Beställa från USA?

K-mo

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2007
Hoj
CBR 954 RR -03
Ska köpa lite delar till hojen och undrar om det är värt att köpa från USA. Priserna är ju halverade jämfört med Sverge men tillkommer det en massa avgifter förutom frakten?

tobbe #11

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RMZ450
Ska köpa lite delar till hojen och undrar om det är värt att köpa från USA. Priserna är ju halverade jämfört med Sverge men tillkommer det en massa avgifter förutom frakten?

Ja, det tillkommer en del - iaf på nya saker från handlare. Sök här på forumet, finns många trådar i ämnet.

Mekkras

Halvskåning
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
Såld....
ev. tullavgifter och moms....

Finns massor av trådar om detta! bara o söka!!

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
kan ingen göra en sticky i detta ämne, delar från USA är ju som sagt billiga, men frågan är ju hur man får hit dom utan att betala tull och moms, verkar ju vara lite på vinst och förlust....

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
R1-03 såld
http://www.tullverket.se/se/Privat/handla_via_internet/kalkylatorn.htm

Bara att knappa in hur det du tänkt köpa och sen gråta en skvätt över hur mkt mer som tillkommer..:rolleyes:

Blir ju inte så farligt?

Jag har köpt 3 st shoei vfx-r hjälmar från usa. Kostar 5700:- i Sverige... betalade allt från 3000-5000 st för dom, beroende på dollarkurs och att värdet skrevs ner vid 2 av tillfällena för lägre moms (skriva ner till 0:- är misstänksamt och då är det stor risk att tullen börjar bråka).
Tull var bara 100:- vid ett av tillfällena kommer jag ihåg.

ayrton

Ny medlem
Gick med
20 May 2005
Hoj
Ducati
dom kan ju skicka paketet en gåva, a gift , vilket är tull o moms-fritt... har funkat flera gånger för mig.

Bara att säga till dom...

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Hoj
Ducati 1198S Corse
dom kan ju skicka paketet en gåva, a gift , vilket är tull o moms-fritt... har funkat flera gånger för mig.

Bara att säga till dom...

Tror bara det funkar om gåvan är billigare än 500 kronor. Bor i USA för närvarande och tänkte skicka hem lite vattenskoterdelar, men vet inte riktig hur jag ska gå tillväga för att skicka dem utan att behöva betala moms och tull. Någon som har nåt bra tips?

Automan99

Polyamorös
Gick med
6 Sep 2004
Hoj
929
Beställde ett Arata Helsystem till hondan ifrån usa ..
kommer att bli mellan 6 och 8 tusen billigare beroende på momsen
dock får man räkna med en del frakt ung 150$ .

problemet är att det blir en del meck med betalningen . oftast har dom billigaste företagen ingen möjlighet att ta emot visa beställningar från utlandet utan hänvisar till Moneygram,western union ,bank överföring osv .
det kostar oxo en slant att föra över pengar på det viset . tex Moneygram tar 700 för 8000kr överfört . swedbank tar 70 spänn men det tar en vecka ,10 dagar innan pengarna kommer fram

/Martin

-=Gandy=-

why drag knee when you can drag tail ?
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
Yamaha R1 -03
be företaget du beställer från att skicka det som "used parts" så slipper du tull avgiften. funka åt mig i af!

problemet är att det blir en del meck med betalningen . oftast har dom billigaste företagen ingen möjlighet att ta emot visa beställningar från utlandet utan hänvisar till Moneygram,western union ,bank överföring osv .
det kostar oxo en slant att föra över pengar på det viset . tex Moneygram tar 700 för 8000kr överfört . swedbank tar 70 spänn men det tar en vecka ,10 dagar innan pengarna kommer fram

/Martin

Har man ett visa kort så är det lungt! :)

Last edited:

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR

Har man ett visa kort så är det lungt! :)

Inte alltid. Är de noga och ska bekräfta faktureringsadressen så kan det bli lite knas med en internationell adress. PayPal funkar ofta bra.

Hur funkar det om man bor i två länder? I mitt fall så bor jag mestadels i USA, men har en adress i Sverige. Jag borde ju rimligtvis slippa tull och moms om jag skickar mina egna grejor till mig själv... eller? :va

njelger

Guest
Inte alltid. Är de noga och ska bekräfta faktureringsadressen så kan det bli lite knas med en internationell adress. PayPal funkar ofta bra.

Hur funkar det om man bor i två länder? I mitt fall så bor jag mestadels i USA, men har en adress i Sverige. Jag borde ju rimligtvis slippa tull och moms om jag skickar mina egna grejor till mig själv... eller? :va

Blir väl samma som om du har grejerna i handen? dvs moms o tull ändå.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Har beställt en hel del från CBX man i USA..tull och moms har alltid tillkommit i mitt fall..nytt lr beg..saknade betydelse i mitt fall..

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Har ju läst att en del fått pröjsa tull osv trots att leverantören skrivit diverse koder på paketet:tungan

Så vad funkar bäst/går lättast genom tullen? Gåva? Returerat gods/skriva ner värdet? osv?

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Blir väl samma som om du har grejerna i handen? dvs moms o tull ändå.

Njae... Jag betalar ju inte tull och moms för sånt jag redan äger när jag åker till Sverige. Kläder, kameror, telefoner, datorer osv.

playdeath

Hoj lös
Gick med
12 Aug 2005
Hoj
Hojen såld! Snyft
Det bästa är om man hittar eller känner någon som tar hem konteiners från usa, så delarna litter i en bil eller liknade då kan man få det tull fritt..

BYAKIN

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda XR650R Dallara
Chattade nyss med säljsupport på kneedraggers.com och de ville inte skriva ner summan eftersom de var tvungna att ange korrrekt värde om det skulle försvinna under leverans. Gällde ett par Joe Rocket handskar som kostar 1000 lappen här och under 500 hos dem. Med frakt och tull+moms så blir handskarna lika dyra som här.

Vågar man beställa och hoppas att tullen blundar för ett par handskar till en kostnad av 63$

K-mo

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2007
Hoj
CBR 954 RR -03
Så gick det...

Beställde delarna från USA i hopp om att de skulle slinka igenom tullen. De jag beställde ifrån (indysuperbike.com) sa att de skulle skriva "gift" på paketet men de glömde de givetvis bort:mad: Fick tulla 4500:- Så slutsumman blev som om jag köpt de i sverige. Surt.... men det va väl värt ett försök:tummenupp

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Tror bara det funkar om gåvan är billigare än 500 kronor. Bor i USA för närvarande och tänkte skicka hem lite vattenskoterdelar, men vet inte riktig hur jag ska gå tillväga för att skicka dem utan att behöva betala moms och tull. Någon som har nåt bra tips?

Har du ett värde på grejerna mellan 45-50 dollar så brukar dom inte bråka ..

/Martin

.. därför köper man med firmor som använder sig av paypal, då blir det både enkelt, billigt och smidigt ..

Last edited:

RR_06

Nu får jag nog f-n ta o lära mig svänga?
Gick med
3 Jul 2006
Hoj
CBR 1000RR -06 + Banhojkawa
HardRacing.com?

Någon som provat HardRacing.com?

Tänkt godis...

Akrapovic Race w/ Carbon HEX with EU NOISE DAMPER muffler insert for '06 CBR1000RR.
Dyno Jet PCIIIusb
K&N AIR FILTER

=9562,70 SEK

Går ej att få med Db killer (EU NOISE DAMPER muffler insert), kan man köpa db-killer separat?

:hojraket

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...