Det känns ändå väldigt kortsiktigt och ogenomtänkt detta första steg på väg till privatisering av trafikförsäkring. Det är ju ganska uppenbart att detta bara är ett sätt för att få in "snabba" pengar i statskassan efter alla andra skattelättnader som genomförts sedan i höstas.
Regeringen har ju precis påbörjat en utredning gällande just detta och vad jag förstår har utredning som uppgift att utreda hur man går till väga vid en privatisering, inte om den ska genomföras överhuvudtaget så det är ingen hemligthet åt vilket håll det lutar.
Då blir nästa fundering, vad händer när den privatiseras om 2-3år?
Försäkringsbolagen ska då ta över den kostnad som staten i dagsläget har (enl uppgift har man ca 50% var), detta innebär då rent krasst att trafikpremien kommer gå upp med 100%, ska man även fortsättningsvis betala 32% skatt på den nya premien? Då pratar vi inte om små pengar längre, för de flesta av oss har väl minst en bil och mc!!
Det blir intressant att se hur vi skattebetalare ska få tillgång till de 50% som staten slipper i kostnader. Jag har inget emot en privatisering av trafikförsäkringen bara jag slipper betala den dubbelt. (skatt och försäkringspremie).