Hallo
Efter ett par års drömmande om ett eventuellt köp av hoj, oändligt dregglande i butiker och tusentals YouTube klipp, så är det nu dags! Eftersom jag inte vill köpa någon gris i någon säck så tänkte jag se om nån här i forumet hade nått skönt tips angående val av hoj, och vad jag bör tänka på.
Såhär är det, jag har en tajt budget, men rimliga krav på min första hoj. Jag vill ha en driftsäker och pålitlig cykel, billig i försäkring!
Max 4000:-/år i försäkring
Max 30 000:- i inköp
Jag är 26 och har haft kortet i 1½ år, bor i Umeå och har totalt förälskat mig i olika varianter av twin.s. Men även vissa 4.or pirrar till det. De hojar jag tittar på nu är:
Honda VTR 1000 - Underbart ljud, mångsidig hoj men har ofta gått väldigt långt om priset landar under 30 papp. Försäkringen blir inte nådig ens hos IF.
Honda CB 600 Hornet - Inte så spännande egentligen, men med lite klipp i motorn och billig försäkring för mig av någon anledning.
Yamaha FZS 600 Fazer - Lite mer touring, känns mer aktuell för mig än Hornet. Men aningen för dyr i försäkring.
Yamaha TRX 850 - Mycket intressant, fascineras av parallell-twinnen och stuket på hojen. Bra försäkringsmässigt, men lite "gammal" och har ofta gått långt.
Suzuki TL 1000 - Intressant p.g.a. twinnen, men försäkringen är ajaj!
Suzuki SV 650 - Känns lite osäker, gillar inte stuket 100%, men intressant försäkringsmässigt och prismässigt... Och twinnen såklart.
Ducati Monster 600 - Har funnit ett par billiga från sent 90-tal som inte gått så långt. Kan tänka mig Dark.en trots "snikdelar" som vissa kallar det. Bra försäkring på den också.
Grejen är att jag vill kunna köra längre utflykter upp och ner i landet. Vad vet jag kanske 60-80mil/dag. Och även givetvis korta stinter på landsvägar då jag får tid.
Jag skiter fullständigt i om hojen klarar 180 eller 300km/h. Men 0-150 får gärna rusa. Inte för mycket växlingar och omkörningar ska ju gå smidigt. =) Körställning är viktigt eftersom jag har problem med ryggen och axlar som sitter löst efter diverse skador.. Så en VTR eller TRX är väl på gränsen egentligen. Helst av allt vill jag ju ha en så ny hoj som möjligt som inte gått längre än 2000-2500mil.
Vad tror ni?
Efter ett par års drömmande om ett eventuellt köp av hoj, oändligt dregglande i butiker och tusentals YouTube klipp, så är det nu dags! Eftersom jag inte vill köpa någon gris i någon säck så tänkte jag se om nån här i forumet hade nått skönt tips angående val av hoj, och vad jag bör tänka på.
Såhär är det, jag har en tajt budget, men rimliga krav på min första hoj. Jag vill ha en driftsäker och pålitlig cykel, billig i försäkring!
Max 4000:-/år i försäkring
Max 30 000:- i inköp
Jag är 26 och har haft kortet i 1½ år, bor i Umeå och har totalt förälskat mig i olika varianter av twin.s. Men även vissa 4.or pirrar till det. De hojar jag tittar på nu är:
Honda VTR 1000 - Underbart ljud, mångsidig hoj men har ofta gått väldigt långt om priset landar under 30 papp. Försäkringen blir inte nådig ens hos IF.
Honda CB 600 Hornet - Inte så spännande egentligen, men med lite klipp i motorn och billig försäkring för mig av någon anledning.
Yamaha FZS 600 Fazer - Lite mer touring, känns mer aktuell för mig än Hornet. Men aningen för dyr i försäkring.
Yamaha TRX 850 - Mycket intressant, fascineras av parallell-twinnen och stuket på hojen. Bra försäkringsmässigt, men lite "gammal" och har ofta gått långt.
Suzuki TL 1000 - Intressant p.g.a. twinnen, men försäkringen är ajaj!
Suzuki SV 650 - Känns lite osäker, gillar inte stuket 100%, men intressant försäkringsmässigt och prismässigt... Och twinnen såklart.
Ducati Monster 600 - Har funnit ett par billiga från sent 90-tal som inte gått så långt. Kan tänka mig Dark.en trots "snikdelar" som vissa kallar det. Bra försäkring på den också.
Grejen är att jag vill kunna köra längre utflykter upp och ner i landet. Vad vet jag kanske 60-80mil/dag. Och även givetvis korta stinter på landsvägar då jag får tid.
Jag skiter fullständigt i om hojen klarar 180 eller 300km/h. Men 0-150 får gärna rusa. Inte för mycket växlingar och omkörningar ska ju gå smidigt. =) Körställning är viktigt eftersom jag har problem med ryggen och axlar som sitter löst efter diverse skador.. Så en VTR eller TRX är väl på gränsen egentligen. Helst av allt vill jag ju ha en så ny hoj som möjligt som inte gått längre än 2000-2500mil.
Vad tror ni?