bestycka förgasare

Husa riffaren

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Askersunds trakten
Hoj
Husaberg FS 650
Jag skulle vilja ha hjälp med bestyckning av förgasaren till min Husabergare Det är en Dellorto (original) som är uppborrad till 42mm. Det övriga"trimmet" jag har på hojen är: 61 kam, FP system och öppet luftfilter.
I förgasaren finns Main jet, Pilot jet, Needle jet, Start jet, Needle och Mixture screw. Vad gör dessa olika sker?
Vad ska jag ha för munstycken i för att det ska bli bra med det övriga jag har på hojen?
Är det 08 kamen som sitter i Husaberg 03?
 
Last edited:

husaberg_24

Ny medlem
Gick med
16 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg 650e
Angående bestyckning

Jag tycker du ska trimma den lite till, för jag kör ju i alla fall ifrån dig!!!! :hihi
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Vet inte om det gör någon nytta, men jag bänkade min 03:a med borrad dell'Orto (42mm) och blev rekommenderad att köra med ett huvudmunstycke på 190 (körde den med 200/195/190), då var hojen utrustad 40 i lågfart original för övrigt och med nål och blandskruv i originalläge (och "snabeln" över luftfiltret bortplockat förstås).

När man körde hojen se'n, kändes den bättre med ett större munstycke, så jag hade 200/40 med FP-systemet och originalfugge. Den enda skillnaden bänkningen egentligen visade med de olika huvudmunstyckena var att den gick väldigt fett med stort...


Vad gäller kammar och nummer, så har jag inte en susning... :(
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Yasha skrev:
Vet inte om det gör någon nytta, men jag bänkade min 03:a med borrad dell'Orto (42mm) och blev rekommenderad att köra med ett huvudmunstycke på 190 (körde den med 200/195/190), då var hojen utrustad 40 i lågfart original för övrigt och med nål och blandskruv i originalläge (och "snabeln" över luftfiltret bortplockat förstås).

När man körde hojen se'n, kändes den bättre med ett större munstycke, så jag hade 200/40 med FP-systemet och originalfugge. Den enda skillnaden bänkningen egentligen visade med de olika huvudmunstyckena var att den gick väldigt fett med stort...


Vad gäller kammar och nummer, så har jag inte en susning... :(
Vad var det för effekt i den då?
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Med den uppborrade förgasaren? Den gav minimal skillnad i effekt, men en grym skillnad i vrid! Jag har för mig att effekten låg på ca 62 hk och att det skiljde typ 0,2 hk mellan borrad och original.

Det var ingen skillnad i maxvrid heller, den låg på runt 61 Nm max, men den borrade förgasaren levererade 52 Nm runt 3500 varv och gick inte under 52 igen förrän efter 8000... (ta nu siffrorna med en nypa salt, jag har postat kurvorna i Heda-tråden, i slutet av mars om du orkar leta).
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
found 'em. :)
 

Bifogat

  • Husa03_1.jpg
    Husa03_1.jpg
    64.8 KB · Visningar: 101
  • Husa03_2.jpg
    Husa03_2.jpg
    70.8 KB · Visningar: 77
  • Husa03_3.jpg
    Husa03_3.jpg
    89.5 KB · Visningar: 81

Husa riffaren

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Askersunds trakten
Hoj
Husaberg FS 650
vart det nån skillnad om du justerade blandskruven? Om man skruvar in blandskruven blir det mer bränse eller luft då?
Jag har bygt en liten specialare vid luft insuget så den tar in luft både från original filtret och från ett till luftfilter bakom förgasaren, så den får mycket luft och kanske behöver ha annan bestyckning?
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Det skruvades lite på blandskruven, men det fick inte plats fler huvuden där nere (Ebbe och Krattan inspekterade), så det enda jag vet är att det gjorde så liten skillnad, att vi återgick till originalinställningen.

Om man tittade på blandkurvan (som jag inte fick med) så gick den tokfett till och med med 200 även med den "stora" förgasaren, men tittade man på stiftet och hur den var att köra, så var 200 precis "lagom"... :) Nästa storlek som finns på munstycke är 210 för den förgasaren tror jag, men det går ju alltid att "brotcha" för anpassad storlek...

Om den enda skillnaden är att din älskling får mer luft, kanske 200 är bra?!?

Jag ska dock inte ge några rekommendationer, jag vet bara att min lill-Husa gick som ett skott, startade snällt och beskedligt jämt och vad jag fick för resultat vid bänkningen.
 

Husa riffaren

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Askersunds trakten
Hoj
Husaberg FS 650
Är det inte någon mer som vet eller kanske har nått litet tips? Det vore bra om jag viste så mycket som möjligt när jag ska börja laborera lite för mig själv :)
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
*muttrar* Han litar inte på informationen som kommer från en TJEJ! *Vera surar*

:blah
 

Husa riffaren

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Askersunds trakten
Hoj
Husaberg FS 650
Jodå klart jag gör det för jag har slängt i den bestyckningen du rekomenderade, men man kan aldrig få tillräkligt med information och tipps.
Husan går bra med den bestyckningen du sa, Den startar lätt å verkar gå rent hela tiden :tummenupp
Tack för tippsen.

Provade du att bänka husan med enbart FP systemet på? isåfall hur stor vart effekt ökningen?

MVH David
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
tror det skillde 4häst :va
Husa riffaren skrev:
Jodå klart jag gör det för jag har slängt i den bestyckningen du rekomenderade, men man kan aldrig få tillräkligt med information och tipps.
Husan går bra med den bestyckningen du sa, Den startar lätt å verkar gå rent hela tiden :tummenupp
Tack för tippsen.

Provade du att bänka husan med enbart FP systemet på? isåfall hur stor vart effekt ökningen?

MVH David
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Husa riffaren skrev:
Provade du att bänka husan med enbart FP systemet på? isåfall hur stor vart effekt ökningen?

MVH David

Jag bara skojade lite med dig! *L* Det är väl bra om det funkar?!?

Och bara FP:t gav nästan 5 hk (4,8 om man nu ska tro på decimaler här...) extra, i princip som gurun sa'!

/ Vera *vinkar*
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top