bestyckning

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
vad ska jag ha för bestyckning på förgasaren på min honda ns125r2 om jag har pluggat ur den och bytt till sportluftfilter? har 110 nu och det är en dellorto 26mm

Macke..

Socialt Handikappad
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Aprlia Rs125 -94
kleinealf skrev:
vad ska jag ha för bestyckning på förgasaren på min honda ns125r2 om jag har pluggat ur den och bytt till sportluftfilter? har 110 nu och det är en dellorto 26mm
Taget ur FAQ'n om trimmning bestyckning osv

Bestyckning

Steg 1. Avgöra hur din hoj är bestyckad nu.

Gasa ur hojen på en lång raka på 2an - 3an. När mätaren kommer upp till rött så trycker du in kopplingen och slår samtidigt av på dödaren. Skruva sedan av stiftet och kolla vilken färg det har.

Svart = Fett (Gå ner i munstycke)
Gyllenbrunt = Bra
Vitt = Snålt (Gå upp i munstycke)

Steg 2. Bestycka om

Jag antar att stiftet blev vitt, då detta är mest troligt om man har satt på öppet luftfilter och/eller effekt-dämpare.
Då ska du alltså gå upp i huvudmunstycke. Åk då till din lokala MC-handlare och köp ca: 10 st munstycken i storlekar större än ditt nuvarande. Sen är det bara att börja testa sig fram. Börja med det största. Kolla stiftet enligt Steg 1 varje gång tills stiftet är gyllenbrunt.

Steg 3. Finjusteringar.

Nu kan man börja flytta på nålar och skruva på bränsleskruvar. Nålen justerar bestyckningen på mellangas och bränsleskruven justerar hur mycket soppa hojen får på tomgång (den justerar INTE blandningen). Börja med att ta en testrepa och känn om hojen går något sämre i mellanregistret. Känns den som vanligt så behöver du inte röra nålen. Om det känns som om den dör till lite så får du flytta nålen upp eller ner och testa dig fram (Du kan behöva gå ner i huvudmunstycke om du höjer nålen mycket). När det är klart är det dags att justera blandskruven.
Låt hojen gå på tomgång och skruva in skruven tills den bottnar lätt. Sedan skruvar du ut den tills du får så högt tomgångsvarvtal som möjligt (se till att du INTE skruvar på tomgångsskruven nu) och sen ett halvt varv till ut.

Nu är du klar för att använda din ny injusterade hoj.

När annars bör jag kolla min bestyckning? Jo när man monterat exempelvis effektavgassystem eller öppet luftfilter (konfilter), eller annan typ av ökat effektuttag.

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
Här var det tomt.
Vid byte till sportluftfilter ska du gå upp 10% i munstycke, alltså blir det runt 120 - 125 du ska ha.. 121 på exakten..

(110 + 10% = 121)
0.10 x 110 = 11
110 + 11 = 121

Men det går inte bara säga att 120 - 125 SKA du ha, mkt svårt att säga.
det bästa är att köpa typ 6 munstycken i olika storlekar och prova dig fram.
kolla tändstiftet som Macke.. säger. Sen kan du ju kolla om den blöddrar och sånt skit. Men kolla tändstiftet är det bästa tipset. ska du ha bestyckningen exat precis på perfekten får du nog ta och bänka den.....

Skulle bara säga att det kan vara svårt att få fatt i munstycken till Dellorto förgasare. Kanske inte små munstycken.
men stora är ett helvete och hitta här i sverige. Sulas MC har visst har jag hört. Men jag beställde mina i från Holland www.easyparts.nl men ganska dyrt dock...

Last edited:
Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...