Beställa saker från USA - Tips?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har hittat ett helssystem för drygt 200 USD och funderar dessutom på att köpa kolv, ventiler m.m från handlare som annonserar på Ebay. Har förstått att man kan åka på att betala en massa moms och skatt på det man köper, men att det går att undvika om man ber säljaren skriva ner värdet på det man köper.

Vart går gränsen för när man får skatta och momsa en massa? Hur mycket ska säljaren skriva ner värdet till?

Nån som har en uppfattning om vad frakten brukar kosta från USA till Sverige?

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Köpte en GPS på postorder där i från för ett tag sedan. Tullen fakturerade 10% tull och 25% moms på beloppet som stod på paketet.

Lycka till:tummenupp

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Honda RS125R
Om du köper av någon firma så påförs det moms och tull oavsett kostnad. Dock kan paket slinka igenom systemet ändå.

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Köpte en GPS på postorder där i från för ett tag sedan. Tullen fakturerade 10% tull och 25% moms på beloppet som stod på paketet.

Lycka till:tummenupp

Var det bara på varans värde eller var det varans värde + fraktkostnad som dom tog tull och moms på?

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
jag beställde grejer från usa (helsystem+plaskitt+dekaler) de gick på 5300kr o sen tull på 1023kr. tjänade ändå gott med pengar. med tanke på att ett slipon kostar 5k i sverige :gnissla

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
köpte kåpor från hong-kong för ca 5000kr inkl frakt, fick betala 250kr i tullavgift.

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Såhär ligger det till !
om varans värde enligt kvitton,tulldeklaration,etc överskrider 200SEK så måste du betala tull o moms,det fick jag klart för mig i förra veckan efter samtal med tullen.

Bara att gilla läget,, :tummenupp

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Gift/gåva funkar för saker av ett värde upp till 50$ har jag för mig.
Så billiga saker kan man be dom skriva gift på.

Annars får man be dom skriva ner värdet på sakerna så slipper man ju endel.

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
köpte tröja o keps från usa som slutade på ca 800 kr ink frakt..............trodde jag.... kom en räkning på 348 kr för tull moms och inte minst administrationskostnader....:huvet . blev tillslut ganska dyra kläder...

wax49

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2007
Hoj
2005 YZF-R6 1999 WR400F
Gift/gåva funkar för saker av ett värde upp till 50$ har jag för mig.
Så billiga saker kan man be dom skriva gift på.

Annars får man be dom skriva ner värdet på sakerna så slipper man ju endel.

Man kan alltid fråga the seller to mark it as a gift men om det är värdt över 50 bucks, item + shipping, they (tullverket) can bust you anyways.....men jag tror det gå bra andå för de mesta. Mina föraldrar skicka mycket grejer till mig och det har hänt en gång till betälla en extra avgift för att packet gick genom tyskland......jag fattade ingen ting och ingen kunde förklara hos posten heller.....:huvet

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Tull och moms på alla avgifter.
Varans angivna värde och frakt momsas och tullas.
Men att skriva ner varans värde har ju sin risk. Skulle varan bli skadad eller försvinna så är det det angivna värdet som är försäkrat. (Om nu försäkring är tecknad). Så dyra saker ska man nog fundera lite på.

Sen så bryter Posten transporten och när de är klara med sitt så blir det en ny fraktkostnad inom Sverige :huvet

Fraktbolagen UPS och FEDEX sköter tullandet själva. dvs att allt som skickas med dem blir dyrt. Rätta mig om jag har fel.

USPS kan slinka igenom. Men den turen hade inte jag sist.

Tyvärr är det många i USA som vägrar skicka utomlands. Vissa tar hutlöst bra betalt för Shipping and Handling. Jag frågar alltid säljaren innan jag lägger bud så jag har ett dokumenterat pris på frakt mm. Vissa blir sura när sakerna går för billigt så de tar igen det på frakten:mad:

Men annars är det bra.

Dal-Mausen

mcflickan

Jordling
Gick med
13 Jun 2013
Hoj
F650GS
Har fått tips om att det ska finnas tjänst som man kan beställa saker ifrån USA igenom. Att de åker och handlar åt dig och skickar det sedan till valfri adress. Någon som känner till detta?

Är ute efter att köpa & testa neverwet (http://neverwet.com/)

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping