abethebabe
hungarianstallion
- Gick med
- 15 Jan 2006
- Hoj
- GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Du pratar om två olika saker - behörighet och ett affärsmässigt behov att sälja alla sina tillgängliga tider. Jag konstaterar att båda har orsakat en försämring för mig, men också att det mesta av försämringen sannolikt kommer från en minskad behörighet.
Tidigare hade vi Svensk Bilprovning där ett flertal anställda hade behörighet att besikta hojar och det gick bra att komma in med hojen i princip när som helst. Nu har vi Opus som verkar ha en enda anställd med behörighet att besikta mc. Han reser runt mellan ett stort antal stationer och verkar spendera mindre än en halv dag per vecka vid varje station. Således har Opus en flexibilitet som är uppenbart sämre än Svensk Bilprovning, alltså en sämre service för kunden.
Att ett privat företag måste sälja alla sina tillgängliga tider förstår även de mest rödfärgade fackföreningsledarna. Detta är ju en av de uppenbara följderna av en privatisering. Gemene hufvudstadsbos åsikt är ofta att det inte finns folk i glesbygden och att det därför inte går att bedriva en privat affärsverksamhet med annat än försämrad service. Mycket möjligt, men i detta fall är det uppenbart att det handlar om något helt annat då Opus lyckats skapa en FÖR stor efterfrågan i förhållande till det fåtal besiktningstider de har. Väntetiden för en bokad mc-besiktning kan vara många veckor och precis som Bosse skriver ovan så kan en eventuell ombesiktning inte ens utföras inom rimlig tid. Således har Opus ett utbud som är sämre än Svensk Bilprovning, alltså en sämre service för kunden.
Helt korrekt alatalo!
Själv kör jag sb alla dar i veckan, finns hur mkt tider som helst när som helst. Var inne med bilen härom veckan, tog givetvis fel på tiden med en hel timme men som vanligt var det lugnt inne på stationen här hemmavid, såg att den ensamme besiktningsmannen bara stod där å häckade, inga bilar i kö så jag frågade lite snällt om vi kunde smyga in min honda cr-v lite snabbt å lätt. Han tittade på mig och sa: -rulla in den, är det en honda så går det snabbt likaså var det med hojen, hade glömt att besiktiga 954:an i tid, kollade lediga tider snabbt och hittade en samma eftermiddag, inga konstigheter.
Skulle aldrig få för mig att använda mig av ett privat bolag, aldrig men jag är tacksam för att andra gör det således är det aldrig några problem med väntetider för oss andra
Last edited: