6r -03 svart som själen
Hur är det med blinkers, avstånd mellan bakblinkers? Vad gäller för framblinkers? Synliga från alla håll?
Räcker det med en enkel ditklistrad reflex på regskylten?
Hur griniga är dom på slipons? har ett micron highpipe, låter inte så mkt tycker jag ;)

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hur är det med blinkers, avstånd mellan bakblinkers? Vad gäller för framblinkers? Synliga från alla håll?
Räcker det med en enkel ditklistrad reflex på regskylten?
Hur griniga är dom på slipons? har ett micron highpipe, låter inte så mkt tycker jag ;)

18cm i bak & 24cm i fram
Ja de godtar reflex på regskylten så länge den inte skymmer några siffror eller bokstäver men polisen brukar ogilla detta.
Slip-on nja vet du med dig att den låter mkt så chansa inte då det är ju vartannat år på hojarna så lägga ner 1tim eller nåt är värt besväret istället för att komma tillbaka.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Ang strypning så kollar väl inte SBP mekaniskt, och jag har svårt att tro at dom skulle använda ändan som G-mätare för att bestämma om hojen är strypt eller inte.
Rent tekniskt behöver man ju bara skriva ett intyg som man skriver under själv att man strypt hojen så är det ok vid regbesiktning. (tex om man monterar strypbrickor själv)

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha XT660r -05
Vad är kraven på ljuddämpare?
Hur mycket får det låta och hur kollar dom det?

Jag har slipon som är fastsvetsat och funderar på om det går igenom en kontrollbesiktning.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vad är kraven på ljuddämpare?
Hur mycket får det låta och hur kollar dom det?

Jag har slipon som är fastsvetsat och funderar på om det går igenom en kontrollbesiktning.

103Db gäller för alla motorcyklar men ser är det beroende på vilken slaglängd hojen har. I en tabell som ASB går efter så står det hur mkt en hoj ska varva
med just den slaglängden hojen har. Svårt att säga hur mkt din hoj låter.

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha XT660r -05
Var o besiktade idag UA, dock var det på gränsen att köra med slipon, 103,2 decibel (gräns 103).
Detta innebär att mitt lyse är godkänt och att backspegel inte är ett krav

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...