Bestiga Mount Everest...hur göra?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
låter riktigt schysst och det på några dagar dessutom. tack för tipset!
Ja vi var där nere tolv dagar allt som allt för detta. Hyrde ett hus i Cham.
Det var lite känsla att göra detta hela familjen med sina respektive.
Får tacka min far och hans sambo som roddade allt. Kändes dumt att inte tacka ja när jag fick en sån chans. Jag har en massa bilder jag kan visa, men de måste minskas ned för att passa SH. Jag måste hitta ngt bra program för det isf

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Ja vi var där nere tolv dagar allt som allt för detta. Hyrde ett hus i Cham.
Det var lite känsla att göra detta hela familjen med sina respektive.
Får tacka min far och hans sambo som roddade allt. Kändes dumt att inte tacka ja när jag fick en sån chans. Jag har en massa bilder jag kan visa, men de måste minskas ned för att passa SH. Jag måste hitta ngt bra program för det isf

cool, upp med lite bilder!

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
En del har skrivits men tål att upprepas.
Jag skulle börja med Svenska eller kanske ännu bättre Norska toppar, för att sedan söka mig vidare ut i Europa. Gå kurser med rutinerade guider.Elbrus och Mont Blanc är bra förslag på lite högre berg!

Innan Everest måste du sedan upp på 7000 eller kanske 8000 meters höjd för att veta hur DU fungerar på hög höjd. Det finns sk trekkingtoppar i himalaya som är avsevärt billigare map tillstånd m.m. Aconcagua har jag en före detta kollega som bestigit, också bra.

Everest kommer bli schwajnigt dyrt för dig men det är bara att sikta högt och sen får man se om det är värt det eller ej. Som litteratur kan Kropps biografi rekommenderas, skriven av David Lagerkrantz. Sen finns "Thin air/Tunn luft" av Jon Krakauer som handlar om tragedin på Everest -96. Anatoli Boukreev (stavning) skrev en bok om samma händelse ur hans perspektiv, heter "The Climb". (har båda dessa hemma) Gå på nån föreläsning med Fredrik Sträng som är vår främste alpinist idag kan man väl säga.

Skrev fritt ur huvudet så det kan nog ha blivit fel nånstans.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
En del har skrivits men tål att upprepas.
Jag skulle börja med Svenska eller kanske ännu bättre Norska toppar, för att sedan söka mig vidare ut i Europa. Gå kurser med rutinerade guider.Elbrus och Mont Blanc är bra förslag på lite högre berg!

Innan Everest måste du sedan upp på 7000 eller kanske 8000 meters höjd för att veta hur DU fungerar på hög höjd. Det finns sk trekkingtoppar i himalaya som är avsevärt billigare map tillstånd m.m. Aconcagua har jag en före detta kollega som bestigit, också bra.

Everest kommer bli schwajnigt dyrt för dig men det är bara att sikta högt och sen får man se om det är värt det eller ej. Som litteratur kan Kropps biografi rekommenderas, skriven av David Lagerkrantz. Sen finns "Thin air/Tunn luft" av Jon Krakauer som handlar om tragedin på Everest -96. Anatoli Boukreev (stavning) skrev en bok om samma händelse ur hans perspektiv, heter "The Climb". (har båda dessa hemma) Gå på nån föreläsning med Fredrik Sträng som är vår främste alpinist idag kan man väl säga.

Skrev fritt ur huvudet så det kan nog ha blivit fel nånstans.

fel eller inte, det var nog en del visdomsord här, har jag på känn. tack!

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
En ny GSX-R 1000 med vinterdäck, sen ä de'ba & håll stumt upp till topp :tummenupp

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
du verkar vara en liten mini-göran kropp, finns det klätterklubbar odyl. jag kan gå med i för att göra det du skrev?

"Mini Göran Kropp" är en överdrift. Har testat en massa grejjer, men bara på amatörnivå. Jag tycker du skall börja med att ta en klätterlektion nån dag, så att du får grunderna. Kolla på min sajt så hittar du sånt där. PMa så fixar vi ett bra pris.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
"Mini Göran Kropp" är en överdrift. Har testat en massa grejjer, men bara på amatörnivå. Jag tycker du skall börja med att ta en klätterlektion nån dag, så att du får grunderna. Kolla på min sajt så hittar du sånt där. PMa så fixar vi ett bra pris.

cool, will do in due time!

Nyheter
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...