Besiktningen avklarad!

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Jag tycker det är bra att de är petiga med säkerhets relaterade saker...
Man kan glömma att kolla viktiga saker (inte troligt)... :tummenupp

så sant så!
Jag viste redan innan att allt var ok men om man vet att man har skavanker så kan man ju åka till nån som inte är så petig!

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Tycker du att det är en bra grej så rekommenderar jag att du talar tyst om det, risken är annars att det upphör och den som ansvarar för det råkar illa ut. Det är absolut inte tillåtet.

På grund av att svensk bilprovning inte får sälja grejer eller på grund av något annat?

Jesperado

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Honda VTR1000 SP1 -00
På grund av att svensk bilprovning inte får sälja grejer eller på grund av något annat?

För att Bilprovningen inte får tillhandahålla reservdelar ja, i synnerhet inte om det påverkar besiktningsresultatet.
Bilprovningen ansökte om tillstånd för att få sälja enklare reservdelar såsom reflexen det talas om, glödlampor, varningstrianglar och dylikt men fick blankt nej, det ansågs inte vara förenligt med besiktningsverksamheten.

jetson

Guest
Om man har e-märkta blinkers går dom genom besiktningen (dom blinkar i rätt hastighet) ?

Förresten verkar ju högdalen vara fullbokad hela Maj, man lackar..

Jesperado

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Honda VTR1000 SP1 -00
Om man har e-märkta blinkers går dom genom besiktningen (dom blinkar i rätt hastighet) ?

Förresten verkar ju högdalen vara fullbokad hela Maj, man lackar..

Godkännandemärkningen är ingenting som kontrolleras vid en kontrollbesiktning, rätt placerade och rätt färg så ska de vara godkända.

M@rtini

Stamkund hos Lillemans MC Lund.
Gick med
23 Jan 2010
Hoj
HONDA VFR 1200 FDA -12
Besiktigade min KTM igår. Fick anmärkning på att reflexen saknades där bak så nu måste jag köra in igen, betala 180kr och visa att där är en reflex. Ingen höjdare direkt, men men.

Tydligt att allt beror på besiktningsmannens omdömme, och humör för dagen. För något år sen när jag skulle besiktiga hojen i Lund, hade jag glömt att jag inte hade någon reflex. Besiktningsmannen valde att skriva "Reflex skadad", i stället för att den saknades. På det viset slapp jag ombesiktning. Har i övrigt bara goda erfarenheter av att besiktiga i Lund, kan rekommenderas.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Bilprovningen ansökte om tillstånd för att få sälja enklare reservdelar såsom reflexen det talas om, glödlampor, varningstrianglar och dylikt men fick blankt nej, det ansågs inte vara förenligt med besiktningsverksamheten.

Man skulle ju kunna tro att det var en bra idé att försöka få ut godkända fordon på vägarna så enkelt som möjligt.
Fast å andra sidan så är det väl tveksamt om man ska kunna anmärka på saker för att direkt sälja en reservdel.

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Man skulle ju kunna tro att det var en bra idé att försöka få ut godkända fordon på vägarna så enkelt som möjligt.
Fast å andra sidan så är det väl tveksamt om man ska kunna anmärka på saker för att direkt sälja en reservdel.

Bilprovningen får inte vara vinstdrivande så det är väl en av anldeningarna och sen som du säger så får kan det väl bli lite jävsituation...
Vet en besiktningsgubbe som på 90 talet underkände bilar (iofs på riktiga fel) och sen erbjöd sig att godkänna bilen om dom lämna in den
på hans verkstad.. Han fick kicken... :D

Jesperado

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Honda VTR1000 SP1 -00

Jag håller med dig, det bästa vore naturligtvis att få fordonet i ett godkänt skick så fort som möjligt. Å andra sidan låter det kanske lite illa med "Bilen blir underkänd, om du inte köper den här prylen av oss".

Så länge man säljer delarna till självkostnadspris tycker jag det skulle vara OK, då finns det inget vinstintresse i att sälja delarna, tvärtom förlorar man intäkten för efterkontrollen. Tyvärr är det dock inte tillåtet oavsett.

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Kan jag besikta min hoj avställd eller måste jag ställa på den innan jag gör det?

Foxbase

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2009
Hoj
suzuki bandit 1996 *såld* Kawasaki zzr 600 1992
Skulle besiktiga min imorgon 8.00. Men nu vägrar hoj fan att starta.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0