Två olika typer av besiktning:
-Kontrollbesiktning
-Registreringsbesiktning
Den enda gång det eventuellt står något i regbeviset lär väl vara om det är en så omfattande ombyggnation att det krävts registreringsbesiktning.
Om ramen är ombyggd etc.
(jag vet väldigt lite om det här, kan någon kunnig upplysa oss andra?)
Men vi förutsätter för enkelhetens skull att den är "lite" ombyggd, då blir det till att fråga säljaren:
"-Är den (kontroll)besiktad i nuvarande skick?"
Om svaret blir ja blir din följdfråga
"-När gjordes den (kontroll)besiktningen och har du (säljaren) modifierat något på hojen sedan dess?"
Om inget är ändrat sedan senaste kontrollbesiktning och den gick igenom med blankt papper så är du ett steg på vägen.
Ombyggt är alltid lite småläskigt. Vem har gjort det, och varför?
Kraschat och döljer skadorna genom att byta ut original-delar till billigare "custom-delar"?
Eller bara någon som gillar att bläddra i tillbehörskataloger?
Men det kanske känns bättre om du "får med originaldelarna" så att säga, då har ju lite "stamtavla" på fordonet.
Men om det är värt att köpa, det kan bara du avgöra.