Beslutsångest: Byte EXC525 till LC4 640?

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Har idag en EXC525 04 som jag är grymt nöjd med men pga av stundande flytt (inte längre tillgång till garage) och tidsbrist funderar jag på att byta till en 640.

Det primära syftet med bytet skulle vara:
- Minskad underhållsbehov, 15h vs 500mil, ingen storservice med ny kolv etc var 100h.
- Minskad värdeminskning. En EXC verkar tappa ca 5-10k per år medans en LC4 minskar med betydligt mindre.

Försäkring gissar jag är ungefär detsamma, eller?

Kommer man sakna 525'ns adrenalinkickar eller duger 640? En 640 reducerar ju givetvis användandet till bus och grusåka, kanske man kan åka lite bana också (förmodligen med mindre flin än med 525'an)...

Vad skulle ni gjort?

Beslut, beslut...

/Mada
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
mada skrev:
Har idag en EXC525 04 som jag är grymt nöjd med men pga av stundande flytt (inte längre tillgång till garage) och tidsbrist funderar jag på att byta till en 640.

Det primära syftet med bytet skulle vara:
- Minskad underhållsbehov, 15h vs 500mil, ingen storservice med ny kolv etc var 100h.
- Minskad värdeminskning. En EXC verkar tappa ca 5-10k per år medans en LC4 minskar med betydligt mindre.

Försäkring gissar jag är ungefär detsamma, eller?

Kommer man sakna 525'ns adrenalinkickar eller duger 640? En 640 reducerar ju givetvis användandet till bus och grusåka, kanske man kan åka lite bana också (förmodligen med mindre flin än med 525'an)...

Vad skulle ni gjort?

Beslut, beslut...

/Mada


Visst kommer du sakna 525 men 640 är långt ifrån en dålig hoj bara lite slö i vissa ögon! Ett annat alt är ju 625 så glappet mellan 525 & 640 inte blir för stort! Ähh visst kan du ha roligt med en 640 för att busa & grusåka med!
Tycker inte om 12L tanken på 640 därför gillar jag 625 9L tank bättre men tyvärr får man tanka oftare. Det är ju bättre att byta till en 640 istället för ingen hoj alls! :)
 

Anders 640

Anders
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Njurunda
Hoj
KTM 540 nerkittad till 525
Jag har en 640 som jag stortrivs med !! OK visst kan man väl önska sej nåra hästar till i vissa lägen typ när man blir omblåst av en R1:a på långrakan på Midlanda så hjälmen snurrar runt på huvudet !! men som regel tar man igen det in i kurvan :) sen att jag till 90% ligger och åker mellan jobb å hemmet så kan jag inte tänka mej nån mer lämplig hoj!!!

Som sagt , jag trivs på min "slö 640:a" :D
 

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
mada skrev:
Har idag en EXC525 04 som jag är grymt nöjd med men pga av stundande flytt (inte längre tillgång till garage) och tidsbrist funderar jag på att byta till en 640.

Det primära syftet med bytet skulle vara:
- Minskad underhållsbehov, 15h vs 500mil, ingen storservice med ny kolv etc var 100h.
- Minskad värdeminskning. En EXC verkar tappa ca 5-10k per år medans en LC4 minskar med betydligt mindre.

Försäkring gissar jag är ungefär detsamma, eller?

Kommer man sakna 525'ns adrenalinkickar eller duger 640? En 640 reducerar ju givetvis användandet till bus och grusåka, kanske man kan åka lite bana också (förmodligen med mindre flin än med 525'an)...

Vad skulle ni gjort?

Beslut, beslut...

/Mada

Om jag skulle varit i samma sitts så skulle jag stannat kvar i garaget och inte flyttat :hihi

Jag hade klart köpt en 660 eller 625 om du var tvungen att sälja. Har själv haft en 660 och var grymt nöjd med den förutom på go-cart banan.... men den var ju istället MYCKET roligare på lite stööre vägar. Men då jag bara åker bana nu så så är valet givet 525!!! :banana
 

Tobias

xXxXxXxXxXxXxXx
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Svart GSXR750 -98 *SÅLD*, XR600 *SÅLD*, KTM 625 SXC *SÅLD*, KTM 525 -05
Du har P.M med förslag !.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top