Besvärlig köpare

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Tråkigt, jag har gjort samma tabbe en gång men aldrig mer. Synd att man inte ska kunna lita på någon.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag förstår inte problemet riktigt.
Du har ju ett giltigt och underskrivet köpekontrakt :va

Och som alla påpekat är det den registrerade ägarens skyldighet att skatta och försäkra hojen.
Så länge den inte ställs av eller skrotas så innebär det bara extra kostnad för säljaren och inget problem för dig.
Orkar han inte skriva under ägaranmälan så är det ju guld för dig - ingen skatt och ingen försäkring att betala :banana

Men själv skulle jag försäkra den i vilket fall naturligtvis

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Orkar han inte skriva under ägaranmälan så är det ju guld för dig - ingen skatt och ingen försäkring att betala :banana

Och ingen aning om hojen är försäkrad överhuvudtaget om något händer, alternativt om den bara har trafikförsäkring?

Eller för den delen om farbror blå kommer att tycka :ajjabajja och hugga hojen för ett par månader första gången de slår på regplåten, eftersom den är anmäld stulen...

JonaZ

Finsmakare
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
2003 Suzuki GSX-R 1000
DU HAR VÄL KOLLAT SÅ ATT "DIN" mc inte är anmäld stulen av "ägaren" för då har du ett problem till...

Fast kom just på att du hade nycklarna...glöm det ovan..

Beställ hem ny apapper till han åk sedan til hans adress när posten kommer lite lagom...ta hans papper ur brevlådan om han har en...skriv över hojjen på dig själv o saken är löst...

Hojjen står på dig och du har kvitto på köpet...vad kan han göra då???

Eller gör som alla andra...misshandla han och skjut han(oopps..ironi igen)

Han har säkert bara glömt:tummenupp

Sharx

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2010
Hoj
Kawasaki ninja zx6r -96
Det hade varit en annan sak om du stod utan köpeskvitto och motorcykel, men i det här fallet så kanske du bör tänka på att det finns folk som är både tankspritt och har en tendens att felprioritera i vardagen - då det möjligen finns tillfällen man tar saker i egna händer så tror jag inte det här lämpligen är ett sådant. Påstridig kan man ju vara utan att dyka upp med däckjärnet i handen.

Men visst, finner du det värt eventuella konsekvenser och vet du att det inte bara handlar om en hopplöst strulig person utan någon form av misslyckad bedragare så löser du väl saken på det sätt du tror är smidigast trots vad jag tycker.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Om registreringspapperna underskrivna är det inte speciellt smart att felparkera moppen eller dylikt. Bara för han att skicka in papperna så är det helt plötsligt dina böter.

Var med om en liknande situation. Försökte ringa dock inget svar skickade sms, med att jag inom 3dagar skulle polisanmäla.
Efter 3dagar ringde jag in en anmälan, hade dock kanske tur vart kopplad direkt till en polis som skrev ner anmälan och sa att han skulle kontakta personen omgående och sen återkomma.

30min senare ringde säljaren upp och sa att han hade precis skickat in ägarbeviset. Några minuter senare ringde polisen upp och frågade om det löst sig, han frågade om anmälan skulle bestå från min sida även om allt gick smidigt från och med nu.
Någon dag senare stod jag som ägare och ringde in och drog tillbaka anmälan.

Spela in alla telefonsamtal med mobilen om/du talar med säljaren, om inte allt går smidigt.

I andra trådar är det skottpengar att lösa in skulder med våld, men när det handlar om en moppe då vill skaran sätta nackskott.

Akinari

Aki
Gick med
28 Mar 2009
Hoj
2009, Yamaha R6
ah, Gotland, saknar Candyland. ;)

Sköna vägar att åka på där.

Ring killen och försök vara trevlig så är han nog trevlig tillbaks.

lycka till

/Aki

MagicMotion

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
SXV 550 -08
Köpte en bil för ett tag sedan som skickades ner på biltransport osedd.. den va inte i nått bra skick.. lite tjafs, idag står bilen fortfarande inte op mig.. Papper på bilen kom efter ca 4 månader.. gör man något med bilen så kan man göra sig skylldig till egenmäktigt förfarande.. inge kul om man är hederlig iaf..

Gör en bedrägerianmälan hos polisen istället, då gör du rätt från början och hivar han fram papper så är det bara att lägga ner åtalet.. kostar inte en spänn utan bara 20 min på ditt lokala poliskontor efter en 15 minuters kafekopp hemma där du punktat ner händelseförloppet

Zoraxx

Rastlös och lyckligtvis galen
Gick med
2 Mar 2010
Hoj
Yamaha R6 street/stunt, Yamaha R6 (såld), Yamaha WR 400F motard (såld)
Fick tag i killen förra söndagen. Då hade han fått papperen o allt var frid o fröjd. Han skulle lämna dem under veckan men icke. Gillar inte att börja bitcha med honom men nu har det fan gått för lång tid. Men nu har jag fått tag i var han jobbar så nu ska jag jaga honom ännu hårdare. Fördelen me att jobba natt e att jag kan lägga hela dagen på att stressa honom. Hoppas jag får allt grönt till lelle bara.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
En signatur, hur jobbigt kan det vara?
Man undrar ju hur folk är funtade. Lider med dig.

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Har du verkligen kontrollerat registreringsbeviset att säljaren får lov att sälja mc:n. Står det tex. b) Kreditköp med förbehåll om återtagande. I detta fall måste säljaren först lösa lånet/krediten innan någon försäljning är tillåten.

Du finner dom uppgifterna på transportstyrelsen.se

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Har du pratat med vägverket, transportstyrelsen eller vilken myndighet som håller i detta numera? Jag vill minnas att det finns något sätt att göra tvångsägarbyte om du har nycklar och giltigt köpekontrakt!
Jag kan ha jättefel men något säger mig att det finns ett system för att lösa detta. Är väl som sagt inte första gången det sker......

Lycka till, hoppas det löser sig.

//Nitrous

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Trist att höra :(

Om det inte är så långt, vilket det knappast kan vara om ni båda bor på gotland, hade jag åkt hem till honom och bett att få papprena underskrivna. Inte otrevlig, utan "trevlig men bestämd". Så skulle saken va biff. Du vet vart han jobbar, och kan säkert lista ut på ett ungefär när han slutar om dagarna. Vänta utanför hans jobb vid den tiden, och åk efter honom hem så du vet att han är hemma.

Han är garanterat en lat jävel som aldrig får arslet ur vagnen med nåt han gör. Han gör det säkert inte för att jävlas, utan är bara jävlig lat.

Tror det är meningslöst att "vänta och se" med såna här snubbar. Åk och lös problemet.

Lycka till! :tummenupp

Zoraxx

Rastlös och lyckligtvis galen
Gick med
2 Mar 2010
Hoj
Yamaha R6 street/stunt, Yamaha R6 (såld), Yamaha WR 400F motard (såld)
Jo den e helt grön på så vis.

Har du verkligen kontrollerat registreringsbeviset att säljaren får lov att sälja mc:n. Står det tex. b) Kreditköp med förbehåll om återtagande. I detta fall måste säljaren först lösa lånet/krediten innan någon försäljning är tillåten.

Du finner dom uppgifterna på transportstyrelsen.se

Pratade me honom för en stund sen (han svara faktiskt!)
Han skulle komma förbi om en timme. Bara att se om han håller det nu.

Last edited:
Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...