Besiktningen vägrar besiktiga (pga lite snöflingor)

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jo, det är ett absolut krav på provkörning och bromsprov på väg för godkännande vid besiktning.
Besiktningsföretagens slappa inställning har lett fram till en situation där Swedac tar i med hårdhandskarna.
Jmfr ClearCar-skandalen.

Hade du läst tråden och tittat på länkarna så hade du sett bland annat:



Jag larmade om det som höll på att hända för mer än två år sedan, nu kommer konsekvensen.
Detta kan även komma att ha påverkan på besiktningar långt in på våren, och om det råkar ligga grus kvar på marken.
Juni + juli som helt säkra besiktningsmånader i framtiden?
Låter jäkligt drastiskt, men om man sätter sig in i det som är sagt och skrivet i ärendet så ser man risken.

...men, det är ju bara hobby och lekfordon, och dom körs ju bara på sommaren så det skall nog gå fint.
Besiktningspersonalen bryr sig inte om swedacs krav alltså. Samma sak gäller mina svetskontroller.
Problemet är ju att ingen mänsklig hjärna klarar av att hålla alla miljarder byråkratiska regler i huvudet, det är liksom inte riktigt naturligt.. om man inte älskar regler och paragrafer mer än livet självt då..
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ja det här med att privatisera bilprovningen blev ju jättebra och billigt dessutom *viftar med ironiflaggan*
 

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Ådalen
Hoj
Ktm 790 adventure
Precis denna sits är jag i nuläget med min husa. Besiktningen går ut sista mars, men finns ingen som vill besikta innan dess. Den rullar på endurodubbat nu så provkörning/bromsprov ser jag inte som ett problem. Har varit i kontakt med kundtjänst och enskilda besiktningsmän på både bilprovningen och opus men det är som att prata med en vägg.........
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Och lugn, marknaden kommer att göra att det bara blir bra företag som överlever...

Fast.
Sådant funkar ju bara om man har möjlighet att välja bort dem, har man ett lagkrav på att dessa tjänster måste förvärvas lägger man ju totalt krokben för ett självjusterande marknadsklimat.

:crash
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Så här svårt kan det vara:

Om man pendlar med MC året runt och kraschar/blir påkörd/skjuter motorn så kanske man skulle vilja köpa annan hoj att ta sig till jobbet med?

Om hojen MÅSTE vara besiktigad så minskar urvalet dramatiskt, och med det risiga utbudet på vinter kan man bli tvungen att söka sig till en handlare för att få tag i något besiktigat, waaay utanför den prisklass man önskar.

Det märkliga är att vintrarna bli mildare, MC-pendlingen ökar i takt med införda eller höjda straffavgifter och pendlingsskatter på bilar - men man skall inte kunna besiktiga sin hoj längre - annat än under sommarhalvåret?

Sånt trams! Om jag kör hojen till besiktningsstationen, nog fan borde väl dom orka provköra?

Letar du pendlarhoj i panik så köper du förhoppningsvis nån som är besiktad för ska du besikta o krångla innan så har du ju ingen större panik :) frågan är väl vem som betalar reparationer på dom hojar dom lägger ikull ? Är vädret ok så visst men även milda vintrar kan vara hala.
Kört på vintern sen typ 20-22 är ti?lbaks så jag förstår om stadsbor vill pendla men då får man väl hålla ordning på sånt som besiktning osv
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Fast.
Sådant funkar ju bara om man har möjlighet att välja bort dem, har man ett lagkrav på att dessa tjänster måste förvärvas lägger man ju totalt krokben för ett självjusterande marknadsklimat.

:crash

Ja, naturligtvis måste marknaden släppas helt fritt annars är det ju kommunism och den är ju inte självjusterande...
:D
 

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
Fuck me, trodde att jag var nära att få skiten färdig, men på vägen hem (hem från jobbet, mellanlanda där) från den uteblivande besiktningen så rasa växellådan... :huvet
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
För massa år sedan då jag besiktigade var vädrets makter på gott humör.
Det spöregnade på utsidan besiktningshallen, så besiktningsmannen beslöt att inte provköra alls.
-"Aldrig i he......te att jag provkör i det vädret"

Efter att snabbt ha tillkallat två kollegor som hjälpte till med att hålla balansen blev det ett bromsprov på rullarna för bil.

Det där gjorde jag i Polen på min hoj på senaste besiktningen, bromsrullarna för bil o helt själv, mest obehagligaste jag gjort på hoj någonsin. Bara man nöp om frambromsen så hoppade den av rullarna, lika så på bakhjulet samt att hojen sakta drogs i sidled under hela tiden. Tror verkligen inte dom är gjorda för o testa hojar på, så om dom vill göra det i år så skall ja säga då får dom göra det själva o stå för ev skador om dom tappar hojen
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det också såklart men ett godkänt gatdäck lär inte bli stenhårt och okörbart på de sekunderna det tar att gå från rumstemperatur inne på stationen till en bromsteststräcka utanför huset. Och har ägaren dessutom kört dit hojen själv är det definitivt inget att snacka om. Det är inte ett test för att få fram din exakta bromssträcka utan för att se så bromsarna tar ordentligt.

Annars får väl stationen investera i en bromstestare för mc, precis som de tvingas investera i en bromstestare för bilar för att kunna bedriva sin verksamhet?

Och vintertid, vilken rumstemperatur är det inne på stationen ? Min gissning är obetydligt varmare än utomhus. Och du kommer dit med däcken nerkylda till -15C.
Vilken temp har däcken efter varit inne på stationen. I 10 minuter ?

Men jag ska inte vara omöjlig. En utrustning som mäter inbromsningen, krav minst 6m/s2 är ingen raketvetenskap och så gör ägaren själv bromsprovet.
På gatan utanför besiktningsstationen.

Efter läst två artiklar i Performance Bikes om konsekvenserna av låga temperaturer på däck, en KTM1290 som inte klarar wheela för bakdäcket bara spinner vid +5C utomhus och en ZX10R som bara spinner vid liknande temperatur tills man bytt till Michelin Pilot Power 4 så har jag en viss förståelse för de besiktningsstationer som inte vill besiktiga MC på vintern.
Vill du ha hojen underkänd vid besiktning p.g.a. dåliga bromsar / dåliga däck ?
För att däcken börjar kana innan man nått godkända 6m/s2 retardation ?
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För många år sedan beställde jag rejält tidig besiktning.
Vädret på morgonen var klart och vägarna var torra så jag tog hojen till jobbet (mellanlanda) för att besikta efter lunch.

Det började snöa en timme efter jag kom på jobbet, riktiga lappvantar, när jag körde till bilprovningen var det nästan en decimeter snö, men däcket skar igenom och rullade på asfalt när jag körde till besiktningen, jag ställde hojen på centralstödet och satte mig att vänta på att mitt regnummer skulle dyka upp.

När jag hade väntat en kvart över min tid slog jag på tändningen och tutade några gånger, varpå porten flög upp och killen som besiktar motorcyklar vinkade in mig, han bad om ursäkt, men han hade inte trott att någon motorcykel skulle dyka upp, så han hade inte ens tittat ut.

Jag hade en decimeter snö emellan tanken och skrevet och såg lite frusen ut så han sprang iväg och hämtade kaffe åt mig i en annan hall, och sedan utförde han den mest summariska besiktning jag någonsin varit med om (han kollade mönsterdjup och tjocklek på klossarna och ryckte lite i styrlagret och blinkade med lysena) sen sa han "Kör nu jäääkligt försiktigt direkt hem"

I protokollet stod "Bromsprov Godkänt"

På väg hem hamnade jag bakom plogbilen i en rondell, och när jag svängde av genom slaskhögen han hade lagt upp mötte jag min bror som bara skakade på huvudet åt mig.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det handlar inte om hur skickliga mc ägarna är på att köra när det är halt utan att de som jobbar vill varken skada din kära agodel eller sig själva. Så är det plogat och sandat så måste de provköra, därav brukar inte många lägga ut tider.

9f0ec918bcf82acaaf9e06499691c57e.jpg
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Det där är väl redan ganska grundligt diskuterat på forumet?
http://forum.svmc.se/showthread.php?9593

Jo, det var ju jag som startade tråden på SMC för snart två år sedan. För jävligt att dom gör sådär eftersom det finns folk som faktiskt har bara dubbat på sin hoj(.....tex jag)

Sen läser man att en del får ändå hojarna besiktade utan provkörning. Skulle nån se ett sånt förfarande så......skulle det vara finfint om man skriver det på SMC tråden.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Och vintertid, vilken rumstemperatur är det inne på stationen ? Min gissning är obetydligt varmare än utomhus. Och du kommer dit med däcken nerkylda till -15C.
Vilken temp har däcken efter varit inne på stationen. I 10 minuter ?

