Beskattning Enskild Firma

Fråga Laserturken, han är enskild firma och nolltaxerar :tummenupp

Behåll dina tråkiga turkfördommar för dig själv. Behåll ts tråd ren från sånt här idiot inlägg.

Körde med ensklid firma tidigare och fick behålla ca 50% av den intjänade summan. Var så mycket difust och krångel så jag säger bara aldrig mer.

Behåll dina tråkiga turkfördommar för dig själv. Behåll ts tråd ren från sånt här idiot inlägg.

Körde med ensklid firma tidigare och fick behålla ca 50% av den intjänade summan. Var så mycket difust och krångel så jag säger bara aldrig mer.

Jag ber om ursäkt för mitt offtopic-inlägg, tråkigt att reaktionen blev så hård. :rolleyes:

OnT: Det är kanske inte så konstigt att ensamföretagarna är de som skattefuskar mest i landet pga komplicerade regler och onödig byråkrati.

Last edited:
OnT: Det är kanske inte så konstigt att ensamföretagarna är de som skattefuskar mest i landet pga komplicerade regler och onödig byråkrati.

Vad är det som är så komplicerat och/eller onödigt? Mer komplicerat än att skicka en ett bekräftelse-sms på sin förenklade självdeklaration, ja, men det man inte direkt så att man måste vara nobelpristagare för att deklarera sitt företag.

Har man någorlunda ordningssinne så är det inte avancerat alls att sköta bokföringen av sitt företag.
Köp ett bra bokföringsprogram för att hålla koll på allt det vanliga och lämna sen iväg pärmen med alla kvitton/fakturor/annat väsentligt till en revisor som sköter den årliga deklarationen.
Men beroende på företag så kan det ju vara värt att lämna iväg det mesta för att ägna sig åt det man är bra på, men det innebär ju inte att man för den delen inte kan lägga in fakturor i datumordning, häfta in kvitton i pärmen samt bokföra detta i ett excelark. Klarar man inte av det så ska man nog satsa på att vara anställd istället.

Att det skall vara såååå svårt....

Revisor= Den som granskar bokföringen i ett AB

Redovisningskonsult= Apan som gör bokföringen och deklarationen

Har du en ensk/HB behövs ingen revisor och från 2011 behövs ingen revisor i mindre AB....

Att det skall vara såååå svårt....

Revisor= Den som granskar bokföringen i ett AB

Redovisningskonsult= Apan som gör bokföringen och deklarationen

Har du en ensk/HB behövs ingen revisor och från 2011 behövs ingen revisor i mindre AB....

Jaja, petitesser :tungan Inte så jävla konstigt att man kallar det för revisorn när de döper firmorna till "revisionsbyrån" eller dylikt. En pappersvändare som har betalt för att mygla helt enkelt.

Momsar en enskild firma bara 6% på tjänsteförsäljning!?

Alltså, tjänsteförsäljning kan ju vara vääääldigt många saker. Här är vad som gäller under denna momssats.

Last edited:
Det är bara dårar som betalar 50% i skatt med en Enskild Firma!
Den normala skatte satsen ligger på 25-30% om man skatte-planerar lite.

Visst, det som står i din länk känner jag redan till. Där står dock inget om "tjänster", så jag är lite nyfiken på vilka tjänster TS åsyftar.

Idrottsverksamhet
Momsen är normalt 6 procent på
idrotter som utövas i Riksidrottsförbundets medlemsförbund
styrketräning, jazzdans, aerobics, workout och kampsporter
trav- och galoppverksamhet ansluten till Svenska travsportens centralförbund eller Svenska galoppförbundet
tjänster som har ett nära samband med idrott, t.ex. tillgång till redskap och uthyrning av baddräkter, handdukar, skridskor och racketar.

Behövs väl inte mycket fantasi för att hitta att alla former av träning och utbildning inom ovanstående är tjänster som utförs mot 6% moms.

Visst, det som står i din länk känner jag redan till. Där står dock inget om "tjänster", så jag är lite nyfiken på vilka tjänster TS åsyftar.

Nu förstår jag inte riktigt :) Det är ju massvis tjänster som står i länken liksom. Men du kanske tänker mer på "Me love you long time"-tjänster, happy endings hos thailudret på massagesalongen :D

Nu förstår jag inte riktigt :) Det är ju massvis tjänster som står i länken liksom. Men du kanske tänker mer på "Me love you long time"-tjänster, happy endings hos thailudret på massagesalongen :D

Nä, jag tänker mer på konsulttjänster, hantverkare etc etc.
Happy ending är momsbefriat för övrigt.

Nä, jag tänker mer på konsulttjänster, hantverkare etc etc.
Happy ending är momsbefriat för övrigt.

Ahh, du menade så... Jag tror att ordet "tjänst" är vanligen missuppfattat/kopplat till enbart vissa saker som i just det här fallet. Det är ett för brett område helt enkelt med att bara beskriva det som tjänst, men sen är ju inte RSV kända för att vara smidiga på något vis...

Lyckligt årsbokslut? :banana

Finns inte med i den egna företagarens vokabulär :näsblod

Last edited:
Jag räknar med ca 50% i handen av vinsten i företaget
Jag tar 220 + moms när jag hyr ut mej själv,,om jag går in till grannen är det inga omk men om jag åker 10 mil så vill jag minst ha 8 h arbete om jag bara kunde så skulle jag hyra ut mej själv till mitt jobb.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick