Bestyckning? GSX-R 1100T -95

gsxrTysken

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Uvberget
Hoj
GSX-R 1100T -95, GSX-R 1000 K3
Jag har problem med bestyckning av förgasare för turbobruk.

Har ej kört med lamda ännu, pga av dålig timing från min sida...

Har problem då laddet börjar närma sig 0,5 vid ca 5000-6000rpm börjar då att gå dåligt. Precis som om den inte fick bränsle.

Utan ladd går den enligt mig perfekt, men tar jag ur stiften är 1ans och 4ans stift vitaktiga och 2ans och 3ans stift sotiga. Vad kan detta bero på? 2ans och 3ans cylinder har 0,5 mindre huvudmunstycken än 1 och 4 som har 133. I övrigt är alla förgasare lika justerade.

Är det någon som har några bra ideer?

Har även haft funderingar på om det kan vara tändproblem då det är stift 2 och 3 som är sotiga.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om det är första turbobygget eller om det är en beggad turbohoj, leta efter läckor. Berätta hur trycksättningen ser ut av de tre kretsarna, dvs soppa, flottör och trottlar.
 

gsxrTysken

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Uvberget
Hoj
GSX-R 1100T -95, GSX-R 1000 K3
Det är första turbobygget. Förgasarna är tätade med epoxy och trycksatta på undersida trottel med anslutning direkt till plenum och flottörhus via pitotrör som sitter ca 5cm innan ingång till plenum enligt http://www.turbo-bike.net/Pressurize carbs.htm.

På bränslesidan sitter en malpassi 1:1 med kapad fjäder för att få ner grundtrycket till ca 0,2bar som regleras med tryck från plenum.

Då förgasarna sitter i par (1 och 2 samt 3 och 4) tycker jag ett läckage borde ge samma tendens på ett av paren eller alla fyra, inte som nu att cylinder 1 och 4 verkar gå snålt och 2 och 3 fett (om man tittar på stiften), men jag skall ut och titta en extra gång efter läckage för säkerhets skull.


Tacksam för all hjälp jag kan få.
 
Last edited:

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Är din bränsletrycksregulator linjär eller progressiv?
 
Last edited:

gsxrTysken

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Uvberget
Hoj
GSX-R 1100T -95, GSX-R 1000 K3
Problemet är löst, tack för hjälpen...
Det var en kombination av för mycket bensin och för dåligt uppspänd wastegate.

Trycksättningen av BTR skall jag flytta, rimligtvis bör ju bränsletryck följa trycket i flottörhuset. Dock verkar det fungera som det är kopplat nu med, men för att inte riskera att jag har för lågt bränsletryck skall detta ändras.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top