Beslutsångest

PojkenMedTur

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2008
Hoj
2009, hyfsat, snabb
Sitter här och och har allvarliga funderingar på vilken hoj som ska bli min första "seriösa" hoj. Har kollat igenom nybörjartrådarna och kommit iaf en liten liten bit på vägen.

Vad den kostar att köpa ny spelar egentligen ingen roll, däremot vill jag att den ska hålla värdet bra och jag är 22år boendes i stockholm så billig försäkring ligger rätt högt upp på prio-listan.

Jag ska absolut inte ha en riktigt sporthoj (plz forgive me! :Bugar:). Vill ha hyfsat upprätt körställning och mina tankar vandrar från någon BMW till monster till offroad-hoj, jag har väldigt lite koll (änsålänge) på specifika modeller så. Vill ha nånting som är smidigt i stan, genom köer, landsväg, (ev grusvägar) bryr mig inte ett skvatt om topfarten för dit ska jag ändå inte.

En shysst, rolig, smidig allroundhoj helt enkelt. (Går det att montera en packbox är det ett plus så man kan få med sig en matkasse eller klätterutrustning hem).

Jättetacksam för bra svar

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Hoj
R1 07'
Din beskrivning låter som en GoldWing :D....skojar bara
min första är en R1...men det finns säkert någon här som kan ge dig grymma tips å råd...
good luck mate

grillchirre

Bryt mönstret...
Gick med
15 Jan 2008
Hoj
SV1000S -06
billig försäkring ligger rätt högt upp på prio-listan.
XT660X/R

Vill ha hyfsat upprätt körställning och mina tankar vandrar från någon BMW till monster till offroad-hoj
XT660X/R

Vill ha nånting som är smidigt i stan, genom köer, landsväg
XT660X/R

(ev grusvägar)

XT660R

En shysst, rolig, smidig allroundhoj helt enkelt. (Går det att montera en packbox är det ett plus så man kan få med sig en matkasse eller klätterutrustning hem)
XT660X/R, helt enkelt.

Är dock helt värdelös på motorväg, som alla kåplösa hojar blåser man nästan av redan vid 110km/h. Jag kanske måste bygga mer muskler, för just nu agerar jag som en fladdrande vante på hojen. :D

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Kawa er-6f eller n. mycket för inköpspengarna och försäkring/bränsleförbrukning går ju inta att klaga på:tummenupp

PojkenMedTur

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2008
Hoj
2009, hyfsat, snabb
XT660X/R

XT660X/R

XT660X/R

XT660R

XT660X/R, helt enkelt.

Är dock helt värdelös på motorväg, som alla kåplösa hojar blåser man nästan av redan vid 110km/h. Jag kanske måste bygga mer muskler, för just nu agerar jag som en fladdrande vante på hojen. :D

Googlat runt och XT660X verkar vääääldigt lockande =)

grillchirre

Bryt mönstret...
Gick med
15 Jan 2008
Hoj
SV1000S -06
Offroad försäkring hos bilsport & MC kan jag nästan våga rekommendera, blev billigt för mig i alla fall. Är 26 år. Är man under 25 som du blir det självklart en aning blodigare, men säkert din billigaste valmöjlighet.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Beställ en ER-6 eller Versys från Stibix. De har dumpat priserna(runt 50' för en ny ER-6) senaste dagarna så du får en flång ny hoj för samma pris som folk säljer sina beggade...

Köp med ABS så får du en säkrare hoj.

ER-6 och Versys är riktigt bra allroundhojar som har färre hästkrafter men enormt mycket körglädje. Versys är den mer upprätta av dem. Jag äger en sådan och är grymt nöjd även om det inte är någon hoj man står och leker ball med vid korvmojjen...

Både Versys och ER-6 är billiga att försäkra(för mig, under 5000 hel/hel, 30år i sthlm) och bra "nybörjarhojar". Jag har haft hoj i snart sex år och tycker inte att jag har särskillt tråkigt på min även om den aldrig går att slå några "bultenrekord" med.

Jag körde f.ö. en Ducati Monster i fem år innan jag bytte till min versys.

Presentation av Versys:
[YOUTUBE-ID]38n7EL5G9i4[/YOUTUBE-ID]
Här är en kortare presentation av Versys:
[YOUTUBE-ID]Je2UrggtKmI[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

christianKawa

I Love Bika
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
98 Kawasaki ZX6R
Hum... ingen som nämnt en GS500F:confused:

De var min första cykel, körde den 500 mil, inget att klaga på, fin försäkring, långa service kostnader, 1600 lilla servicen 3800 kr stora servicen.. Och det var på AVAMC. Ingen törstigrackare heller för den delen...

2004-Suzuki-GS500Fa.jpg

-54 hästar, ingen bakhjuls maskin men räcker att börja me
-Du sitter rakt i ryggen
-Inget race styre, utan snarare street/cross
-Kåpor som tar den mesta vinden, körde min i 170, då fick man pressa o maxa men vind messigt var de inte mycke värre än min zx6r ninja...
-Ser lite sportig ut, ingen R1 men får polarna utan hoj att tappa hakan iaf...:tummenupp
-2 cylindrig, låter rätt mulligt eftersom de är 250cc per cylinder.
- funka fint att köra pappa på när vi övningskörde en 130 mil totalt, visst träsmak efter 15 mil / 1,5 timme.. men de får man nog överallt av att sitta bak.:gnissla

PRIS:
ja allt från 28 till 38
jag köpte min för 30, då hade den gått 120 mil gubbkörd, utan en ända repa:tuttar
Sålde den för 30 till mcvaruhuset sen :arsele :arsele :arsele

För mig var de den perfekta nybörjarcykeln!

*kommentarer på detta varmt välkommna*

Majjen07

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2006
Hoj
Harley Davidson XR 1200-08
Bra Hoj!

Hej PojkenMedTur!

En Aprilia Pegasu Trail 660 cc måste du också provköra, snyggare och roligare än Yamahan. :)
Mvh
Kenth

ohoj

King Diamond
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
bt1100 bulldog

De var min första cykel, körde den 500 mil, inget att klaga på, fin försäkring, långa service kostnader, 1600 lilla servicen 3800 kr stora servicen.. Och det var på AVAMC. Ingen törstigrackare heller för den delen...

2004-Suzuki-GS500Fa.jpg

-54 hästar, ingen bakhjuls maskin men räcker att börja me
-Du sitter rakt i ryggen
-Inget race styre, utan snarare street/cross
-Kåpor som tar den mesta vinden, körde min i 170, då fick man pressa o maxa men vind messigt var de inte mycke värre än min zx6r ninja...
-Ser lite sportig ut, ingen R1 men får polarna utan hoj att tappa hakan iaf...:tummenupp
-2 cylindrig, låter rätt mulligt eftersom de är 250cc per cylinder.
- funka fint att köra pappa på när vi övningskörde en 130 mil totalt, visst träsmak efter 15 mil / 1,5 timme.. men de får man nog överallt av att sitta bak.:gnissla

PRIS:
ja allt från 28 till 38
jag köpte min för 30, då hade den gått 120 mil gubbkörd, utan en ända repa:tuttar
Sålde den för 30 till mcvaruhuset sen :arsele :arsele :arsele

För mig var de den perfekta nybörjarcykeln!

*kommentarer på detta varmt välkommna*

håller med till 99%:tummenupp ,bara man inte e för lång,har en likadan själv,e nöjd ,men man bör nog typ inte va mer än 180cm för å sitta bekvämt,så om trådskaparen e kortare än ca 180cm så e den perfekt:yoparty

Pizzabagarn

Guest

De var min första cykel, körde den 500 mil

Inget bra förslag då du själv tröttnade efter 500 mil :tungan

ett hett tips till trådskaparen är att köpa en något "värre" hoj än vad du från början tänkt dig för annars lär du med stor sannolikhet vilja uppgradera efterföljande år

(värre = större motorvolym, inte nödvändigtvis rejsmodell)

ohoj

King Diamond
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
bt1100 bulldog
Inget bra förslag då du själv tröttnade efter 500 mil :tungan

ett hett tips till trådskaparen är att köpa en något "värre" hoj än vad du från början tänkt dig för annars lär du med stor sannolikhet vilja uppgradera efterföljande år

(värre = större motorvolym, inte nödvändigtvis rejsmodell)

men då blir ju försäkringen dyr å de ville han ju inte..hmm..

Pizzabagarn

Guest
men då blir ju försäkringen dyr å de ville han ju inte..hmm..

finns många billiga hojar med halvstora motorer t.ex en BMW 850 R med ett par år på nacken.
Inte så många hästar men skapligt vrid.

Som många andra säger så är motarder skapligt billiga också.

Bra vrid är det bästa som finns :tummenupp

ohoj

King Diamond
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
bt1100 bulldog
finns många billiga hojar med halvstora motorer t.ex en BMW 850 R med ett par år på nacken.
Inte så många hästar men skapligt vrid.

Som många andra säger så är motarder skapligt billiga.

Bra vrid är det bästa som finns :tummenupp

de e ju sant,vrid e kul,min nästa blir en twin,med låga varv,har tänkt mig en cykel som alla här typ tycker e tråkigaste dom testat men jag gillade den...

Nyheter
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska