bestyckning förgasare gs 1000 78:a

m_åberg

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2007
Ort
Borås
Hoj
Husaberg 400ef
Hej!
undrar vilken bestyckning jag ska ha i min förgasare på suzuki gs 1000 78:a årsmod
öppnafilter fullflödes avgasrör upp sättningen nu om den ska gå riktig så får jag ha en tredjedels chok
så undra vilka huvudmunstycken jag ska ha
 

TheHenrik

Jag väljer att inte skriva något här.
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
>------<
Tjena!
Gå in på gsx 1100 och katana-forumet. Där finns det säkert någon som kan detta!!! Eller besök www.oldskoolsuzuki.info
Gå in under infoboard och välj sedan aircooled. Där får du definitivt hjälp om du registrerar dig!!

Henrik F
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Om du kör med original vacumförgasare så ska du absolut inte köra med öppna filter alls (för jag antar att du pratar om separata filter till respektive förgasare?), då kommer hojen aldrig att gå bra. Det är antagligen därför hojen går som skit för dej just nu.
Om du absolut tänker envisas med att köra med öppna filter typ K&N koniska (ovala avråder jag å det bestämdaste att användas till vacumfuggar!), så tejpa igen filterytan på varje filter med eltejp tills du får hojen att gå hyggligt (du kommer aldrig att få hojen att gå riktigt bra på låg och mellangas, utan få en viss fördröjning på gassvar och förlorad effekt i låg och mellanregistret). Testa med ca dubbla eltejpsbredden från närmast förgasaren och utåt till en början.

Normalt sett så ska man inte ens behöva gå upp någon storlek på huvudmunstycken om man enbart byter till ett avgassystem som andas bättre om man behåller originalförgasare och luftburk, kan t.o.m vara så att man bör gå ner ett snäpp. Grundregeln generellt är iaf +/- ett steg från original bestyckning eller oförändrat.
 

m_åberg

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2007
Ort
Borås
Hoj
Husaberg 400ef
när jag skaffa cyklen så satt det öppna filter på den har ingen org luft burk får ta och prova eltejpen å se
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
när jag skaffa cyklen så satt det öppna filter på den har ingen org luft burk får ta och prova eltejpen å se

kan funka hyggligt om du har lite flyt. Vet du om det sitter originalstorlek på huvudmunstyckena? Kan vara (inte alls ovanligt) så att någon som inte har en susning, har tyckt att man måste bestycka upp hojen ordentligt bara för att man bytt till ett 4-1 system med bra flöde och separata luftfilter och att det sitter åt h-ete för stora munstycken på den nu.
 

m_åberg

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2007
Ort
Borås
Hoj
Husaberg 400ef
har ingen anning vad det sitter för munstycken i ska kolla detta
problemet är att den inte vill varva ur riktigt men har jag lite chok med så vill den varav ur riktigt
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
har ingen anning vad det sitter för munstycken i ska kolla detta
problemet är att den inte vill varva ur riktigt men har jag lite chok med så vill den varav ur riktigt

Om den inte vill varva ur och t.o.m går bättre om du drar tillbaka gasrullen en del, så har du alldeles för stora huvudmunstycken sitter i.
Vad jag kan se på nätet är att det ska sitta storlek 95 på munstyckena original om det är originalförgasaren till årsmodell -78 som du har på hojen.
Om det sitter större så köp ett set 95:eek:r alternativt ett set 97,5. Köp enbart originalmunstycken, då andra munstycken kan ha helt annan utformning som inte är anpassat till nålarna och därmed ge helt fel flöden. D.v.s Mikuni mustycken till Mikuni förgasare, Keihin munstycken till Keihin förgasare etc.

Om du inte fått tag på munstycken innan den 9 augusti, så dra iväg ett PM så ska jag se om jag har något set att sälja. Är på resande fot genom europa och kan inte kolla vad jag har liggandes i min bestyckningslåda förrän dess.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top