Men jag ska inte vara omöjlig. En utrustning som mäter inbromsningen, krav minst 6m/s2 är ingen raketvetenskap och så gör ägaren själv bromsprovet.
På gatan utanför besiktningsstationen.

Efter läst två artiklar i Performance Bikes om konsekvenserna av låga temperaturer på däck, en KTM1290 som inte klarar wheela för bakdäcket bara spinner vid +5C utomhus och en ZX10R som bara spinner vid liknande temperatur tills man bytt till Michelin Pilot Power 4 så har jag en viss förståelse för de besiktningsstationer som inte vill besiktiga MC på vintern.
Vill du ha hojen underkänd vid besiktning p.g.a. dåliga bromsar / dåliga däck ?
För att däcken börjar kana innan man nått godkända 6m/s2 retardation ?

Min gissning är att det är betydligt varmare än du tror. Eller tror du de står där och jobbar hela dagarna i -15?
Och 2 värmefläktar jämte hojbesiktningsplatsen som håller uppe värmen på däcken, vad kostar det? Det lär ju ändå främst handla om folk som behöver ha sin hoj besiktad för körning på vintern och därför har däck anpassade för vintern. Knappast så att sporthojsförarna lassar upp hojen på släp och krånglar bara för att besikta vintertid för skojs skull.

Eller varför inte en liten bromsmätare för mc inomhus? Jag tar för givet att det redan är ett krav att det ska finnas en bromsmätare för bil så varför inte en för mc om det nu är krav på att mäta det också? Det blir ju lite märkligt att man är godkänd att bedriva besiktning av ett visst fordon men sen vind för våg kan vägra göra det.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Eller varför inte en liten bromsmätare för mc inomhus? Jag tar för givet att det redan är ett krav att det ska finnas en bromsmätare för bil så varför inte en för mc om det nu är krav på att mäta det också? Det blir ju lite märkligt att man är godkänd att bedriva besiktning av ett visst fordon men sen vind för våg kan vägra göra det.

På bilar som inte går att köra i bromsprovaren så tillämpas retardationbromsning på en uppmätt sträcka, även den använder man för mc och man kör ca 30-50km/h innan inbromsning. Mätningen har större betydelse när bromspedal/handtag tar långt in men annars brukar inte det vara några problem på en vanlig bil/mc under bra underlag. Säg att någon bil kommer in med sommardäck, detta har ingen betydelse för själva bedömning av däck när vinterväglag råder MEN är det en sådan bil där man inte kan köra i bromsprovaren och risken är stor att man inte kan göra en rättvis retardationsmätning med rådande underlag så får inte besiktningen utföras.

Nu när vi pratar om mcbesiktning under vintertid så avgör helt enkelt besiktningsföretaget om de ska ta in fordonet eller inte. Tar de in fordonet och det är plogat och sandat utanför ja då ska provkörning göras punkt slut med retardationsmätning. Att säga sen att det är godkänd att bedriva besiktning av ett visst fordon men sen vind för våg kan vägra göra det är inte hela sanningen.

Vet många som fick vända hem och boka ny tid för besiktning när de kom med sina fräsiga SUV med sommardäck däck värsta snön kom för de gick inte att köra i bromsprovaren. Jag kan förstå att en del vill verkligen få sina hojar besiktade under vintern av olika anledningar som t,ex försäljning mm men råder vinterväglag så vill man helt enkelt inte göra illa sig om oturen är framme. gällande mc med dubbdäck får helt enkelt varje besiktningsföretag avgöra själv hur de vill göra.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
På bilar som inte går att köra i bromsprovaren så tillämpas retardationbromsning på en uppmätt sträcka, även den använder man för mc och man kör ca 30-50km/h innan inbromsning. Mätningen har större betydelse när bromspedal/handtag tar långt in men annars brukar inte det vara några problem på en vanlig bil/mc under bra underlag. Säg att någon bil kommer in med sommardäck, detta har ingen betydelse för själva bedömning av däck när vinterväglag råder MEN är det en sådan bil där man inte kan köra i bromsprovaren och risken är stor att man inte kan göra en rättvis retardationsmätning med rådande underlag så får inte besiktningen utföras.

