Niklasinorr
Mr Kvalitet enligt Ståhlis
- Gick med
- 24 May 2003
- Ort
- Lulstan
- Hoj
- KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det som krävs är att produkten X är typad med Hoj Y, dvs tillverkaren typar in fordonet med originalpipa, sen byter de pipa och tar det en gång till fast för den pipan, sen sätter de på tillbehör Z och typer hojen med det osv.
Allt detta för att produkten ska ingå i helfordonsgodkännandet.
Tyskarna åker omkring med en hel bunt papper under armen för att kunna bevisa för polisen att just dessa blinker, packväskor, fotpinnar, touratechprodukter och pipa är dels E-godkänd, Tüv godkänd och typad med just den modellen.
Det är därför det bara finns Akrapipor som är typade för KTM och endast säljs av KTM åf, BMW har Akra och Remus osv.
Kollar man på tex KTM Powerparts katalog så kan man köpa Akra slip-on till sin SuperDuke 990...men det kommer upp flera artiklar med samma namn och kollar man noga så finns det två modeller, en med ECE intyg och en utan. Med intyg kostar två slip-on 17000 spänn, utan så kostar de 10000 spänn... identiska pipor i övrigt, tror tom att den lilla katalysatorn ingår i bägge systemen...
bara byråkrati med andra ord...
Allt detta för att produkten ska ingå i helfordonsgodkännandet.
Tyskarna åker omkring med en hel bunt papper under armen för att kunna bevisa för polisen att just dessa blinker, packväskor, fotpinnar, touratechprodukter och pipa är dels E-godkänd, Tüv godkänd och typad med just den modellen.
Det är därför det bara finns Akrapipor som är typade för KTM och endast säljs av KTM åf, BMW har Akra och Remus osv.
Kollar man på tex KTM Powerparts katalog så kan man köpa Akra slip-on till sin SuperDuke 990...men det kommer upp flera artiklar med samma namn och kollar man noga så finns det två modeller, en med ECE intyg och en utan. Med intyg kostar två slip-on 17000 spänn, utan så kostar de 10000 spänn... identiska pipor i övrigt, tror tom att den lilla katalysatorn ingår i bägge systemen...
bara byråkrati med andra ord...