Besiktning av turbohoj

daytonaracer

Guest
Som jag förstår det så var han tvungen att göra en fullständig reg.bes för att där satt en turbo på på den vanliga besiktningen? Då ska man nog ha en himla tur om en halv turbo går igenom

Jag försökte regbesikta först med turbo,när inte det gick plockade jag bort turbindelen och gjorde en vanlig kontrollbesiktning utan framgång,nu är allt turborelaterat bortplockat för ett tredje försök!
När man tänker på saken är det väldigt konstigt att just turbo inte skulle vara tillåten effektökning eftersom det går bra att vässa en sugmotor i stort sett hur mycket man vill bara för att det inte syns utifrån på samma sätt som en fläkt,tror inte heller att det egentligen står i någon paragraf hos bilprovningen,verkar vara en bedömningsfråga av besiktningspersonalen.Grymt less på detta tjafs! man får vara tacksam att det bara är bes vartannat år....

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Då var det skumt, halva turbos går alltid igenom i Eslöv (om det är vanlig bes)

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Jag plockade väck turbon men lät allt annat sitta kvar, satte luftfiltret direkt på ic:n. Det gick bra, han frågade dock om jag hade turbo på hojen. Nä, inte just nu sa jag då.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Sbp i hemmavid verkar vara ett riktigt sketställe.
Jobba på svensk bilprovning verkar vara för folk som inte kom in på parkeringsvaktshögskolan:huvet

Ha ha ha ha det finns många paralleller om olika branscher, typ väktar som aldrig fick bli poliser etc. Vad jobbar du själv med! :D

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Enligt den besiktningsman jag känner finns det inget som säger att turbo inte skall gå igenom vanlig kontrollbesiktning. Han släpper igenom turbohojar så länge alla kontrollpunkter är uppfyllda, ljud, bromsar, lyse m.m. Regbesikning är en helt annan historia, då kontrolleras allt mot typintyget. Jag har för mig polisen kan förelägga om en sådan vid en flygande besiktning.

/Ingvar

Last edited:

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Montera turbo på hojjen ska föreläggas om reggbesikting pga effekthöjning.

Samma sak som på en bil.

Sen att några släpper igenom det är en annan sak och som alltid så är det fordonsägarens ansvar att se till att fordonet är trafiksäkert och stämmer överens i regbeviset.

Ceder

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Hoj
Fz1 Turbo
Verkar jhu vara en enda röra!
Vad måste tex göras för att kunna besikta en helfordonsgodk hoj med turbo?
Eller funkar det enbart med halvfordonsgodkända?
Försökt att läsa på om detta på sfro mm men står jhu fruktansvärt otydligt.
Måste jhu finnas dom som är eller har varit i kontakt med sfro eller liknande som vet.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC