Besiktning - reflex bak

OP

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
KTM 950 SMR
Tjena.
Försökte hitta på transportstyrelsen mfl sidor vad som gäller. Spelar det nån roll om reflexen bak är rund eller rektangulär? Är det ok att sätta en självhäftande på regplåten? Måste regplåten var vinklad så att den sitter typ lodrätt?

Tack!

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
Bergatroll
Vet ej hur formen på den ska vara men det är ok med de reflexer som man klistrar på,
då borde ju rimligtvis självhäftande också vara lugnt. Plåten behöver inte vara lodrät
utan då gäller:

3.1.2. får sitta lodrätt i högst 30° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd uppåt,
3.1.3. får sitta lodrätt i högst 15° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd nedåt.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Reflexen skall vara av E-märkt typ.

På regskyltar får inget monteras förutom kontrollmärken som nu är borttagna. Alltså; Inget.

15 grader från lodlinjen.

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
...
Hu vet besiktningsgubben om reflexen e e-märkt elle inte? Behöve själv sätta dit en till besiktningen i veckan...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hu vet besiktningsgubben om reflexen e e-märkt elle inte? Behöve själv sätta dit en till besiktningen i veckan...

Det syns på märkningen. Ingjutet/tryckt i reflexen. Ett "E" med nån siffra och en ring runt. typ;
e-markt-bilbarnstol.png

steef6

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
gsxr 750 07
Jag vart stoppad av en vänlig polis för några veckor sedan för att jag hade skylten lite för mycket uppåtvinklad.

Efter att ha diskuterat lite med han och böjt till skylten och helt och hållet sluppit böter så hör jag mig själv ställa den helt idiotiska frågan.
"Men vadå så jag behöver alltså inte den där reflexen som sitter bak på hojen när skylthållaren är orginal" (just då ville jag strypa mig själv)

Han visste först inte vilken jag menade så vi gick o kollade på hans hoj, och efter att ha förstått vilken reflex det va jag surrade om påstod han att man inte behövde den.

Jag kände inte för o diskutera nå mer om det när jag i mina ögon redan duckat en kula som jag själv avfyrat :rolleyes:

Så är det helt säkert att man behöver den? Ja menar han e ju inte mer än människa så han kan ju ha haft fel även han.

Eller är det så att man behöver den när man besiktar men sen kan köra utan, utan att va orolig för böter?

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring