Beslutsångest

nikho

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Hoj
KTM Duke 690-13
Har återfått suget att skaffa MC igen efter ett uppehåll. Senaste var en Yamaha XT660X.

Har fastnat för två cyklar, båda från KTM. Antingen 690 SMC-R eller 690 Duke.
Förstår att de är två olika cyklar, men vill fortfarande få era synpunkter vilken väg man ska gå.

Kommer användas både för att pendla lite till jobbet, och åka lite turer med. Är inte ute efter att åka långt eller motorväg.

Vilka olika karaktärsdrag kännetecknar de två olika? Vilka frågor skall man beakta i valet?

strulas

Medlem
Gick med
17 Apr 2012
Hoj
690 smc-r 525 motard aprilia cbr 929
har du tänkt och busa med så köp en smc-r duken är en bättre pendlar hoj har en av varje men smc-ren går först :)

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Hoj
KTM 625 SMC -06
SMC-R är ju skitfräck! :D

Tycker personligen att 690 Duke ger ett konstigt intryck, något som låter som en enduro eller motardstånka ska även se ut som en sådan! :gråta

nikho

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Hoj
KTM Duke 690-13
Från början var jag helt inställd på en SMC-R, men började efter ett tag snegla på Duke också.
Vad jag kan hitta på nätet så fungerar Duke mer allround. Jag vill ha en cykel som jag både kan pendla till jobbet ibland (ca 1.5mil enkel resa på 90km/h väg), men också bara starta och åka ut en kortare tur på mindre krokiga vägar. Kommer inte åka bana vad jag tänkt.

Duke tycker jag är riktigt snygg i vissa vinklar, men inte alls i andra...

Visst vore det bösta att ha båda, men jag får nog vara glad om det blir en... :tungan

Är det nån skillnad på efterfrågan på beg marknanden mellan dem? Andrahandsvärde?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Pendla 1.5 mil kan man ju göra med en gammal 125:a från -79.

Köp en SMC

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Från början var jag helt inställd på en SMC-R, men började efter ett tag snegla på Duke också.
Vad jag kan hitta på nätet så fungerar Duke mer allround. Jag vill ha en cykel som jag både kan pendla till jobbet ibland (ca 1.5mil enkel resa på 90km/h väg), men också bara starta och åka ut en kortare tur på mindre krokiga vägar. Kommer inte åka bana vad jag tänkt.

Duke tycker jag är riktigt snygg i vissa vinklar, men inte alls i andra...

Visst vore det bösta att ha båda, men jag får nog vara glad om det blir en... :tungan

Är det nån skillnad på efterfrågan på beg marknanden mellan dem? Andrahandsvärde?
Du antyder att 1,5 mil är lite i överkant för en motard, då måste jag fråga vad en kortare tur är, 300 m? För mig är en kortare tur cirkus 15 mil och en längre +50 mil, 15 km till jobbet är ju ingenting! :va

nikho

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Hoj
KTM Duke 690-13
Nä, hade ingen antydan att 1.5mil var långt för en motard. Mestadels kommer bli pendling till jobbet och lite oplanerade småturer, men det kommer säkert bli en del längre turer (5-10mil) också men inte så ofta.

SMC-R'n är snygg, Duke tycker jag är snygg i vissa vinklar men från vissa vinklar kan jag inte undgå att tycka den ser lite konstig ut. Kan inte bestämma mig vad jag tycker om Duke'ens utseeende.

nikho

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Hoj
KTM Duke 690-13
Som jag förstått är det samma motor i SMC-R och Duke?
Därmed samma effekt och prestanda?
Jag förstår inte varför SMC-R i så fall har ett högre pris än Duke som ny? Duke har ju dessutom ABS.
Eller är det helt enkelt marknadspriser, dvs KTm kan ta ut mer för SMC-R?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...