Beslutsångest

Ricstark

Belåten
Gick med
16 May 2009
Ort
Umeå
Hoj
2001 Kawasaki ZR7
Hallo

Efter ett par års drömmande om ett eventuellt köp av hoj, oändligt dregglande i butiker och tusentals YouTube klipp, så är det nu dags! Eftersom jag inte vill köpa någon gris i någon säck så tänkte jag se om nån här i forumet hade nått skönt tips angående val av hoj, och vad jag bör tänka på.

Såhär är det, jag har en tajt budget, men rimliga krav på min första hoj. Jag vill ha en driftsäker och pålitlig cykel, billig i försäkring!

Max 4000:-/år i försäkring
Max 30 000:- i inköp

Jag är 26 och har haft kortet i 1½ år, bor i Umeå och har totalt förälskat mig i olika varianter av twin.s. Men även vissa 4.or pirrar till det. De hojar jag tittar på nu är:

Honda VTR 1000 - Underbart ljud, mångsidig hoj men har ofta gått väldigt långt om priset landar under 30 papp. Försäkringen blir inte nådig ens hos IF.
Honda CB 600 Hornet - Inte så spännande egentligen, men med lite klipp i motorn och billig försäkring för mig av någon anledning.
Yamaha FZS 600 Fazer - Lite mer touring, känns mer aktuell för mig än Hornet. Men aningen för dyr i försäkring.
Yamaha TRX 850 - Mycket intressant, fascineras av parallell-twinnen och stuket på hojen. Bra försäkringsmässigt, men lite "gammal" och har ofta gått långt.
Suzuki TL 1000 - Intressant p.g.a. twinnen, men försäkringen är ajaj!
Suzuki SV 650 - Känns lite osäker, gillar inte stuket 100%, men intressant försäkringsmässigt och prismässigt... Och twinnen såklart.
Ducati Monster 600 - Har funnit ett par billiga från sent 90-tal som inte gått så långt. Kan tänka mig Dark.en trots "snikdelar" som vissa kallar det. Bra försäkring på den också.

Grejen är att jag vill kunna köra längre utflykter upp och ner i landet. Vad vet jag kanske 60-80mil/dag. Och även givetvis korta stinter på landsvägar då jag får tid.

Jag skiter fullständigt i om hojen klarar 180 eller 300km/h. Men 0-150 får gärna rusa. Inte för mycket växlingar och omkörningar ska ju gå smidigt. =) Körställning är viktigt eftersom jag har problem med ryggen och axlar som sitter löst efter diverse skador.. Så en VTR eller TRX är väl på gränsen egentligen. Helst av allt vill jag ju ha en så ny hoj som möjligt som inte gått längre än 2000-2500mil.

Vad tror ni?
 

Ricstark

Belåten
Gick med
16 May 2009
Ort
Umeå
Hoj
2001 Kawasaki ZR7
Tjena,

Ta en titt på Honda VFR 750, en av de bästa hojar Honda gjort, går hur långt som helst.
Och sen att det sitter en stabil V4 på 100hk gör ju inte saken sämre, låter underbart! :tummenupp

http://www.pestridge.com/transport/vfr750.html

Bra tips! Hade tidigare sett bort från vfr eftersom de gått så långt. Men man kanske inte ska stirra sig blind på miltalen. Beror väl mycket på skötsel hur de mår. Ska kika lite mer på dem! :D
 

Lulle92

De ä ba o gasa
Gick med
20 May 2010
Ort
Riffet
Hoj
KTM 640 Prestige -04 Honda VFR 750F RC36 -90
Bra tips! Hade tidigare sett bort från vfr eftersom de gått så långt. Men man kanske inte ska stirra sig blind på miltalen. Beror väl mycket på skötsel hur de mår. Ska kika lite mer på dem! :D

Jag tycker verkligen inte att du ska bry dig så värst mycket om miltalen, är dom bra skötta som du säger kan de säkert gå hur långt som helst! :tummenupp
 

Ricstark

Belåten
Gick med
16 May 2009
Ort
Umeå
Hoj
2001 Kawasaki ZR7
Avgörandet väntar

Bslutsångesten kvarstår, men nu står det mellan:

Kawasaki ZR7n -02 - 1700mil, fullservad, nybes, originalskick. Från handlare med garantier, inklusive full klädsel/utrustning som "paketdeal".

Yamaha Fazer 600 -02 - 1900mil, nybes, kommande service, välskött med nya däck, batteri, olja, filter. Från privat, lite dyrare = mindre budget för kläder/utrustning.

Skall provköra båda de närmsta dagarna, först Fazern och sen när jag väl kört Kawan så skall beslutet tas. Spontant känns köpet av kawan mycket vettigt, medan fazern känns mer spännande. Ska köra ända upp till nordnorge i slutet på sommaren och misstänker att fazern är mer lämpad, med frontkåpan. Men kawan känns mer behaglig med stora motorn jämfört med fazern...

Vad tror ni? Råd?
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Fazern har väl typ 20hk extra och en rätt adekvat kåpa för långkörning. Den känns rätt trött och måste varvas rejält om man lastar på passagerare men funkar bra att gubbköra solo. Drar på rätt bra om den får lite varv.

Kawan har jag inte kört, kan tänka mig att den har lite bättre vrid på lågvarv men åas sakna kraft högre upp.

