Beslut om trafikförsäkringen dröjer!

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
för dig ja, för mig handlar de om 1000:- exktra per år :(

:D

abethebabe skrev:
jag kör med dubbla skift time to time faktiskt gustav1 men jag har inget emot att dela med mig till dom som har det lite sämre ställt , alla är inte lika lyckligt lottade som du å jag

Inte jag heller! Men med "sämre ställt" avser jag inte arbetsskygga personer som tycker det är roligare att få bidrag. :)
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
:D



Inte jag heller! Men med "sämre ställt" avser jag inte arbetsskygga personer som tycker det är roligare att få bidrag. :)


har jag ej påstått! men vi har människor som trots idogt jobbsökande ändå inte kommer in på arbetsmarknaden! hade själv inte haft mitt nuvarande om inte min polare hade "fixat" in mig samt att jag har kompisar som trots gedigna utbildningar inte får något arbete, tror att arbetsgivarna kallar dom för överkvalificerade:gnissla återstår då endast flytt från landet eller A-kassa eller socialen
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
[/B]

men vi har människor som trots idogt jobbsökande ändå inte kommer in på arbetsmarknaden!

Okejdå, de ska vi självklart hjälpa så de överlever.
Där jag jobbar kommer det ofta arbetssökande som helt öppet säger till personalchefen att han/hon är där för att arbetsförmedlingen kräver det. De vill alltså absolut inte ha jobbet. Då ska man fan inte ha några pengar heller.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
jag tycker Persons lila färg verkade bra så här i efterhand.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Okejdå, de ska vi självklart hjälpa så de överlever.
Där jag jobbar kommer det ofta arbetssökande som helt öppet säger till personalchefen att han/hon är där för att arbetsförmedlingen kräver det. De vill alltså absolut inte ha jobbet. Då ska man fan inte ha några pengar heller.



absolut helt enig:tummenupp vad jobbar du med förresten? eftersom inte ens de arbetslösa vill ha ditt jobb?
 
Last edited:

Frozt

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2006
Ort
Linköping
Hoj
Cbr 600!
suck...

:D



Inte jag heller! Men med "sämre ställt" avser jag inte arbetsskygga personer som tycker det är roligare att få bidrag. :)

Blir aldrig klok på personer som tror (läs vet) att alla bidragstagare fuskar och egentligen kan jobba men bara inte har lust.
Att alla alkoholister köper sprit för pengarna är ju också en självklarhet så ge aldrig en 20-lapp till någon uteliggare till korv.
Skänk aldrig pengar till insamlingar eller till väl behövande för det finns alltid människor som snor pengarna på vägen. Det bästa är att ta alla pengar själv för det finns ingen som behandlar pengar lika bra som jag! Och jag behöver faktiskt massa coola pryLar för att överleva.

Läs denna text med en gnutta ironi så förstår ni nog vad jag menar..

Detta börjar bli lite off-topic men jag är förmodligen en blivande akademiker men tänker aldrig gnälla på skatten (och har aldrig gjort) utan tycker det är en plikt att man delar med sig. Tyvärr så måste detta ske genom skatt för annars hade man behållt alla pengar själv om skatten sänktes. För alla tar inte sitt eget ansvar.. inte heller jag.
 

HooK

så där ja..
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
yzf600r
Det känns ändå väldigt kortsiktigt och ogenomtänkt detta första steg på väg till privatisering av trafikförsäkring. Det är ju ganska uppenbart att detta bara är ett sätt för att få in "snabba" pengar i statskassan efter alla andra skattelättnader som genomförts sedan i höstas.

Regeringen har ju precis påbörjat en utredning gällande just detta och vad jag förstår har utredning som uppgift att utreda hur man går till väga vid en privatisering, inte om den ska genomföras överhuvudtaget så det är ingen hemligthet åt vilket håll det lutar.

Då blir nästa fundering, vad händer när den privatiseras om 2-3år?
Försäkringsbolagen ska då ta över den kostnad som staten i dagsläget har (enl uppgift har man ca 50% var), detta innebär då rent krasst att trafikpremien kommer gå upp med 100%, ska man även fortsättningsvis betala 32% skatt på den nya premien? Då pratar vi inte om små pengar längre, för de flesta av oss har väl minst en bil och mc!!

Det blir intressant att se hur vi skattebetalare ska få tillgång till de 50% som staten slipper i kostnader. Jag har inget emot en privatisering av trafikförsäkringen bara jag slipper betala den dubbelt. (skatt och försäkringspremie).
 

trosell

Medlem
Gick med
5 Sep 2004
Ort
LJUSDAL
Hoj
1 Liter
Alla lata och fuskande bidragstagare som moderaterna pratar om är lika vanliga som råttan i pizzan....
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Problemet enligt mig är att det är helt fel område att flytta kostnaderna i. Och varför bara detta område isåfall? Börja isåfall där graden av "frivillighet" är hög och nödvändigheten för samhället är låg.

Alla borde vara med och dela när det gäller trafiken. För fasen... ska vi stänga ner hela sverige eller? Även om du inte direkt har en bil så har du för fasen åkt i en flera gånger. Via trafiken genereras det en hel del indirekt skatt också. Du tar bilen upp i stan och handlar, jobbar osv osv... hur många företag tjänar inte på att folk är mobila?

Ok, låt säga det ändras.. men varför in i helv.. ska jag då betala för vården av folk som trillar av hamburgarna och skadar sig? Där är fler skador än på t.ex. mc men är totalt onödigt för samhället.. låt sådant kosta istället via svindyra försäkringar...
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Last edited:

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Samma här..

Vad som är än mer intressant är alla som gnällt över att det SKA höjas den 1 juli, när det inte alls är något som är bestämt.

Där lyckades du med en rad inlägg av ökande grad av okunnighet och dumhet...

Du kan inte mena att man inte ska gnälla innan ett förslag, eller en politik, genomförs? Du tror inte det kan vara försent att gnälla efteråt??

Detta är första steget på en förändring som kommer leda till stora höjningar.
Nästa år skulle nästa steg införas där vi får bära hela kostnaden via premien...

Resten är inte ens värt att kommentera.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016

Jag har inget problem att min försäkring höjs 100-150 kr månaden men då ska den fan imig också gå till sjukvåden och inte minsterlöner! :fakta



Det stör inte mig heller....

visst ska det gå till sjukvården ... inte fan ska Reinfeldt få en ökning från 121.000:- till 126.000:- ..... I MÅNADEN
 

jimpo

"THE DUKE"
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Bagarmossen
Hoj
Duken såld, numer en rosa honda cb 900 f i delar.
Höjs typ med 100-150 spänn i månaden för min del, räknat på 32%.
Vad är det som är så jävla farligt?

nej pengarna är inte så stora, det har du rätt i. men det som förslaget består av är att det inte längre är försäkringskassan som ska punga ut degen för trafikskadade (sjukpenningen) utan försäkringsbolagen och hur många här har erfarenheter av givmilda eller ens hyfsat rimliga försäkringsbolag. följaktligen kommer de som skadas vara skadade och även nekade ersättning. tjoho:tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top