Nu när vi pratar om mcbesiktning under vintertid så avgör helt enkelt besiktningsföretaget om de ska ta in fordonet eller inte. Tar de in fordonet och det är plogat och sandat utanför ja då ska provkörning göras punkt slut med retardationsmätning. Att säga sen att det är godkänd att bedriva besiktning av ett visst fordon men sen vind för våg kan vägra göra det är inte hela sanningen.

Vet många som fick vända hem och boka ny tid för besiktning när de kom med sina fräsiga SUV med sommardäck däck värsta snön kom för de gick inte att köra i bromsprovaren. Jag kan förstå att en del vill verkligen få sina hojar besiktade under vintern av olika anledningar som t,ex försäljning mm men råder vinterväglag så vill man helt enkelt inte göra illa sig om oturen är framme. gällande mc med dubbdäck får helt enkelt varje besiktningsföretag avgöra själv hur de vill göra.

Det finns ju ett stort problem dock som överskuggar allt. Det är att besiktning är något som alla MÅSTE göra. Att låta stationer själva avgöra hur de vill göra blir ju då väldigt märkligt.

Och jag förstår att de inte kan eller vill köra med sommardäck i snö men jag ser inga problem i att om stationen vill syssla med besiktning av mc så måste de se till att de kan besikta en mc. Vill de inte investera det som krävs i form av en yta som fungerar för ändåmålet eller en rullbromsprovare för mc i ett hörn inne i lokalen så får de helt enkelt inte besikta motorcyklar och de kunderna kan välja en annan station där de inte riskerar att köra hela vägen i onödan för stationen annonserar mc besiktning men utför inga sådana.

Eller är det bara jag som tycker det är märkligt? Tänk om Skatteverket skriver att du kan komma och lämna in din deklaration där men när du kommer dit på dagen D så tar de inte emot den?
Vore det inte enklare om du slipper fundera på hur vädret och underlaget är på stationen du ska besikta hojen på, istället vet du att står det MC BESIKTNING på hemsidan så har de en sån här:

de9015-brake-tester.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Med tanke på att man har 2 år på sig att besiktiga hojen. Innan det blir körförbud.
Så är det väl enbart dålig planering som gör att man får körförbud under vintern?
Min busa skulle besiktigas senast februari 2017.
Men jag det var lämpligt besiktiga busan redan hösten 2016.
Varför chansa på en tidig vår?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Med tanke på att man har 2 år på sig att besiktiga hojen. Innan det blir körförbud.
Så är det väl enbart dålig planering som gör att man får körförbud under vintern?
Min busa skulle besiktigas senast februari 2017.
Men jag det var lämpligt besiktiga busan redan hösten 2016.
Varför chansa på en tidig vår?

För min del så kör jag offroad på sommaren och Retta på vintern. Med det så har jag vinterdäcken på året runt.
Känns ju sådär att börja skifta däck bara för en besiktning(vinterdäcken är lite jobbigare att skifta än vanliga sommardäck).

Jag kan givetvis åka dit och besikta på sommaren med dubbdäck, men........
Är redan idag orolig när man ska besikta en hoj på sommaren...gissar att dom flesta Opus besiktningsmän har tagit chansen att ta hojkort(läs:har väl förmodligen aldrig kört hoj utanför trafikskolan och i samband med provkörning)
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
YipYip det handlar inte bara om bromsprovet utan helheten när man provkör. När man provkör så känner man av samtliga system under kontrollhandboken hur mc uppför sig under den sträckan som är utlagd för mc. I en bromsprovare du visar så är det inte så lätt att upptäcka kraftig pulsering av bromsar pga skev skiva eller kärvande broms.

Hade vi haft ett klimat som är varmare så hade det inte varit problem. Nu är reglerna sådana att det är 24mån mellan varje kolla efter 4år och det går på månad så där bestämmer du lite själv. Väljer du att besikta t.ex i april istället för feb så flyttar du inställelseperioden. Svenskar överlag är jäkligt dålig på att planera gällande besiktning framförallt bilar.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top