Beställa ny fugge över internet(USA)

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
hur är det med tullen, kan man säga att det är reservdel eller dylikt,så man slipper betala extra skatt?

man kan tydligen skriva gåva etc på paketen..

nån som har några tipps?

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Det stämmer lite som du säger ifall godset t.ex. är deklarerat som "used spareparts" eller liknande så kan du slippa skatt.
Men, köper du från ett företag i USA så brukar det vara jäkligt svårt att få dom att skriva nåt sånt för dom gör sig då skyldiga till EKO-brott, seriösa företag vill inte fajtas med skattemyndigheten i USA och få en utredning eller anmälan på sig. Klart värt ett försök givetvis, man vet ju aldrig :eek:

Tänk oxå på att korrekt värde för godset för stå på fraktsedeln, annars blir du torsk om något händer under transporten, skada, förlust m.m.

Jag är lite osäker på hur gåva fungerar skattemässigt i tullen men isåfall måste du nog ha någon bekant i USA som köper varan åt dig och sen skickar det som privatperson med paket och gåvodeklarerat.

/Nitrous

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Nitrous skrev:
Det stämmer lite som du säger ifall godset t.ex. är deklarerat som "used spareparts" eller liknande så kan du slippa skatt.
Men, köper du från ett företag i USA så brukar det vara jäkligt svårt att få dom att skriva nåt sånt för dom gör sig då skyldiga till EKO-brott, seriösa företag vill inte fajtas med skattemyndigheten i USA och få en utredning eller anmälan på sig. Klart värt ett försök givetvis, man vet ju aldrig :eek:

Tänk oxå på att korrekt värde för godset för stå på fraktsedeln, annars blir du torsk om något händer under transporten, skada, förlust m.m.

Jag är lite osäker på hur gåva fungerar skattemässigt i tullen men isåfall måste du nog ha någon bekant i USA som köper varan åt dig och sen skickar det som privatperson med paket och gåvodeklarerat.

/Nitrous

jo jag vet. vill juh inte be dom göra något fel heller, kan kolla med dom om dom något snyggt sätt..

men annars är det 25% påslag på varan eller?,
är risken stor att man "åker dit" nuförtiden eller?

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Risken är nog stor att ett paket med ett par förgasare som betingar ett värde på x tusen kronor blir tulldeklarerat, räkna med det, kommer det igenom så är det en lottovinst till dig :)

25% moms på varorna är korrekt, sen tillkommer en tullavgift som beror på vilket sorts gods avsändaren har deklarerat det som, reservdelar, tillbehör m.m. , tullen har en lista som är huuuur lång som helst. Men det är en procentavgift på det uppgivna värdet av innheållet.

Läs lite mer här http://www.tullverket.se/TargetGroups/Personal/frameset.htm

/Nitrous

Last edited:

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650HRC SM CR500
Jag skulle beställa nån grej från Global moto outlet men det var käpprätt o omöjligt att få hem några prylar. De provade att skicka grejerna som 'gåva' men paketet blev returnerat till dem två ggr. Sen ville de inte mer och jag fick tillbaka pengarna

YamahaJojje

Hojlös
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
- SÅLD -
Jag brukar få lite delar skickade till min Yamaha. Det gäller att man känner en privatperson annars kan det bli problem... + att alla papper måste stämma 100%-igt

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
YamahaJojje skrev:
Jag brukar få lite delar skickade till min Yamaha. Det gäller att man känner en privatperson annars kan det bli problem... + att alla papper måste stämma 100%-igt

Tur man har en syrra som bor i florida ifall det kommer sig att man ska beställa ngt! :tummenupp

Annars får man väl åka dit själv :)

YamahaJojje

Hojlös
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
- SÅLD -
Chris Husky skrev:
Tur man har en syrra som bor i florida ifall det kommer sig att man ska beställa ngt! :tummenupp

Ok jag har en polare som jobbar med stötdämpning där han ska snart skicka lite gyt-r yamaha prylar till mig! hehe

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Chris Husky skrev:

ok jag först då!

-"Hur Gammal e hon då!?" :D :banana :tuttar

global moto utlet fick jag inga problem med!

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Hm jag beställde prylar för ett antal tusenlappar och fick pröjsa 600 kr i frakt, då var det flyktplansfrakt.

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Chris Husky skrev:
Vad är det för fugge du är ute efter, vad får du betala och vart handlar du? :va
http://www.barnumspro.com
edelbrock förgasaren, pris $395 frakt 50$.

som jag fattat det så i rangordning så skall fcr41 vara bästa fuggen för xr650r,dock svår att få dit samt att bestycka rätt. stark nr2 skall edelbrock vara och svag 3a skall tm40 vara..

om ni går in på http://www.thumpertalk.com/forum/showflat.php/Cat/0/Number/748303/page/0/view/collapsed/sb/5/o/all/fpart/1

så ser ni tråden jag har postat.

http://www.thumpertalk.com/ är förutom sporthoj :rolleyes: det bästa forumet för oss offroad/motard åkare!!!.. kolla där!!

sök på edelbrock på det forumet så ser ni mer info

ps var lite schysst med killarna på det forumet, mycket tävlings(baja) kunniga killar som svarar på trådarna,

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha