Besittningsrätt, hur fungerar det?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag sitter och försöker leta information om besittningsrätt då jag kanske har hamnat i en prekär situation, eller hamnar där inom kort.

Det är nämligen så att jag och tjejen hyr en lägenhet i en fastighet där det bedrivs verksamhet på det nedre planet och vi bor på det övre planet.
Vi har bott här i snart 3 år och innan vi flyttade in så totalrenoverade vi lägenheten för egna medel som dock kvittades mot månadshyra.
Vi fick förköpsrätt på huset men den avstod jag ifrån nu i april då det inte är läge för oss att köpa kåken OCH den är för dyr.
Så nu finns det en annan köpare på kåken MEN denna köparen vill inte ha kvar någon hyresgäst då de ska bygga om för näringsverksamhet även på övervåningen.
Vi har ett muntligt "kontrakt" som säger att vi får bo kvar i 5 år efter att köpet har gått igenom, men detta är inte aktuellt längre enligt nuvarande hyresvärd då köpare inte vill ha oss kvar. Det är åtminstone den uppfattningen jag har fått då han nyss talade om för mig att "Det är synd men tyvärr så kommer nya ägaren inte att vilja ha hyresgäster, men du visste ju att den risken fanns". Ok, jag visste om att huset skulle säljas inom en 5-årsperiod från det att vi flyttade in. Men hela tiden så har han varit schysst och sagt att vi kommer få bo kvar, inget att oroa sig över!
Några papper finns inte alls då vi bara har muntligt överenskommelse från det att vi flyttade in. Pengar går rakt ner i fickan på hyresvärden, men det spelar ju ingen roll för vår del antar jag.

Vi vill INTE flytta då vi har lagt ner grymt mycket tid och pengar på lägenheten och att hitta ett liknande boende här i stan är omöjligt och jag vill inte köpa hus riktigt än.
Jag inväntar absolut klartecken från hyresvärden när de har skakat hand på att ett köp är spikat, då kommer jag förklara att vi inte kommer flytta på oss. Men tills dess så vill jag veta vad jag har för rättigheter, om jag har några.
Min styvfar säger att besittningsrätten är väldigt stark och att den är till för att skydda hyresgästen, men jag hittar ingen mer exakt information som hjälper mig direkt :(

Det tråkiga i hela historien är att jag och hyresvärden kommer jävligt bra överrens och har ett gott samarbete då jag brukar utföra en del jobb åt honom och jag vill absolut inte sätta honom i en svår sits MEN jag måste ju se till vårt bästa när det väl kommer till kritan.

Kan någon insatt person hjälpa mig med detta, eller säga vart jag vänder mig med detta? Att anlita en jurist kostar ju pengar, och pengar är något jag har jävligt ont om just nu då jag har många utgifter de kommande månaderna.

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Jag är absolut inte insatt, och kan ingenting om det här, men en jobbarkompis tänkte köpa ett hus för ett par år sen. Det var en eller två lägenheter som var uthyrda i huset. Kompisen tänkte ju bo där själv med familj och alla ungar i hela huset, så han undersökte om det gick att säga upp hyresgästerna. Vet bara att det inte blev nån affär, och att det inte var värt besväret att kasta ut hyresgästerna. Det skulle visst kosta mer än det smakade.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Har hört liknande historier, frågan är om det skiljer sig då de ska bygga om till näringsverksamhet och att jag är helt körd då.
Han tänkte kompensera mig med gratis hyra tills det är dags att flytta, antar att det rör sig om 3 månader. det är ju bara en droppe i havet om man ser till hur många timmar jag har lagt ned på lägenheten, något som enligt värderingsmannen har höjt värdet på kåken avsevärt.
Ska jag flytta så vill jag bli kompenserad med betydligt mer än bara gratis hyra, alternativt att jag blir erbjuden ett likvärdigt boende.

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Enda chansen att få nåt vettigt svar är förmodligen att du vänder dig till nån som kan det här. Hyresgästföreningen kanske? Eller hyresnämnden kanske är ett säkrare kort.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Så vitt Jag vet så är det, om man vänder på steken ett helsike att bli av med hyresgäster. Ni är sossarnas gullepluttar och täcks av allehanda skyddsnät.

