Beställa från USA?

sQeeker

Fullt ös medvetslös
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
KTM 640 -04
Tjenare!

Undrar om det är någon som har erfarenhet av att beställa delar från USA?
Med tanke på att priset är så mycket lägre där, så är jag väldigt sugen på att prova. Hur säkert är det? Hur lång tid tar det?
Satt och kikade lite på den här sidan: www.ktmworld.com
Någon som har/vet om det går att beställa där ifrån som privatperson?

Tack på förhand!

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Seek and ye will find..

Är det säkert att handla?? Lika säkert som i Sverige..
Jag handlar i princip allt därifrån..
Lägg dock på 30% på frakt+delar eftersom du kommer åka på moms och tull... Går att fuska lite med om man vill och om säljaren går med på det..
Frakten kan bli dyr om sakerna väger men maila först och be om fraktkostnad..

USPS är oftast billigast... Tar då lite längre tid..
USPS för de olika tiderna.. Tänk på att tiderna är från US till svenska gränsen.. Där efter är det tull och post som sätter tvärnit...

DHL och UPS är snabbare men oftast mycket dyrare..

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
tänk på att om tullen kollar det så lägger dom på 10 eller 12 procent, sedan är det svensk moms också på 25 procent av varans pris

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
cbr1000RR - 06
Har beställt lite småprylar såsom slip-on, blinkers, kraschpuckar mm mm.
Allt har gått väldigt smidigt och snabbt, men framförallt har det blivit billigt.
Bara att handla:tummenupp

Thyg0d

Gick med
22 Jul 2006
Hoj
tänk på att om tullen kollar det så lägger dom på 10 eller 12 procent, sedan är det svensk moms också på 25 procent av varans pris

Njae... Nu ska du inte skrämma pojkstackarn...
4.5-5% är det på prylarna... Därav att jag skrev 30% för moms och tull...
10-12% i tull då pratar vi ju nästan handelsblockad... :D

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Njae... Nu ska du inte skrämma pojkstackarn...
4.5-5% är det på prylarna... Därav att jag skrev 30% för moms och tull...
10-12% i tull då pratar vi ju nästan handelsblockad... :D

hehe, okej, sorry....

man kan kolla på tullverket sida o se vilken tullavgift som gäller...

för till exempel avgasystem är det 3,7% tull på varans pris plus fraktkonstanden

sedan efter det är det moms på 25% på sådana produkter

Thyg0d

Gick med
22 Jul 2006
Hoj
hehe, okej, sorry....

man kan kolla på tullverket sida o se vilken tullavgift som gäller...

för till exempel avgasystem är det 3,7% tull på varans pris plus fraktkonstanden

sedan efter det är det moms på 25% på sådana produkter

Det roliga är att dom sk!ter högaktningsfullt i om det är ett avgassystem eller om det är ett motorblock eller en skruv... Så länge det kan sitta på ett fordon så åker man automatiskt på 4.5% vilket är tullsatsen för den generella benämningen "bildelar"... :mad:
Man får bråka sig galen på att få dom att gå med på att avgassystemet är ett avgassystem...:confused:
Men du har helt rätt i att man kan kolla på deras hemsida...
Hittar man bara vad man vill ha det benämnt som så går det...

Last edited:

sQeeker

Fullt ös medvetslös
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
KTM 640 -04
Det låter ju strålande, tack alla för de snabba svaren! Hade tänkt beställa en slipon därifrån. Även med momsen och tullen inräknat så kommer man ju inte ens i närheten av priserna som är inom sveriges gränser!
Hur funkar det med betalningen av tullen och momsen då? Det tar man när man hämtar ut paketet eller?

Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
ja du får lösa ut mot tull o moms ,försök o få dom o skriva ner värdet ,tullen är luriga ibland har dom tagit tull för industriprodukter 10 % när jag beställt lager nästa gång har det varit reservdelstull 3,5 %,billigt blir det oavsett,har tagit 10-12 dagar de flesta gånger jag beställt

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Gixxer 1000 K7
Visst tjänar man någon krona

Vet inte om jag var så himla imponerad när jag beställde från USA. Beställde just från samma firma som du är intresserad av. Köpte mina Alpinestar T8 som där kostade 2200:- mot över 3500:- i Sverige. Beställde tillika ett par handskar som kostade ca 300:- i USA jämfört med ungefär det dubbla här.

När sedan grejerna kom så var frakten på strax under 1000:-. Tullavgift och moms tillkom vilket i sig var en bra slant det med. Det hela slutade med att jag tjänade ungefär 600:- totalt på denna affär. Visst varenda krona är ju bra, men man ska nog inte räkna med att göra jätteklipp.

