Besiktning hoj nr.1 (Besiktningskillarna kan inte sitt jobb)

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Brumm brumm
Tänkte bara berätta detta.

Var och besiktigade min ombyggda bandit idag. Hyfsat intressant, efter att han har pulat ett tag och allt verkar frid och fröjd drar han fram linjalen och måttar 19cm mellan mina bakblinkers.
Citat
"De här sitter för tajt, 24cm måste det vara"
"Va?, är du säker på det? jag läste på väldigt noga innan jag byggde om."
"Jo men 24cm skall det va"
Jag tänker att han måste ju kunna sitt jobb så jag tjafsar inte emot någe mer utan biter ihop och inser att det blir till att bygga om och ombesiktiga. *fan*

Ut till disken, skriver ner lapp på att det blir ombesiktning 200kr skull det kosta för övrigt. Jag går ut något förbannad, sätter mig på hojen och just som jag skall starta så ropar han från fönstret!! Ursäkta jag hade visst fel, kom tillbaka in så fixar vi om ditt papper.

VAFAN tänkte jag. In igen, något förbannad nu, dock var besiktnings killen väldigt trevlig i övrigt, han kallade t.ex biltemas bakreflexer för "bra grejer" :D

Men döm av min förvåning när han inte kan makulera tidigare beslut. Han mixar och frågar kollegor osv. men det går visst inte att ordna på det sättet. Nu börjar man bli lite irreterad, har väl väntat en 15 minuter på att han skall trolla bort hans felaktiga bedömning.

Sen kommer han ut och berättar att han måste skicka brev upp till "kontoret" för att det skall gå att ordna och att han blir tvungen att skicka besiktnings papprerna till mig i efterhand.
Så jag knallar ut till hojen utan besiktnings papper. När jag startar märker jag att något är annorlunda, då har han lyckats (när han hissade hojen så satte han repen lite snett) vrida styret framåt, bromsen sitter nästan rakt ner, speglarna tittar rakt upp i himlen (undra på att han tyckte att han blev bländad av solen när han var ute och provkörde *jag fatta inte vad han menade då*) kopplingen går knappt att nå. Stannar efter ett par hundra meter vid en busshållsplats, men kan inte rubba styret för så det blir till att åka hem försiktigt som satan. Lite skrämmande att han var några sekunder från att få mig att åka på ombesiktning för att han inte kunde sitt jobb. Gissa om jag blivit förbannad om man åkt på ombesiktning och fått höra att 19cm var lugnt.

Värt att nämna:
* Bultlampa som regplåtsbelysning var tydligen okey (hehe 2watt på den)
* Biltema klister reflex också okey
* Något uppvinklad regplåt inget problem
* Ej E märkta framblinkers no problem.
* Speglar små som ekollon okey.

//Fredda

Last edited:

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Hehe, ja alla har vi ju våra dagar...

Men vad hade han gjort med styret sa du?

duccen

Ny medlem
Gick med
2 May 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R
Fredda66 skrev:

//Fredda

Det är inte lag på att ha speglar alls på en hoj.

Förövrigt fårvånar det mig inte. Typiskt kommunalarbetare....

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Typiskt kommunalarbetare ?????????

AB svensk bilprovning är väl ett vinstdrivande
företag nuförtiden eller ????????????

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Vad är minsta avståndet mellan blinkersarna då? 18cm?

Ej E-märkta blinkers fram måste han missat, är ju ej Ok.
Skyltbelysning måste väl även den vara E-märkt om allt ska vara EXAKT korrekt.

Jag tror de är hårdare om det gäller reg.besiktning med E-märkningen. Så har det varit för mig. Reg.besiktade en importerad hoj med vita blinkers och oranga lampor. Efter mycket slagande i pärmar och grejer var han tvungen att erkänna mina blinkers som okej eftersom de var E-märkta som "körriktningsvisare". Däremot ville han inte släppa iväg mig eftersom "de blinkar för vitt". Sicken idiot. Hade halva lokalen där för att avgöra om de var oreanga. Han fick till sist ge sig. Tilläggas bör att han inte ens startade hojen innan jag fick blankt papper.