:duckar

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
De e ju ytterst svårt att påvisa VAD ni sagt i de så kallade muntliga kontraktet. Specifikt om jusst besittningsrätten. Så risken att INTE skriva kontrakt på papper e att man e rökt. De kommer så populärt att stå "ord mot ord", OM du inte hade ett oberoende vittne som kan intyga de som sagts angående erat muntliga kontrakt.

Om ja inte har tokfel så ska de finnas någon regel om man bott en viss tid utan kontrakt iaf, men de bör du kolla med fastighetsjurist.

En viktig sak till är om fastigheten är registrerad som "hyresfastighet", om inte så ere inte tillåtet å husera hyresgäster kommersiellt.

De ja iaf hörde i ett program om jusst hyreskontrakt är att Om man INTE som uthyrare satt in en klaosul om att jusst besittningsrätten INTE skall gälla i avtalet, så är de närapå omöjligt att fota ut en hyresgäst va fan de än pysslar med.

Ja funderar själv på att hyra ut ett torp som skulle behöva bebos, så ja behöver egentligen oxå ta reda på mera va som gäller.

Hoppas de går bra iaf...

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Ok, det här kommer ni nog inte gilla och visst, jag är inte proffs på det hela men lite har jag förstått.

Ni har muntligt avtal vilket inte väger så högt som man vill, det blir ord mot ord.
Sen har ni betalat hyra rakt ned i fickan.

Så med andra kan er nuvarande hyresvärd ställa sig med händerna i fickorna och hävda att ni aldrig bott där om det vill sig riktigt illa.

Ni bor i Arboga enligt vad du har i profilen så jag säger ta tidsförlusten och köp dig något eget istället, det kostar ju faktiskt inte så mycket där ute på "landet".

Lite trist att läsa kanske men så ser verkligheten ut. Vill du ha det mer utstakat så...
För att hävda besittningsrätt så måste du visa på att du bott där i mer än 12mån t.ex. och sen att vore det inte fel med ett skrivet kontrakt överhuvudtaget.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ok, det här kommer ni nog inte gilla och visst, jag är inte proffs på det hela men lite har jag förstått.

Ni har muntligt avtal vilket inte väger så högt som man vill, det blir ord mot ord.
Sen har ni betalat hyra rakt ned i fickan.

Så med andra kan er nuvarande hyresvärd ställa sig med händerna i fickorna och hävda att ni aldrig bott där om det vill sig riktigt illa.

Ni bor i Arboga enligt vad du har i profilen så jag säger ta tidsförlusten och köp dig något eget istället, det kostar ju faktiskt inte så mycket där ute på "landet".

Lite trist att läsa kanske men så ser verkligheten ut. Vill du ha det mer utstakat så...
För att hävda besittningsrätt så måste du visa på att du bott där i mer än 12mån t.ex. och sen att vore det inte fel med ett skrivet kontrakt överhuvudtaget.

Som sagt så har vi bott här i 3 år. Vittnen på muntligt kontrakt finnes, oberoende är det dock inte.
Och om han vill ställa sig med händerna i fickorna och säga att vi aldrig har bott där så gör ju jag samma sak och bor kvar där men säger att vi aldrig har bott där. Vill han jävlas så har han valt fel person för jag kan vara rätt så jävlig om jag vill. Nu hoppas jag att vi kan hålla oss borta från sådana tilltag.

Muntliga avtal är så vitt jag kan förstå gällande i dessa sammanhang. Vi har även skakat hand på det :tummenupp

Och att vi har betalat rakt ner i hans ficka är ju knappast vårt problem, hur han väljer att redovisa sina pengar lägger jag mig inte i. Men jag kan tänka mig att skatteverket skulle börja fundera på hur många kronor det saknas i deras kassa om man ser till hur många år lägenheten har varit uthyrd.

Och jag tänker knappast sätta mig ned och vara nöjd med de 3 år vi har fått, varför i helvete skulle jag ta sån skit för!? Om någon har lovat mig någonting så ska jag se till att de håller det också, på ett eller annat sätt. Men först och främst så vill jag veta vad jag kan göra den lagliga vägen.

Och hur fungerar det med att bokstavligt talat kastar ut oss? Det ska ju rätt mycket till innan han får bära ut vårat bohag utan vårt medgivande antar jag?

Sitter och funderar på hur jag ska lägga fram det hela till honom, tänkte att jag ska ta upp det med honom inom kort.

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Hoj
GSXR1000 K6
vet inte om detta hjälper dig, men..

Nämn inget för hyresvärden om dina planer även om ett eventuellt köp går igenom. Eftersom det är du som är det svaga parten så har du lagen på din sida.

Eftersom ni inte har hyresavtal på papper så gäller ert hyresavtal på obestämd tid (då detta är huvudregeln). För att säga upp ett sådant avtal så måste hyresvärden skriftligen meddela er detta. Upphörandedatumet är vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen.
Förstod inte om det är ni som också bedriver näringsverksamhet på bottenplanet. Hur som helst så är upphörandedatumet för en lokal 9 mån från uppsägningen. (man skiljer alltså på bostadslägenhet och lokal) Detta kan du utnyttja på så sätt att om du har en relation till personerna som bedriver verksamheten, så kommer du bli förvarnad om något är på g. Troligen kommer en uppsägning att skickas till näringsverksamheten först och några månader efter till dig för att upphörandedatumen ska vara i närheten av varandra (hyresvärden vill ju inte förlora hyresintäkter genom att ha yta outhyrt).

Vad som sagts muntligen är tyvärr svårt att bevisa även om ett muntligt avtal också gäller. Man har som hyresgäst alltid rätt att få hyresavtalet skriftligt om du begär detta.

Uppsägningen måste vidare vara skriven korrekt. Hyresvärden måste ange skälet för uppsägningen. är inte detta med, så är uppsägningen utan verkan. Eftersom många små hyresvärdar inte har full koll på detta så kan du utnyttja det genom att vänta ut uppsägningen. När han undrar varför du inte flyttat ut så kan du säga att uppsägningen inte är giltig. Då har du köpt dig tre månader. Nästa uppsägning han ger dig kommer troligen vara korrekt och du har ytterligare tre månader på dig.
Efter två månader (senast) begär du förhandling i hyresnämnden. Nu föreligger det en tvist om förlängning och därmed är uppsägningen (återigen) utan verkan. Så länge tvisten inte är avgjord så får du bo kvar i lägenheten med samma hyresvillkor som tidigare. Ärendet prioriteras i hyresnämnden beroende på ärendetyp. Med lite tur så tar det ett bra tag innan ärendet överhuvudtaget handläggs.
Troligen kommer hyresvärden att få rätt mot dig och ditt hyresavtal upphör att gälla. Du kommer dock att få skäligt uppskov med avflyttning.

Flyttar du ändå inte, så kan hyresvärden begära handräckning av Kronofogden. Detta ansöker han om skriftligen och alla kostander för flytten kan falla på dig (om du kan betala). Denna process kommer också ta några månader innan den verkställs. Du kan när ett handräckningsbeslut är taget begära återvinning av detta inom en månad från beslut. Tingsrätten avgör om återvinning ska ske (uppsägningen ogiltig). Ytterligare lite tid går här...

Troligen har du i slutändan inte så mycket att komma med för att få ha kvar din hyresrätt pga av att lägenheten ska byggas om för att nyttjas av en näringsverksamhet (skäl för att inte få förlängt avtal), men du kan dra ut på avflyttningen med ganska många månader (år?) om du nu vill trilskas.
Beroende på hur köparens köpeavtal med din hyresvärd ser ut så kan din hyresvärd därmed hamna i klistret med allt från avdrag på köpeskillingen till att köpet återgår då köparen inte kan flytta in i "din" del av fastigheten som planerat.

Gällande dina nerlagda kostnader så måste allt styrkas med kvitton vid en ev förhandling. Du kan endast få ut ersättning om hyresvärden har godkänt dina förändringar och att kvittning mot tex hyra inte redan skett. Arbetstid ersätts normalt inte såvida du inte har hyrt in någon och har faktura/kvitton på detta.

Vill man så kan man, men det är ju även en jobbig process för dig. Skulle nog avvaktat och se vad som händer. Försöka förhandla med hyresvärden om ersättning för era ombyggnader och sedan hitta ett annat ställe att bo på.

Och att vi har betalat rakt ner i hans ficka är ju knappast vårt problem, hur han väljer att redovisa sina pengar lägger jag mig inte i. Men jag kan tänka mig att skatteverket skulle börja fundera på hur många kronor det saknas i deras kassa om man ser till hur många år lägenheten har varit uthyrd.

Det har de säkert intresse för såvida han inte redan anger denna summan i sin deklaration.