/Anders
 

Ricstark

Belåten
Gick med
16 May 2009
Ort
Umeå
Hoj
2001 Kawasaki ZR7
Fazern är testad

Nu har jag testkört Fazern och måste säga att upplevelsen var över förväntan. Perfekt storlek för mig. Jag kunde stå med båda benen och hela sulan i backen utan problem. Skön sittposition, lagom sport, funka bra med långa armar =) Lite knepig i bostadsområde med 20km/h.. Vanesak förmodligen, men där skall den inte nyttjas så mycket ändå.
Som första hoj tror jag den blir perfekt..

Funderar lite över kopplingsspelet, nu tog kopplingen ganska sent. Jag fick släppa ut fingrarna mycket innan kopplingen bet, men när den bet så var det ordentligt... Justering eller slitage?

Fazern har väl typ 20hk extra och en rätt adekvat kåpa för långkörning. Den känns rätt trött och måste varvas rejält om man lastar på passagerare men funkar bra att gubbköra solo. Drar på rätt bra om den får lite varv.

Kawan har jag inte kört, kan tänka mig att den har lite bättre vrid på lågvarv men åas sakna kraft högre upp.

/Anders
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Grejen är att jag vill kunna köra längre utflykter upp och ner i landet. Vad vet jag kanske 60-80mil/dag. Och även givetvis korta stinter på landsvägar då jag får tid.

Då bör du inte överväga Ducati annat än Multistrada och ST2-3-4.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Ääääääh...monstren är ju rena touringmaskinerna.

PM: Nej, rekommendera inte Ducati till folk som inte förstår innebördern av "lidannde" :D

Allvarligt: Ska man åka långt är det en fantastisk marknad på hojar. Sporthojar hör dock inte till den. Därför jag har två kan jag avslöja...
 

Ricstark

Belåten
Gick med
16 May 2009
Ort
Umeå
Hoj
2001 Kawasaki ZR7
PM: Nej, rekommendera inte Ducati till folk som inte förstår innebördern av "lidannde" :D

Allvarligt: Ska man åka långt är det en fantastisk marknad på hojar. Sporthojar hör dock inte till den. Därför jag har två kan jag avslöja...

Lutar åt att det blir en Fazer faktiskt.. lagom kompromiss känns det som =)
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Lutar åt att det blir en Fazer faktiskt.. lagom kompromiss känns det som =)

Här kommer min personlighetsklyvning in:

Vad fan ska du med en skithoj till!? Köp en Ducce ffs och bli man!

Mer ärligt talat, skaffa en hoj som är ok på det mesta om du inte är säker på vad du vill ha! Triumph Tiger och dylikt, bra skit!
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Nu har jag testkört Fazern och måste säga att upplevelsen var över förväntan. Perfekt storlek för mig. Jag kunde stå med båda benen och hela sulan i backen utan problem. Skön sittposition, lagom sport, funka bra med långa armar =) Lite knepig i bostadsområde med 20km/h.. Vanesak förmodligen, men där skall den inte nyttjas så mycket ändå.
Som första hoj tror jag den blir perfekt..

Funderar lite över kopplingsspelet, nu tog kopplingen ganska sent. Jag fick släppa ut fingrarna mycket innan kopplingen bet, men när den bet så var det ordentligt... Justering eller slitage?

:tummenupp Jag torskade på min direkt vid provrundan för 1,5 år sedan efter att bara kört BMW 650GS samt Honda CB750 på körskolan innan. Tycker fortfarande att det är en alldeles utmärkt första/allround-hoj. Krypkörning är inte heller nåt problem med lite vana, alt. bredare styre (följde med ett sånt så jag har testat, bytte dock till original igen). Sitter man själv går det att smyga på kopplingen utan gas, men det krävde lite träning.

Tror att koppligen tar rätt långt ut även på min så det behöver inte vara fel, vanesak att hantera.

Själv är jag sugen på att byta upp mig ett snäpp till nåt med lite mer vrid och som tar passagerare utan problem. Testade en Traja Sprint ST 955 förra veckan och j*vlar vilken läcker motor. Beslutsångest om man skall ge sig på en sån eller fortsätta vänta på att det dyker upp en Guzzi av rätt modell/pengar :gnissla

/Anders
 

Ricstark

Belåten
Gick med
16 May 2009
Ort
Umeå
Hoj
2001 Kawasaki ZR7
Avgjort

:tummenupp Jag torskade på min direkt vid provrundan för 1,5 år sedan efter att bara kört BMW 650GS samt Honda CB750 på körskolan innan. Tycker fortfarande att det är en alldeles utmärkt första/allround-hoj. Krypkörning är inte heller nåt problem med lite vana, alt. bredare styre (följde med ett sånt så jag har testat, bytte dock till original igen). Sitter man själv går det att smyga på kopplingen utan gas, men det krävde lite träning.

Tror att koppligen tar rätt långt ut även på min så det behöver inte vara fel, vanesak att hantera.

Själv är jag sugen på att byta upp mig ett snäpp till nåt med lite mer vrid och som tar passagerare utan problem. Testade en Traja Sprint ST 955 förra veckan och j*vlar vilken läcker motor. Beslutsångest om man skall ge sig på en sån eller fortsätta vänta på att det dyker upp en Guzzi av rätt modell/pengar :gnissla

/Anders

Efter mycket om och men så är det nu avgjort =) Köpte ZR7.an! Kunde inte missa dealen med handlaren, det hade varit dumt av mig att inte ta den. Körde minst 20 mil igår kväll efter att jag hämtat hojen. Mycket nöjd och än sålänge så bara växer den hos mig. Känns bra!
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top