Bestyckningsfråga XR

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Tänkte kolla över munstyckena eftersom hojen kan dö efter en längre stunds åkning, och för att få hojen att gå perfekt.

Hojen är en -91 och det är Keihin förgasaren på.

Märkte idag att dessa satt i
LÅGFART 62
HÖGFART 105

105 :confused: är det möjligt!? Jag har sökt massor och det verkar som det ska sitta 150-165 där.

Hojen är original förutom att det sitter en kolfiberdämpare på.
Den dog rätt ofta med original-dämparen på, med kolfibern dör den sällan, men den är lite slöare också.

Vilken storlek ungefär ska jag sätta i och prova med?

PS
Jag har dock inte haft problem med smällar när man släpper på gasen och liknande.
Tyckte också att stiftet såg rätt så svart ut(åkte i söndags kolla på det idag) ska ju va vitt om den går tunt
Efter att hojen dött så går den lätt igång på halv-choke.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Bobby 600 skrev:
2281554 Tänkte kolla över munstyckena eftersom hojen kan dö efter en längre stunds åkning, och för att få hojen att gå perfekt.

Hojen är en -91 och det är Keihin förgasaren på.

Märkte idag att dessa satt i
LÅGFART 62
HÖGFART 105

105 :confused: är det möjligt!? Jag har sökt massor och det verkar som det ska sitta 150-165 där.

Hojen är original förutom att det sitter en kolfiberdämpare på.
Den dog rätt ofta med original-dämparen på, med kolfibern dör den sällan, men den är lite slöare också.

Vilken storlek ungefär ska jag sätta i och prova med?

PS
Jag har dock inte haft problem med smällar när man släpper på gasen och liknande.
Tyckte också att stiftet såg rätt så svart ut(åkte i söndags kolla på det idag) ska ju va vitt om den går tunt
Efter att hojen dött så går den lätt igång på halv-choke.


öhh 105 måste va fel..de är de bara inte..
isf byt.
närmare 160 om du bara bytt dämparn..kanske 156-158.
lite mer om du öppnat luftburken o sånt...de e ju alltid olika på olika hojar men så behöver min iaf.
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Tänkte det med...borde ju nästan skurit med 105...
Men det står 105 på den, kan inte stå nått annat. Titta 10ggr för att se att jag verkligen såg rätt.

Tror det är några hål borrade i svarta plasten vid luftfiltret, men det är allt.
 

Moggina

Ung och vild ^_^
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Oslo & Varberg
Hoj
Innan:Honda FMX 650, KTM 990 SM, NU: KTM 690 SMCR 2019
Ozeo du verkar ha koll på Honda ju, vet du hur man bestyckar en honda FMX på bästa sätt ?

tack på förhand //Michael
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Det måste nästan vara nått sånt, annars skulle de ju inte gå
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Moggina skrev:
2282085 Ozeo du verkar ha koll på Honda ju, vet du hur man bestyckar en honda FMX på bästa sätt ?

tack på förhand //Michael
nej de måste du prova dig fram.
men har du likadan förgasare som på xr,n kehin 39mm
så öppna kåpen längst ner.(flottörhuset)
bytt lågfarten till åtminstone 62-65 o högen till 160..detta om du har bytt avgaspoffen o luftburksmoddning.(vad e orginal på den?
ev ska nålen upp ett hack o då kanske de ska va något mindre munstycken..
du bör ju egentligen bestycka in den i bänk men om du inte orkar har lust o tid o pengar så e väl denna bestyckn nåt o gå på.
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Jag satt i ett 162 huvudmunstycke men det blev inget bra...

När man gasar sen släpper gasen och den ska gå tillbaks till tomgång så går varvet ner väldigt lågt (typ 400-500), nästan så att den dör (ibland dör den t.o.m) i några sekunder innan den "återhämtar" sig och lägger sig på normal tomgång.

Har provat olika inställningar på blandskruven men det hjälpte inte. Det verkar ju som det tar ett tag för förgasaren att fyllas med soppa efter man släpper gasen...kan det vara för litet lågfart munstycke då? 62 låter ju normalt...

(Jag hade inte det här problemet med 150 munstycket)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Bobby 600 skrev:
2290881 Jag satt i ett 162 huvudmunstycke men det blev inget bra...

När man gasar sen släpper gasen och den ska gå tillbaks till tomgång så går varvet ner väldigt lågt (typ 400-500), nästan så att den dör (ibland dör den t.o.m) i några sekunder innan den "återhämtar" sig och lägger sig på normal tomgång.

Har provat olika inställningar på blandskruven men det hjälpte inte. Det verkar ju som det tar ett tag för förgasaren att fyllas med soppa efter man släpper gasen...kan det vara för litet lågfart munstycke då? 62 låter ju normalt...

(Jag hade inte det här problemet med 150 munstycket)

är luftburken öppnad?
om inte så prova 156-158.
de gick min med oöppnad har jag för mig.
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Det är massa hål borrade i plasten på högersidan, ca 7mm stora. Om det är det du menar med öppnad. På undersidan av boxen är det som en öppning men det sitter en plastgrej på den, så den är stängd.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Bobby 600 skrev:
2291172 Det är massa hål borrade i plasten på högersidan, ca 7mm stora. Om det är det du menar med öppnad. På undersidan av boxen är det som en öppning men det sitter en plastgrej på den, så den är stängd.
mmm..
kör med 68 på lågen nu jag..beter sig fortfarande lite som du säger men den blir bättre med 65 som jag hade förr.
har bara 68 för att den gick bättre på slangen med den :D
70 e tokstort..funka absolut inte på min..
kanske du ska prova lite större låg då..
munstycken e ju inte sååå dyr..
de bästa e ju o bänka men har man inte råd med de så e de bara o köpa munstycken o prova sig fram.

förresten..har du gjort nå med trottelnålen?
inte jag iaf,
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Jag rev förgasaren och skulle kolla vilket jack nålen satt i, men det gick inte att lyfta ur kolven som nålen sitter i, för armen som håller kolven gick inte flytta tillbaks tillräckligt. man var tvungen att skruva bort den armen och den stjärnskruven blev helt rund när man försökte skruva ur.

Så inte en aning va den ligger i för jack men de såg "orört" där inne, så troligtvis är den i fabriksläget.

Får beställa ett 65 lågfart på måndag och se om det hjälper...
Det lustiga är att jag hade inte det här problemet med 150huvudm. så den borde ju få tillräckligt på tomgång. Den får en "shock" när man släpper gasen snabbt, som om den knappt får soppa.
 

Moggina

Ung och vild ^_^
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Oslo & Varberg
Hoj
Innan:Honda FMX 650, KTM 990 SM, NU: KTM 690 SMCR 2019
ozeo skrev:
2284987 nej de måste du prova dig fram.
men har du likadan förgasare som på xr,n kehin 39mm
så öppna kåpen längst ner.(flottörhuset)
bytt lågfarten till åtminstone 62-65 o högen till 160..detta om du har bytt avgaspoffen o luftburksmoddning.(vad e orginal på den?
ev ska nålen upp ett hack o då kanske de ska va något mindre munstycken..
du bör ju egentligen bestycka in den i bänk men om du inte orkar har lust o tid o pengar så e väl denna bestyckn nåt o gå på.


hur mycket brukar det kosta att bänka mc´n då ? Ca pris alltså.

aaa det är en Kehin förknasare, så det kan nog vara samma, men det står 40mm på hondas hemsida men det är säkert 39.

hur ska jag göra luftburks moddning på bästa sätt ?

tack på förhand
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Bobby 600 skrev:
2291646 Jag rev förgasaren och skulle kolla vilket jack nålen satt i, men det gick inte att lyfta ur kolven som nålen sitter i, för armen som håller kolven gick inte flytta tillbaks tillräckligt. man var tvungen att skruva bort den armen och den stjärnskruven blev helt rund när man försökte skruva ur.

Så inte en aning va den ligger i för jack men de såg "orört" där inne, så troligtvis är den i fabriksläget.

Får beställa ett 65 lågfart på måndag och se om det hjälper...
Det lustiga är att jag hade inte det här problemet med 150huvudm. så den borde ju få tillräckligt på tomgång. Den får en "shock" när man släpper gasen snabbt, som om den knappt får soppa.


inte så att den dör pga att den går fööör fett o massa sopa samlas när du släpper. :va på högen allså.

den är inte strypt då?
skulle förklara att den vill ha mindre huvudmunstycke.

Moggina skrev:
2292853 hur mycket brukar det kosta att bänka mc´n då ? Ca pris alltså.

aaa det är en Kehin förknasare, så det kan nog vara samma, men det står 40mm på hondas hemsida men det är säkert 39.

hur ska jag göra luftburks moddning på bästa sätt ?

tack på förhand

bänka..tja. de e ju olika..
måste du kika upp på närmsta bänk ställe..
allt från en tusing o uppåt.
modden borde du hitta nåt på näte om..
dom flesta har väl nån slags "snorkel dom bruka börja ta bort..
vet inte hur luft burken ser ut på fmx.n
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
hmm men när man släpper gasen så åker ju nålen ner och stänger huvudmunstycket... så skulle inte den soppan som sammlats när man gasar redan va borta när man släppt gasen?

Jag kolla i insuget och den såg inte ut att vara strypt där. Men det verkar ju troligare att den går fet än att #62 ska vara för litet.

Med #150 & #62 så går den bra, men den dör ju efter längre stunds körning. och sen startar bara med halv choke=mer soppa. Kan det vara att den går fet då verkligen? riktigt klurigt det här
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Bobby 600 skrev:
2293458 hmm men när man släpper gasen så åker ju nålen ner och stänger huvudmunstycket... så skulle inte den soppan som sammlats när man gasar redan va borta när man släppt gasen?

Jag kolla i insuget och den såg inte ut att vara strypt där. Men det verkar ju troligare att den går fet än att #62 ska vara för litet.

Med #150 & #62 så går den bra, men den dör ju efter längre stunds körning. och sen startar bara med halv choke=mer soppa. Kan det vara att den går fet då verkligen? riktigt klurigt det här


ja jag e helt snurrig nu..

har prata lite med han som hade turbo xr650.(benny boost)
han har haft nån 600 oså har han mixtrat en hel del..
dom uppgifter jag fick av bestyckningen ligger jag ganska nära iaf..
har provat de mesta mellan 60 o 70 på lågen och 156 och uppåt 168 har jag för mig på högen..
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag har öppnad burk och annan ljuddämpare.. förgasaren ligger lös så jag kan kolla min bestyckning om du vill
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top