Sitter och funderar på hur jag ska lägga fram det hela till honom, tänkte att jag ska ta upp det med honom inom kort.

Gör inte det. bara fortsätt att vissla och låtsas som det regnar..

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
vet inte om detta hjälper dig, men..

Vill man så kan man, men det är ju även en jobbig process för dig. Skulle nog avvaktat och se vad som händer. Försöka förhandla med hyresvärden om ersättning för era ombyggnader och sedan hitta ett annat ställe att bo på.

Det är hyresvärden som även bedriver verksamheten på nedre våningsplanet i fastigheten och han går nu i pension, därav försäljningen.

Det du säger låter väldigt omständigt men jag kan tänka mig att jag kan skjuta på det en hel del, men det är inte det jag är ute efter.
Antingen så vill jag att han ser till att de nya ägarna låter oss bo kvar ELLER så kompenseras jag ordentligt då jag anser att han har brutit sin överenskommelse med mig då vi blev lovade att vi skulle få bo kvar även om vi inte köpte kåken i slutändan.
Att jag har lagt ner tid på renoveringen gör inget så länge jag bor kvar, vi hade en deal om att jag stod för kalaset i gengäld mot kvittning av hyran så vi betalade ingen hyra på rätt så lång tid. Men blir vi utkastade så vill jag åtminstone ha en stor summa pengar som kompensation för det jag har gjort åt honom. 200k tycker jag är för lite egentligen men någonstans där hamnar vi om man räknar om mina arbetstimmar i rena pengar, snällt räknat dessutom.

Att låtsas om som att det regnar funkar inte, jag vill ha en diskussion med honom MEN jag vill som sagt veta vad mina rättigheter är.
Jag ska ringa hyresgästföreningen imorgon då jag nyss ansökte om medlemsskap där, men finns det andra instanser som kan hjälpa mig?

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Några 200kkr har jag väldigt svårt att se att du skulle få igenom.

Då börjar det dessutom vara sådana summor att du kan ha ansetts jobbat svart åt honom som anställd.(fastighetsskötare)
Det ger ju dig problem med skatteverket, likaväl som honom?

Jag är ju ingen expert, men den tvist du pratar om gäller ju snarare ett civilrättsligt mål där du anser att han är skyldig dig pengar.
Själva hyresavtalet, och besittningsrätten, är ju en annan juridisk sak.

Hyresdelen skall väl avgöras i hyresnämnden
Är han skyldig dig pengar är detta ett civilrättsligt ärende, du får ta det i tingsrätten.

Att ställa krav för att inte driva detta ärende i hyresnämnden, pengarna du pratar om, gör ju saken rätt så känslig.
Antingen så vill jag att han ser till att de nya ägarna låter oss bo kvar ELLER så kompenseras jag ordentligt då jag anser att han har brutit sin överenskommelse med mig då vi blev lovade att vi skulle få bo kvar även om vi inte köpte kåken i slutändan.
Det skulle väl kunna klassas som utpressning, om du inte kan bevisa att ni hade ett avtal?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det skulle väl kunna klassas som utpressning, om du inte kan bevisa att ni hade ett avtal?

Det är inget jag kommer eller kan kräva givetvis, men jag kommer göra honom införstådd med att vi inte flyttar så länge vi inte blir kompenserade på ett eller annat sätt. Det behöver inte vara pengar, det räcker som sagt med att han fixar ett likvärdigt boende åt oss.
Någon utpressning är det inte tal om, jag kommer försöka sköta det så snyggt som möjligt då jag inte vill ställa till med mer besvär än nödvändigt.

Det är besittningsrätten som är huvudnumret i denna fråga, och kan hyresnämnden även ta upp ett sånt fall som mitt då det ej rör sig om ett korrekt vitt kontrakt? Eller ger de mig bara fingret och skrattar åt mig?
Ska leta fram ett nummer till hyresnämnden nu och ringa och fråga lite mer exakt, finns det bara en hyresnämnd och är det till sin egen kommun man vänder sig?

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Har ni bott där i 3 år och dessutom haft posten adresserad till huset är det knappast svårt att bevisa att ni bott där. Det måste finnas många som kan vittna om att ni bott där. Eftersom du har betalat hyra så är du hyresgäst. Givetvis kan du vända dig till hyresnämnden, den är ju till för de som är svaga i samband med sådana här situationer.

Jag tror du har bättre chanser att bo där ett tag om du vänder dig till hyresnämnden. Men lyssna på Spacemoose, du ska ligga lågt just nu. Om du vill maximera tiden du kan bo där.

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Hoj
GSXR1000 K6
Några 200kkr har jag väldigt svårt att se att du skulle få igenom.

Jag är ju ingen expert, men den tvist du pratar om gäller ju snarare ett civilrättsligt mål där du anser att han är skyldig dig pengar.
Själva hyresavtalet, och besittningsrätten, är ju en annan juridisk sak.

ja, det stämmer. Det är två olika tvister och två olika förfaranden. Gällande den civilrättsliga tvisten så är jag också med den bakgrundsinformation du gett oss också väldigt tveksam till framgång vid stämning.

Kan också vara bra att veta att en civilrättslig stämnings rättegångskostnader inte betalas av staten utan du får stå för kalaset.

Last edited:

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Usch, det låter som en klurig situation.

Men det känns som att hyresvärden har varit schysst so far, och ni har redan fått kompensation för renoveringen, genom att bo "hyresfritt".

Tror inte du har rätt att kräva ersättning igen, med tanke på att ni erbjudits att köpa fastigheten och tackat nej.

Det enda som egentligen finns är erat muntliga avtal, och det är bara att hoppas att det är något att luta sig emot. Men situationen blir nog så prekär om ni bor kvar som "ockupanter". Och hyresvärden kanske inte får igenom föräljningen p.g.a er som hyresgäster.

Skulle nog inte kännas bra att bo på dom villkoren. Även om jag förstår att det känns surt att renovera och trivas superbra och ändå tvingas flytta. Men det är egentligen bara en tidfråga ändå ang. boendet.

Det enda raka är egentligen att ni köper ett "eget" boende. Då kan man renovera och fixa hur mycket man vill...och man bestämmer själv om man vill flytta eller inte.

Lycka till!!

//Madelene

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Är du smart gör du ungefär som moose säger dvs. gör ingenting utan ligg lågt. Låt nissarna som vill ha ut dig göra jobbet!!

Du kommer kunna bo kvar ett bra tag om det dimper ner papper i brevlådan är det bara att vänta ut och påpeka diverse fel, pappersarbete vet vi ju alla kan ta flera år om man kan det juridiska :)

hittade lite

46 § Om hyresvärden har sagt upp hyresavtalet eller, i fall som avses i 3 § tredje stycket 2, anmodat hyresgästen att flytta, har hyresgästen rätt till förlängning av avtalet, utom när

1. hyresrätten är förverkad utan att hyresvärden har sagt upp avtalet att upphöra i förtid,

2. hyresgästen i annat fall åsidosatt sina förpliktelser i så hög grad att avtalet skäligen icke bör förlängas,

3. huset skall rivas och det ej är oskäligt mot hyresgästen att hyresförhållandet upphör,

4. huset skall undergå större ombyggnad och det icke är uppenbart att hyresgästen kan sitta kvar i lägenheten utan nämnvärd olägenhet för genomförandet av ombyggnaden samt det ej är oskäligt mot hyresgästen att hyresförhållandet upphör,

5. lägenheten ej vidare skall användas som bostad och det ej är oskäligt mot hyresgästen att hyresförhållandet upphör,

6. avtalet avser en lägenhet i en- eller tvåfamiljshus och upplåtelsen inte ingår i affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet samt upplåtaren har sådant intresse att förfoga över lägenheten att hyresgästen skäligen bör flytta,

6 a. avtalet avser en lägenhet som upplåtits av någon som innehade den med bostadsrätt och lägenheten alltjämt innehas med sådan rätt samt bostadsrättshavaren har sådant intresse att förfoga över lägenheten att hyresgästen skäligen bör flytta,

7. hyresförhållandet beror av sådan anställning i statlig eller kommunal verksamhet som är förenad med bostadstvång eller av anställning inom lantbruket eller av annan anställning, om den är av sådan art att det är nödvändigt för arbetsgivaren att förfoga över lägenheten för upplåtelse åt anställningens innehavare, samt anställningen har upphört,

9. hyresförhållandet beror av annan anställning än som avses i 7 och som upphört och det ej är oskäligt mot hyresgästen att även hyresförhållandet upphör samt, om hyresförhållandet varat längre än tre år, hyresvärden har synnerliga skäl för att upplösa hyresförhållandet, eller

10. det i annat fall icke strider mot god sed i hyresförhållanden eller eljest är oskäligt mot hyresgästen att hyresförhållandet upphör.

Om hyresvärdens intresse blir tillgodosett genom att hyresgästen lämnar endast en del av lägenheten och avtalet lämpligen kan förlängas såvitt avser lägenheten i övrigt, har hyresgästen utan hinder av första stycket rätt till sådan förlängning.

Lämnar en bostadshyresgäst sin lägenhet eller en del av den med anledning av att huset skall undergå större ombyggnad, skall hyresgästen om möjligt beredas tillfälle att efter ombyggnaden hyra en likvärdig lägenhet i huset. Lag (1994:817).
:banana
Ser bra ut för dig, som sagt sossarna daddar hyresgäster :)

Du förresten, kanske pröva att hyra ut den i andrahand till Farsan eller nåt :D

Det finns en uppenbar risk att hyra ut i andra hand om du inte registrerar det med hyresvärden. Vad som kan hända är att den som hyr i andra hand kan få besittningsrätt om hyresvärden ej fått kännedom om uthyrningen och överhuvudtaget ej reagerat inom 2 månader.

Då kan nämligen besittningsskyddet övergå till andrahandshyresgästen.

Okänt bland många kontraktsinnehavare
Detta är en lag som är väldigt okänd bland dem som hyr ut i andra hand. För när hyresvärden väl får kännedom om sakförhållandet, dvs vem den riktiga hyresgästen är, så vinner det laga kraft och det är paradoxalt nog så att den som hyrt i andra hand skyddas.

Det räcker att andrahandshyresgästen kan bevisa att denna betalt hyra och varit skriven där så vinner dem kontraktet.

Last edited:

Hulster

Oh Reeeaally?
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
Crescent
Jag lånar tråden lite och hoppas att det är okej med ts.

Jag hyr en lägenhet svart som natten i andra hand om jag fattade ett av det tidigare inläggen rätt så har jag besittningsrätt på lägenheten efter 2 månader. Betyder det att jag därmed har rätt till förstahandskontraktet för lägenheten?

Det finns ett skrivet kontrakt på min uthyrning ska väl tilläggas, jag vet inte om det saknar betydelse men det underlättar ju helt klart bevisningen att att jag har bott där.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Usch, det låter som en klurig situation.

Men det känns som att hyresvärden har varit schysst so far, och ni har redan fått kompensation för renoveringen, genom att bo "hyresfritt".

Tror inte du har rätt att kräva ersättning igen, med tanke på att ni erbjudits att köpa fastigheten och tackat nej.

Det enda som egentligen finns är erat muntliga avtal, och det är bara att hoppas att det är något att luta sig emot. Men situationen blir nog så prekär om ni bor kvar som "ockupanter". Och hyresvärden kanske inte får igenom föräljningen p.g.a er som hyresgäster.

Skulle nog inte kännas bra att bo på dom villkoren. Även om jag förstår att det känns surt att renovera och trivas superbra och ändå tvingas flytta. Men det är egentligen bara en tidfråga ändå ang. boendet.

Det enda raka är egentligen att ni köper ett "eget" boende. Då kan man renovera och fixa hur mycket man vill...och man bestämmer själv om man vill flytta eller inte.

Lycka till!!

//Madelene

Kompensationen är ju egentligen ingen kompensation då jag själv har slängt ut +50 000:- på renoveringen ur egen ficka, och sedan har detta belopp kvittats mot hyran. Det ser jag inte som en kompensation utan att han betalar tillbaka en skuld till mig. Så visst har han varit schysst, men jag har ändå varit den snällaste i det förfarandet.
Och ända från början så har han hela tiden sagt att vi får bo kvar även efter försäljning till annan än just oss, och han har även nämnt att det är självklart att vi får bo kvar då jag har lagt ner så mycket tid på renoveringen.
Bara där brister det ju rejält! Han tar alltså avstånd från vad han tidigare har sagt. Visst, det är bara muntligt men likförbannat så håller man vad man lovar. Väljer han att frångå det UTAN att kompensera mig, att jag står där som ett jävla fån med skägget i brevlådan, då blir det strul.

Till Hulkster: Vart får du 2 månader ifrån? 2 år känns mer träffande dock.

Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre