Besiktning av offroadare med motardhjul?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
DTM skrev:
Går det enkelt att reg besiktiga en XR600 med 43hk original för 25kw istället?
Är det en firma som måste utföra strypningen?

Vill kunna köra upp på en XR och det är ju kört i dagsläget.

det kan du nog glömma! ´för att köra upp så måste du ha en hoj som är på minst 750 cc om det är tungt kort vi pratar om. kommer inte ihåg hur mycket den måste väga?
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
motardnisse skrev:
det kan du nog glömma! ´för att köra upp så måste du ha en hoj som är på minst 750 cc om det är tungt kort vi pratar om. kommer inte ihåg hur mycket den måste väga?

Men jag ska köra upp för A med begränsning. Kommer köra XR600 i dom närmaste två åren och sedan får man ju A kort utan begränsning automatiskt.

Problemet är att jag inte vet om det går att reg bes en XR600 för 25kw. Kan bli problem med kw/kg :confused:
 

Avelin

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Hornet 600 & Suzuki DR600 motard
Ska väl inte vara några problem att reg.besikta den med
begränsad effekt! Lämnar du in den, så stryper dem till det
rätta! Alltså, är den för lätt, så plockar dem bort några kw till!
På min är det 23kw på, för att den skulle klara sig.

Kan tillägga att man ströp 2-4hp på min, bara för att besiktningsmännen
var så jäkla petiga! MB-racing hade försökt få despans på grund av
de få hp över regeln, men nej! Jäkla byråkrater! Så det var bara att
punga ut 1900:- för att ta bort 2-4hp! och yttligare 500:- för reg.besiktningen.
 

Leffe

#14
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
DTM skrev:
Men jag ska köra upp för A med begränsning. Kommer köra XR600 i dom närmaste två åren och sedan får man ju A kort utan begränsning automatiskt.

Problemet är att jag inte vet om det går att reg bes en XR600 för 25kw. Kan bli problem med kw/kg :confused:

Följande krav gäller på provfordonet när du kör upp på motorcykel:
När du kör upp för Behörighet A
- motorns slagvolym får inte understiga 700 cm3
- motorns effekt får inte understiga 35 kW
När du kör upp för Behörighet A, begränsad
- motorns slagvolym får inte understiga 375 cm3
- motorns effekt får inte överstiga 25 kW
- förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg
När du kör upp för Behörighet A1
- lätt motorcykel vars slagvolym inte får understiga 120 cm3
- motorns effekt får inte överstiga 11 kW
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Jag behöver alltså strypa den till 20kw för att komma under 0.16kw/hk. Den väger ca 128kg

Ser mörkt ut och dyrt :(
-----------------------
Hej !

Jag kollade i listan med XR600 finns inte med alls.
Så tyvärr finns det ingen färdig strypning.
Man kan evtuellt göra en strypning och köra hojen i broms bänk.
Men det får du kolla med bilprovningen om dom godkänner.
Ring gärna om du har frågor.

Mvh
Björn Jacobsson
Mc-kompaniet AB
-------------------------
 
Last edited:

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
Leffe skrev:
Följande krav gäller på provfordonet när du kör upp på motorcykel:
När du kör upp för Behörighet A
- motorns slagvolym får inte understiga 700 cm3
- motorns effekt får inte understiga 35 kW
När du kör upp för Behörighet A, begränsad
- motorns slagvolym får inte understiga 375 cm3
- motorns effekt får inte överstiga 25 kW
- förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg
När du kör upp för Behörighet A1
- lätt motorcykel vars slagvolym inte får understiga 120 cm3
- motorns effekt får inte överstiga 11 kW

Åh! Det innebär ju att jag kan köra upp med MIN EGEN!(25kw, 499cm3)
Hurra!
Tackar för den informationen, den var högst värdefull, i min ögon.
:bow
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Tinatjejen skrev:
Åh! Det innebär ju att jag kan köra upp med MIN EGEN!(25kw, 499cm3)
Hurra!
Tackar för den informationen, den var högst värdefull, i min ögon.
:bow

Du har en ER-5 som är strypt, right ? Jo, det är till och med sådana som används av trafikskolor som mellanhoj.
 

Noffe

Mästarn på hjälmskrap...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Nada
Dee_cati skrev:
Och jag som tänkte regga om min till landsväg :( Vill inte förnedra hojen med 18/21-kombination så det får väl bli e-reggat i fortsättningen oxå... (läs: LAT)



du kan ju låna hjul av mig om du inte har, borde passa med lite mindre mods
 

goranmanson

motardian
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
-00 XR650r
Jag besiktade min XR600 -92 med motardhjul utan problem..
Frågade även herr besiktningsman förra året då ja skulle besikta om det skulle gå bra att byta hjul o han sa att det var helt okej. Fick dock 2:eek:r på sprucken backspegel o avsaknaden av
skyltbelysning... grrrrr....
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
goranmanson skrev:
Jag besiktade min XR600 -92 med motardhjul utan problem..
Frågade även herr besiktningsman förra året då ja skulle besikta om det skulle gå bra att byta hjul o han sa att det var helt okej. Fick dock 2:eek:r på sprucken backspegel o avsaknaden av
skyltbelysning... grrrrr....
Var det för att man "kunde skära sig på spegeln" eller? För det finns ingen lag på speglar på hoj.
 

Sillen

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
KTM 990 smr -11
Nisse Järnet skrev:
Var det för att man "kunde skära sig på spegeln" eller? För det finns ingen lag på speglar på hoj.


Jag läste någonstans att lagen om att mc måste ha backspegar
trädde i kraft 1maj iår
 

goranmanson

motardian
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
-00 XR650r
Hmm.. det var som tusan!! då fimpar ja backspegeln på återbesiktningen då.... Vart kollar man upp sånt här egentligen??
Skyltbelysning tex. Har besiktat både min xr400 å min xr600 ett par ggr utan, men nu fick de nå tuppjuck plötsligt å ville ha det med plötsligt... Kedjeskydd behöver man det?? :skrämd
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
vägverkets fordonslag är ganska krånlig att gå in å kolla på men den finns på www.vv.se mkt attt läsa :D

Nej!! du behöver inte ha nå backspeglar!!!
skyltbelysning ska finnas även om hojen är e-reg!!!
lite osäker på offroad hoj men på vanlig hoj så behövs inte kedjeskydd. men på t,ex HD så måste det finns skydd för
belthjulet i fram så man inte kan fastna med byxorna där.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top