Lägg gärna upp bild på bakdelen.

I övrigt GRATTIS :tummenupp

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC
Ibland har man ingen aning. Polare till mig besiktigade för någon/några veckor sedan. Lite lat som man är chansade han och lät bli att byta sitt full race system, och kom igenom utan anmärkning... Hur går det till? Skitskönt att slippa det, men sån tur har väl inte en annan :crash

// Wip

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Fredda66 skrev:
Hyfsat intressant, efter att han har pullat ett tag och allt verkar frid och fröjd drar han fram linjalen och måttar 19cm mellan mina bakblinkers.

Jasså.. det har inte jag vart med om på Bilprovningen.. Det var inte så att han PULADE?? :D :D :rolleyes:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Ska bli spännande att besiktiga min Stora hoj :)

Han kommer INTE få testa den(jag lånar inte ut min mc klistermärke från SMC ska jag ha med) och han kan glömma att sätta rep nånsyans på den.
Ska han mäta med nånting ska det ha gummikanter.

Ska han fingra på den ska han ha rena handskar.
Ska han vrida på rullen ska han låta den bli varm först.

Har kört runt på en volvo 740 med 16 2:eek:r i 2 månader så om hojen inte går igenom kan det kvitta :rolleyes:

750RR

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
maverick_750rr skrev:
Ska bli spännande att besiktiga min Stora hoj :)

Han kommer INTE få testa den(jag lånar inte ut min mc klistermärke från SMC ska jag ha med) och han kan glömma att sätta rep nånsyans på den.
Ska han mäta med nånting ska det ha gummikanter.

Ska han fingra på den ska han ha rena handskar.
Ska han vrida på rullen ska han låta den bli varm först.

Har kört runt på en volvo 740 med 16 2:eek:r i 2 månader så om hojen inte går igenom kan det kvitta :rolleyes:

750RR

ska han olla på den så ska han använda gummi :cool:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Fredda66 skrev:

Var och besiktigade min ombyggda bandit idag. Hyfsat intressant, efter att han har pulat ett tag och allt verkar frid och fröjd drar han fram linjalen och måttar 19cm mellan mina bakblinkers.
Citat
"De här sitter för tajt, 24cm måste det vara"
"Va?, är du säker på det? jag läste på väldigt noga innan jag byggde om."
"Jo men 24cm skall det va"
Jag tänker att han måste ju kunna sitt jobb så jag tjafsar inte emot någe mer utan biter ihop och inser att det blir till att bygga om och ombesiktiga. *fan*

Ut till disken, skriver ner lapp på att det blir ombesiktning 200kr skull det kosta för övrigt. Jag går ut något förbannad, sätter mig på hojen och just som jag skall starta så ropar han från fönstret!! Ursäkta jag hade visst fel, kom tillbaka in så fixar vi om ditt papper.

VAFAN tänkte jag. In igen, något förbannad nu, dock var besiktnings killen väldigt trevlig i övrigt, han kallade t.ex biltemas bakreflexer för "bra grejer" :D

Men döm av min förvåning när han inte kan makulera tidigare beslut. Han mixar och frågar kollegor osv. men det går visst inte att ordna på det sättet. Nu börjar man bli lite irreterad, har väl väntat en 15 minuter på att han skall trolla bort hans felaktiga bedömning.

Sen kommer han ut och berättar att han måste skicka brev upp till "kontoret" för att det skall gå att ordna och att han blir tvungen att skicka besiktnings papprerna till mig i efterhand.
Så jag knallar ut till hojen utan besiktnings papper. När jag startar märker jag att något är annorlunda, då har han lyckats (när han hissade hojen så satte han repen lite snett) vrida styret framåt, bromsen sitter nästan rakt ner, speglarna tittar rakt upp i himlen (undra på att han tyckte att han blev bländad av solen när han var ute och provkörde *jag fatta inte vad han menade då*) kopplingen går knappt att nå. Stannar efter ett par hundra meter vid en busshållsplats, men kan inte rubba styret för så det blir till att åka hem försiktigt som satan. Lite skrämmande att han var några sekunder från att få mig att åka på ombesiktning för att han inte kunde sitt jobb. Gissa om jag blivit förbannad om man åkt på ombesiktning och fått höra att 19cm var lugnt.

