Besiktning

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Vill inte vara nån moral gubbe, men det finns ju en anledning till att premierna höjs för som som har en "ärlig" försäkring..

Det jag inte förstår är varför, om man nu vill köra ostrypt, är att man köper en från början inreggad fulleffekst båge och kör på den som vanligt, vaför hålla på och skenförsäkra, istället för att ta konsekvenserna för sitt handlande om man blir tagen av pappa polis

ninan

Medlem
Gick med
10 Aug 2004
Hoj
Daytona 675
Måste bara fråga om någon har tagit bort strypning och reggat tillbaka till "normal"effekten. Hur går detta till och vad är kostnaderna? Jag har hittat allt ifrån att säga till till att bänka och göra inställningar för många pengar... Bara nyfiken...

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Vill inte vara nån moral gubbe, men det finns ju en anledning till att premierna höjs för som som har en "ärlig" försäkring... :rolleyes:

Numera så finns det väl inget försäkringsbolag som försäkrar efter 25kw/34kw.

Och i det här fallet handlar det ju om behörighet att få köra den...!?

Eller har jag missat nått i tråden....?

KentW ( Gillar inte heller skenförsäkringar, "Pappa/Faster" äger hojen)

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
XT660R - 11
Lånar tråden lite.

Hur är det med fotpinnarna för passageraren, måste dom gå att vika upp? Fjädern är paj på ena sidan så den hänger alltid ner.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hade någon wheelat med min hoj på besiktningen så hade den personen jobbat resten av dagen med fläskläpp.

He he våld mot tjänsteman, blir ungefär som att slå en polis på käften!
Jo jag kan förstå att man blir förbannad & det skulle jag också bli! :pannkyss

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Jag fick min trimmade husa provkörd på besikningen, den gick igenom trotts 10kw på pappret :D

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
ninan skrev:
Måste bara fråga om någon har tagit bort strypning och reggat tillbaka till "normal"effekten. Hur går detta till och vad är kostnaderna? Jag har hittat allt ifrån att säga till till att bänka och göra inställningar för många pengar... Bara nyfiken...

Har tänkt göra det med min hoj när det är dags för besiktning, om jag har kvar den. Det borde väl inte va några problem alls, bara att göra en regbesiktning, precis som man gör när man reggar den strypt, men utan brickorna i. Kostar väl inte mer en ett par hundralappar.

/paco

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Dom kollar ju inte äns om den är strypt när du ska regga den som 25kw så jag tror det är lungt. :tummenupp

Afa

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2007
Hoj
Triumph 800xc -14
folksam och trygg hansa går efter ursprungseffekten när man försäkrr hos dom. Det spelar ingen roll pom den är strypt eler inte försäkringen är den samma ändå...

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Precis fyller ju 21 nu i maj.
Och när tog du körkortet?

För du är väl medveten om att det är två år som gäller för mellan innan det övergår till tung, oavsett hur gammal man var när man tog det? Var man 18 när man tog det så får man köra obegränsat när man är 20, var man 20 när man tog det så får man köra obegränsat när man är 22 och var man 40 när man tog det så får man köra obegränsat när man är 42.

Afa

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2007
Hoj
Triumph 800xc -14
Är man 21 och tar mc kort får man köra tung direkt och inte bara mellan.. utdrag från vvs hemsida:

"Om du har körkort med behörighet A får du köra tung motorcykel med obegränsad effekt (= motorcykel som har högre effekt än 25 kW och ett effekt/viktförhållande som överstiger 0,16 kW/kg) om du har:

haft behörigheten A under minst två år, eller
fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel."

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Hej. Jag ska lämna in min hoj för att ta bort strypningen. Men har besiktningstid om ett par veckor. Kollar dom om den är 25kw? Vekstaden sa att dom inte gjorde det men man vill ju vara på den säkra sidan.:confused:

De har ingen bromsbänk på bilprovningen, det är inte alls säkert att de provkör, men provkör de den kanske de tycker den känns pigg iaf:tummenupp
Men det är grus och kallt i backen, så det blir nog en mjuk fin provrunda, de lär ju upp på 11 000 rpm för att märka att den är ostrypt iaf, så mitt svar spontant ingen fara för upptäckt, risken är obefintlig.

njelger

Guest
Vi vill inte ha en massa skenförsäkringar som drar upp dom ärligas premier... Regga och försäkra som ostrypt, eller kör den strypt...

Har man inte råd får man låta bli!

Brukar väl inte vara nån skillnad i försäkring? t.o.m FB fattar väl att antalet R-hojar med strypningen intakt går mot 0 när t går mot oändligheten

Last edited:

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Vill inte vara nån moral gubbe, men det finns ju en anledning till att premierna höjs för som som har en "ärlig" försäkring... :rolleyes:

Premierna beräknas ju ändå på ursprungseffekten.
Så det ända som kan hända är att man får böter av polisen för att man kör ett fordon som man inte har behörighet för.
Men om sen FB drar sig ur en skada pga samma sak är åxå nåt att tänka på.
Den som gapar efter mycket mister ofta hela --------

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...