Last edited:

sQeeker

Fullt ös medvetslös
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
KTM 640 -04
Hmm, jo det har du rätt i. Sulade iväg ett mejl till dom och frågade om fraktkostnad. När jag suttit och räknat lite på moms, tull, frakt och hela köret så kom jag också fram till att jag skulle spara runt 700:-
Visst, det är rätt många bira på krogen, men sen är det rätt mycket besvär bakom det också. Aja, får se hur det blir

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Gixxer 1000 K7
Hmm, jo det har du rätt i. Sulade iväg ett mejl till dom och frågade om fraktkostnad. När jag suttit och räknat lite på moms, tull, frakt och hela köret så kom jag också fram till att jag skulle spara runt 700:-
Visst, det är rätt många bira på krogen, men sen är det rätt mycket besvär bakom det också. Aja, får se hur det blir

Funkar ju bra att beställa om man är säker på exakt vilken storlek man ska ha exempelvis om man beställer stövlar eller liknande. Nu gjorde jag så att jag åkte och testade ett par så att jag visste vilken storlek som gällde. Dock så chansade jag på handskarna, men som tur var så satt dom perfekt.

Kan nog vara bäst att köpa hemma om man nu inte gör någon större vinst med tanke på allt besvär som kan bli om man nu måste reklamera prylarna eller byta storlekar eller liknande. Dessutom så kommer ju returfrakten i så fall äta upp den lilla vinst som man gör.

Kanske bra också att gynna sin lokala mc-handlare så att dom har möjlighet att fortsätta sin affärsverksamhet och hjälpa oss som kör mc med råd och tips samt tillbehör.

Granbergarn

Ny medlem
Gick med
26 May 2007
Hoj
KTM 525 EXC
Beställde en Hotcam från MX South.. Betalade sammanlagt 1200 spänn, och fick paketet på 2 veckor... Billigt!!

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X

Tunga saker ska man inte beställa från USA, då blir frakten hemsk. Men ett slip-on är ju rätt lätt... :)

Trixet är att få dem att INTE använda UPS, utan USPS (US Postral Services, alltså, USA's motsvarighet till Svenska Posten).
SOm exempel så skulle jag få en untertail skickad från USA. UPS ville ha 300 USD (mer än vad delen kostade...) och USPS tog 80 USD - Försäkrad! Viss skillnad...

Det är dock inte alla bolag i USA som man kan välja, vissa har ju avtal med TNT, UPS, etc och inom USA så har de bra priser, det är när vi ska skicka dem över pölen som priset skenar. :(

Jag brukar räkna med att det blir 5% tull och 25% moms extra, men ibland får man bonus och man slipper, och då blir det billigt... :)

Lycka till, hur du nu än gör.
:hej

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Beställde en kolv därifrån förra året. Som folk verkar säga så är tullen en riktigt bitch. Men frakten var helt okej, för det lilla paketet. Tror det tog fem arbetsdagar innan jag hade paketet i handen. :tummenupp

sQeeker

Fullt ös medvetslös
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
KTM 640 -04
Ja UPS:en verkar bli mycket dyrare än USPS. Kan dock inte välja något annat än det på ktmworld.com. Kom gärna med lite tips på sidor som ni rekomenderar!

Thyg0d

Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Ja UPS:en verkar bli mycket dyrare än USPS. Kan dock inte välja något annat än det på ktmworld.com. Kom gärna med lite tips på sidor som ni rekomenderar!

Maila dom och fråga om dom inte kan skicka med USPS...
Brukar funka omman ber lite snällt...
När jag handlar Suzuki orginal delar från cycle-parts.com så står det att man måste ha ett Fedex konto men dom skickar så gärna med USPS så...
Bara man frågar först...

sQeeker

Fullt ös medvetslös
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
KTM 640 -04
Haha okej, ah jag får väl dra fram hundögonen då och be lite snällt om dom inte kan använda USPS

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
När jag handlar Suzuki orginal delar från cycle-parts.com så står det att man måste ha ett Fedex konto men dom skickar så gärna med USPS så...
Bara man frågar först...

skickar dom en e-faktura från cycle-parts.com eller hur funkar betalningen,öppnade ett konto och beställde delar till grisen som rasade igår, men när jag skulle betala så sket det sig ,vare sig visa eller paypalfunktionen dom hade funkar

:tummenupp dom ringde upp så problemet är löst,var tydligen krångel med hemsidan förut

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...