Värt att nämna:
* Bultlampa som regplåtsbelysning var tydligen okey (hehe 2watt på den)
* Biltema klister reflex också okey
* Något uppvinklad regplåt inget problem
* Ej E märkta framblinkers no problem.

//Fredda

Dra inte alla besiktningmän över en kam :fatta! :fatta!

Nej!!! vi kollar inte om det är e-märkning på glasen, den har betydelse för reg besiktning. du får ha antingen orange glas eller vita med orange lampa i (blinkers) Speglar finns det inga krav på att dom ska sitta på när det är en vanlig besiktning. Får man fråga vad du jobbar som? antar att du aldrig har gjort ett fel???
det går visst att markulera ett besiktning, ett samtal räcker oftast, men så kan datasystemet lägga av också. Har du aldrig hört talas om den mänskliga faktorn. Inte nåt ont om denna station men jag tror att det är sollentuna som har en sådan lyft med rep? TÄNK PÅ VAD DU SÄGER!!! Häng ut den stationen istället om du vill klaga. Och till duccen :finger !!!! tror du att Asb anställda får något av den vinst som bilprovning kanske gör???? :mad: idiot!!

Ursäkta detta utlopp! jag blir bara så jäkla förbannad när man drar alla över en kam när det är en person som har gjort fel + att alla kan göra misstag, även du Fredda66.

Last edited:

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Re: Re: Besiktning hoj nr.1 (Besiktningskillarna kan inte sitt jobb)

motardnisse skrev:
Får man fråga vad du jobbar som? antar att du aldrig har gjort ett fel???

Haha, klart bra kommentar. Antar att den blir svår att besvara ärligt,,, :D

YZF-1000-R1

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös numera.....
Haha ja så kan det gå när man ska besiktiga..... :eek:
Nä men klart som fan att man inte kan dra alla över en kam,jag själv jobbar på bilprovningen å besiktigar hojar å jag har troligen gjort något fel men va fan det gör alla ibland?...snabbaste sättet när man skrivit ut en felaktig bedömmning som är rapporterad är att göra ett nytt med 100%rabatt å kunden får ett nytt papper så blir alla nöjda :D

nä nu har jag inte tid med detta för nu måste jag fylla på glaset
:öl på er alla :kär

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Is no more

duccen skrev:
Det är inte lag på att ha speglar alls på en hoj.

Förövrigt fårvånar det mig inte. Typiskt kommunalarbetare....

Har du något emot kommunalarbetare??

Fredda66

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Brumm brumm

motardnisse skrev:
Dra inte alla besiktningmän över en kam :fatta! :fatta!

Nej!!! vi kollar inte om det är e-märkning på glasen, den har betydelse för reg besiktning. du får ha antingen orange glas eller vita med orange lampa i (blinkers) Speglar finns det inga krav på att dom ska sitta på när det är en vanlig besiktning. Får man fråga vad du jobbar som? antar att du aldrig har gjort ett fel???
det går visst att markulera ett besiktning, ett samtal räcker oftast, men så kan datasystemet lägga av också. Har du aldrig hört talas om den mänskliga faktorn. Inte nåt ont om denna station men jag tror att det är sollentuna som har en sådan lyft med rep? TÄNK PÅ VAD DU SÄGER!!! Häng ut den stationen istället om du vill klaga. Och till xrperra :finger !!!! tror du att Asb anställda får något av den vinst som bilprovning kanske gör???? :mad: idiot!!

Ursäkta detta utlopp! jag blir bara så jäkla förbannad när man drar alla över en kam när det är en person som har gjort fel + att alla kan göra misstag, även du Fredda66.

Jag jobbar på ICA och är säkert inte mer felfri än någon annan. Jag hänger inte ut någon station eller person eller folkgrupp för den delen. Korrekt det där med Sollentuna dock.
Man kunde kanske ställa krav att dem kollar i en bok om de inte är helt säkra. För jag ifrågsatte nämnligen hans beslut om mina blinkers då jag noga hade undersökt hur regelverket sa innan jag byggde om. Men han var tvärsäker på sin sak, jag "överklagade" 1½ gång men tänkte att han måste ju kunna sitt jobb.
Jag hade mer stor säkerhet blivit dubbelt så sur och lite till jämfört med dig om jag hade åkt tebax för efterkontroll med ombyggda blinkers och fått veta att det jag hade tidigare var godkänt. Då hade jag nog slängt in en fyra fem st :fatta! :fatta! :fatta! :fatta! :fatta!

Men om man vill klaga på att andra klagar på andra så är man ju inte bättre själv. Grinolle! :D :D
Vilken station jobbar du på föresten? så man inte behöver åka dit för något personligt nästa gång. *haha* Hmm jag känner dig därför underkänner jag din hoj :slicka

//Fredda

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Re: Re: Re: Besiktning hoj nr.1 (Besiktningskillarna kan inte sitt jobb)

Men om man vill klaga på att andra klagar på andra så är man ju inte bättre själv. Grinolle! :D :D
Vilken station jobbar du på föresten? så man inte behöver åka dit för något personligt nästa gång. *haha* Hmm jag känner dig därför underkänner jag din hoj :slicka

//Fredda [/B][/QUOTE]

jag jobbar i sumpan på bilprovningen där.
Nej!! jag kommer inte underkänna din hoj för att jag känner dig :D . Jag kan bara gå efter den kontrollplan vi har. Ibland brukar jag vara snäll och låta kunden åka iväg och kanske köpa en lampa eller nåt istället för att säga helt tvärt att nu får du komma tillbaka på efterkontroll. Jag tycker själv att jag är rätt snäll men hård. många vet vad som gäller men vill ändå försöka. det var en idag som tyckte det var coolt att bli underkänd på buller :confused:
varför försöka komma med ett system som man vet helt säkert att det inte går igenom. De flesta kommer faktiskt med original systemet till besiktningen! det är bra. då blir varken kunden eller besiktningsmannen oense om buller. Sen har vi det här med reflex? visst kan en del tycka att det är löjligt med reflex, men fan! det står ju att man måste ha reflex. är det så jobbigt att sätta dit en för en besiktning som tar ca 15-20min och sen kanske ta bort den när du har kört runt hörnet när besiktningen är klar???? Vi har regler att gå efter likaså har ni det som har andra yrken. Fredda66!! kom förbi å säg hej. vi har gratis kaffe eller choklad. :tummenupp

Last edited:

Fredda66

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Brumm brumm
Re: Re: Re: Re: Besiktning hoj nr.1 (Besiktningskillarna kan inte sitt jobb)

motardnisse skrev:

//Fredda

jag jobbar i sumpan på bilprovningen där.
Nej!! jag kommer inte underkänna din hoj för att jag känner dig :D . Jag kan bara gå efter den kontrollplan vi har. Ibland brukar jag vara snäll och låta kunden åka iväg och kanske köpa en lampa eller nåt istället för att säga helt tvärt att nu får du komma tillbaka på efterkontroll. Jag tycker själv att jag är rätt snäll men hård. många vet vad som gäller men vill ändå försöka. det var en idag som tyckte det var coolt att bli underkänd på buller :confused:
varför försöka komma med ett system som man vet helt säkert att det inte går igenom. De flesta kommer faktiskt med original systemet till besiktningen! det är bra. då blir varken kunden eller besiktningsmannen oense om buller. Sen har vi det här med reflex? visst kan en del tycka att det är löjligt med reflex, men fan! det står ju att man måste ha reflex. är det så jobbigt att sätta dit en för en besiktning som tar ca 15-20min och sen kanske ta bort den när du har kört runt hörnet när besiktningen är klar???? Vi har regler att gå efter likaså har ni det som har andra yrken. Fredda66!! kom förbi å säg hej. vi har gratis kaffe eller choklad. :tummenupp

Med en så trevlig inbjudan kan man nästan inte göra annat. :) Sumpan, visste inte ens att det fanns en bilprovning där. Jag dricker inte kaffe men man är ju inte omöjlig för det!
Du ska inte med på sporthoj.com turen i morrn då?
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8104

//Fredda

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln