Beslut om trafikförsäkringen dröjer!

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Såg detta tidigare idag men det verkar inte ha varit uppe på forumet.

Beslut om trafikförsäkring dröjer

Riksdagen kommer inte att under onsdagen kunna fatta beslut om en skatt på trafikförsäkringen. Socialdemokraterna kommer att begära en återremiss till civilutskottet, erfar TT.

Under behandlingen i skatteutskottet begärde socialdemokraterna att civilutskottet skulle få möjlighet att yttra sig över frågan. Enligt oppositionen innebär skatten en förändring av själva försäkringsprincipen, vilket berör civilutskottets ansvarsområde. Men den borgerliga majoriteten i civilutskottet sade nej med hänvisning till att det bara är en skattefråga.

I ett brev till talmannen beklagar sig socialdemokraterna över detta beteende, som man ser som ett försvårande av minoritetens möjligheter att agera i riksdagen. Nu kommer socialdemokraterna i stället att begära i kammaren att ärendet återremitteras till civilutskottet. För det krävs en tredjedel av kammarens ledamöter, vilket partiet har.

Enligt regeringens förslag ska en ny skatt på trafikförsäkringen införas den 1 juli i år. Syftet sägs vara att täcka kostnaderna för uppkomna trafikskador och är ett led i en total omläggning av trafikförsäkringen. Ett annat syfte är att få in pengar till regeringens skattesänkningar. Socialdemokraterna är emot förslaget, som man anser är början på en privatisering av trafikförsäkringen.

Källa: TT


Så då kanske det inte bli nån skatt från första juli då trots allt. Fast det blir intressant att se vad civilutskottet (vad det nu är för nåt) kommer fram till. Förmodligen fördröjer detta väl bara processen.
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Ett ytterst litet hopp...

F*n vad man känner sig maktlös. Borde vara folkomröstning på sådant här. Då hade dom fått köra upp förslaget så långt att dom fått äta det till frukost varje dag i sina miserabla liv...
 

Pizzabagarn

Guest
Ett ytterst litet hopp...

F*n vad man känner sig maktlös. Borde vara folkomröstning på sådant här. Då hade dom fått köra upp förslaget så långt att dom fått äta det till frukost varje dag i sina miserabla liv...

I Schweiz folkomröstar man om allt......(det var så för 10 år sedan i alla fall)....lite jobbigt kanske men på så sätt blir det mer makt åt folket :tummenupp
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Höjs typ med 100-150 spänn i månaden för min del, räknat på 32%.
Vad är det som är så jävla farligt?
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Höjs typ med 100-150 spänn i månaden för min del, räknat på 32%.
Vad är det som är så jävla farligt?

Principen. De höjer den lite nu. Märker att folk inte 'drabbas' så mycket och så går det två år så höjer de den igen med anledning av de "ökande trafikolyckorna" och folket bara sväljer. Och sväljer.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Principen. De höjer den lite nu. Märker att folk inte 'drabbas' så mycket och så går det två år så höjer de den igen med anledning av de "ökande trafikolyckorna" och folket bara sväljer. Och sväljer.

Jaja, och skattesänkningarna på lönen tackar vi och tar emot! Jag har iallafall fått minst en tusenlapp mer i plånboken varje månad, så jag är nöjd!
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Höjs typ med 100-150 spänn i månaden för min del, räknat på 32%.
Vad är det som är så jävla farligt?

De höjer för att finansiera att fastighetskatten togs bort mm. Det finns INGA öronmärkta skattepengar längre.
Skatt är skatt och allt lägs i samma bunke och här har moderaterna hittat ett område att åderlåta.
Jag har inget problem att min försäkring höjs 100-150 kr månaden men då ska den fan imig också gå till sjukvåden och inte minsterlöner! :fakta

Jaja, och skattesänkningarna på lönen tackar vi och tar emot! Jag har iallafall fått minst en tusenlapp mer i plånboken varje månad, så jag är nöjd!

Inte med i facket då antar jag?
Jag har gått minus på deras "extra tusenlapp i plånkan"
Det är mer på kontot vid utbetalning, men två dagar senare när räkningarna gått iväg är där mindre än förra året.
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jaja, och skattesänkningarna på lönen tackar vi och tar emot! Jag har iallafall fått minst en tusenlapp mer i plånboken varje månad, så jag är nöjd!



det viktigaste är ju att du mår bra gustav!:tummenupp
 

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Höjs typ med 100-150 spänn i månaden för min del, räknat på 32%.
Vad är det som är så jävla farligt?

Visst, det är inte så att jag säljer hojen. Har dock fler fordon och jag blir tvungen att skatta för alla.

Fast det var egentligen inte det som var intressant just nu utan att frågan ska vidare ännu än gång och att det inte blev klappat och klart idag.
 

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
I Grotta
Hoj
tyvärr ingen nu = (
Höjs typ med 100-150 spänn i månaden för min del, räknat på 32%.
Vad är det som är så jävla farligt?

slår vad att du e en sån som tackar och tar emot allt skit som bestäms... frågan är hur jävla mycket skatt och skit folket orkar med innan de får nog....
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Visst, det är inte så att jag säljer hojen. Har dock fler fordon och jag blir tvungen att skatta för alla.

Fast det var egentligen inte det som var intressant just nu utan att frågan ska vidare ännu än gång och att det inte blev klappat och klart idag.

Samma här..

Vad som är än mer intressant är alla som gnällt över att det SKA höjas den 1 juli, när det inte alls är något som är bestämt.
 

njelger

Guest
I Schweiz folkomröstar man om allt......(det var så för 10 år sedan i alla fall)....lite jobbigt kanske men på så sätt blir det mer makt åt folket :tummenupp

Det finns andra betydligt dyrare saker jag skulle vilja folkomrösta om först!

slår vad att du e en sån som tackar och tar emot allt skit som bestäms... frågan är hur jävla mycket skatt och skit folket orkar med innan de får nog....

Precis sån är jag. Speciellt när fastighetsskatten försvinner och skatten på arbete sänktes. Jag orkar faktiskt lite till. Bort med Moms? jag är på.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Ja, inte sant!? Men det tycker jag gör mig förtjänt av efter heltid och lite till.


jag kör med dubbla skift time to time faktiskt gustav1 men jag har inget emot att dela med mig till dom som har det lite sämre ställt , alla är inte lika lyckligt lottade som du å jag
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Alla skall ju bli tvångsmedlemmar av a-kassan så det blir nog rätt fett minus iallafall även om man "slipper facket"

Sen är det ju bara ca 3 miljarder som skall beskattas nu i första skedet, med den 32%:iga skatten. 2009 skall ju ytterligare 10 miljarder beskattas av samma fordonspark, det blir nog lite mer än 100-150 spänn då. Speciellt om man har fler än ett fordon. Dessutom så är pålagan riskbedömd vilket innebär att minoriteten Motorcyklister får stå för en större del...

...det blir nog bra mycket mer än 150 spänn...:gnissla
 

a_xc

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
ZX-6R
Såg detta tidigare idag men det verkar inte ha varit uppe på forumet.

Beslut om trafikförsäkring dröjer

Riksdagen kommer inte att under onsdagen kunna fatta beslut om en skatt på trafikförsäkringen. Socialdemokraterna kommer att begära en återremiss till civilutskottet, erfar TT.

Under behandlingen i skatteutskottet begärde socialdemokraterna att civilutskottet skulle få möjlighet att yttra sig över frågan. Enligt oppositionen innebär skatten en förändring av själva försäkringsprincipen, vilket berör civilutskottets ansvarsområde. Men den borgerliga majoriteten i civilutskottet sade nej med hänvisning till att det bara är en skattefråga.

I ett brev till talmannen beklagar sig socialdemokraterna över detta beteende, som man ser som ett försvårande av minoritetens möjligheter att agera i riksdagen. Nu kommer socialdemokraterna i stället att begära i kammaren att ärendet återremitteras till civilutskottet. För det krävs en tredjedel av kammarens ledamöter, vilket partiet har.

Enligt regeringens förslag ska en ny skatt på trafikförsäkringen införas den 1 juli i år. Syftet sägs vara att täcka kostnaderna för uppkomna trafikskador och är ett led i en total omläggning av trafikförsäkringen. Ett annat syfte är att få in pengar till regeringens skattesänkningar. Socialdemokraterna är emot förslaget, som man anser är början på en privatisering av trafikförsäkringen.

Källa: TT


Så då kanske det inte bli nån skatt från första juli då trots allt. Fast det blir intressant att se vad civilutskottet (vad det nu är för nåt) kommer fram till. Förmodligen fördröjer detta väl bara processen.



Heja sossarna! :yoparty
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top