Besviken och lättlurad...

henrixo

Mekaniker med gedigna däckkunskaper.
Gick med
26 Nov 2005
Hoj
Triumph SP3 -97, Bandit 1200 -98, GSX820 ES, GSXR 750w -94, GasGas 250EC -97
Köpte min egentligen första hoj i oktober förra året. De va ju en Suzuki från 83 så jag tror att jag frågade killen redan på telefon 3 gånger om laddningen fungerade som den skulle så inte laddregulatorn va trasig. Han bedyrade att så inte var felet, han hade mätt så den laddade och allt. Lättlurad som jag var trodde jag på denna person, tog inte med mig någon multimeter.

Och fan fick man för de, skulle mäta laddningen igår efter att jag haft isär hela hojen under vintern. Inte ett jota. Mätte upp laddregulatorn... Dött.
Rev isär kåpan för att kolla statorn. Två av tre kablar avfrätta och bortnötta.
Så har det nog varit ett tag också.

Så till Frågan. Är det fritt att döda försäljaren ifårga? :mad:

Mvh Mr Lättlurad

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
du verka ju iaf veta vad som behöver fixas o ha kunskapen..
en liten tröst i mörkret :banana :3freak

henrixo

Mekaniker med gedigna däckkunskaper.
Gick med
26 Nov 2005
Hoj
Triumph SP3 -97, Bandit 1200 -98, GSX820 ES, GSXR 750w -94, GasGas 250EC -97
Jo.....

Men kul e de inte. Måste ju pressa in lackningen i denna tajta budget oxå....
Har hittat statorlindning och laddregulator på Samsmotor för 2200. Om nån vet något billigare ställe så skrik till.

Headbanger

RockeR
Gick med
8 Jan 2005
Hoj
Suzuki SV1000S -03
henrixo skrev:
Har hittat statorlindning och laddregulator på Samsmotor för 2200. Om nån vet något billigare ställe så skrik till.

Någon skrot?
Kan inget om meckande typ... men det kanske finns nån annan hojs grejer som passar till din också?

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Hoj
R1
Är du säker på att både stator och laddrelä är trasigt då? Jag hade själv två "spolar" på statorlindningen som brunnit men med tålamod, koppartråd, värmetålig lack och krympslang så var man på banan igen.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
henrixo skrev:
2200 låter som ett bra pris, förutsatt att du får både stator och regulator.
Andra som säljer är
Touringbutiken
Mc-shopen Karlstad
PS se till att du inte tappar bort brickor som sitter vid startmotordrevet
när du byter stator DS.

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
henrixo skrev:

Vad kostar hojen? Det måste var stor del av hela köpekostnaden för den : (

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös
stallion skrev:
Gör en polisanmälan.

blir väll ord emot ord om han inte har nåt skriftligt..jäkligt surt iaf men som nån sa du verkar ju veta va som e kass och hur man fixar de sj fattar man knapp om ens alls va ni snackar om att fixa.. :3freak

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Ktm 400 exc
köp en regulator med större kylflänsar.. Suzukis original har tydligen för små så dom blir för varm.
Hade samma fel på min, och fick rådet av en mc-firma att köpa en pirat-regulator eftersom dom var bättre än original :va

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Om du var orolig för laddningen kunde du ju faktiskt ha tagit med multimetern och kollat det på plats. Därefter kunde du ha skitit i att köpa hojen eller prutat erforderligt antal tusenlappar. Jag tycker nog att du får skylla dig själv.

Man ska lyssna på sin gut feeling om saker och ting. Skit samma om säljaren hade tagit illa upp för att du inte litade på honom, han var ju uppenbarligen inte att lita på ändå.

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
-
Mattias skrev:
Om du var orolig för laddningen kunde du ju faktiskt ha tagit med multimetern och kollat det på plats. Därefter kunde du ha skitit i att köpa hojen eller prutat erforderligt antal tusenlappar. Jag tycker nog att du får skylla dig själv.

Man ska lyssna på sin gut feeling om saker och ting. Skit samma om säljaren hade tagit illa upp för att du inte litade på honom, han var ju uppenbarligen inte att lita på ändå.

Håller med helt!

Nesse

Medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
YZ426 Flat track, XS650 Flat track, FJR1300, HD shovelhead mm
henrixo skrev:

Nya grejer i England. 640:- för statorn
http://www.electrexworld.co.uk/

yamahabert

mc turer på yamahan
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
Honda cb 900 1982
henrixo skrev:
Köpte min egentligen första hoj i oktober förra året. De va ju en Suzuki från 83 så jag tror att jag frågade killen redan på telefon 3 gånger om laddningen fungerade som den skulle så inte laddregulatorn va trasig. Han bedyrade att så inte var felet, han hade mätt så den laddade och allt. Lättlurad som jag var trodde jag på denna person, tog inte med mig någon multimeter.

Och fan fick man för de, skulle mäta laddningen igår efter att jag haft isär hela hojen under vintern. Inte ett jota. Mätte upp laddregulatorn... Dött.
Rev isär kåpan för att kolla statorn. Två av tre kablar avfrätta och bortnötta.
Så har det nog varit ett tag också.

Så till Frågan. Är det fritt att döda försäljaren ifårga? :mad:

Mvh Mr Lättlurad

ps när hade föregående ägaren mc n igång senast ( förstår hur du känner dig i fråga ) vad har du gett för mc ?? jag har själv köpt en hoj med likvärdit fel
lite händig som man är så fixade jag detta för en 50 lapp
jag litar inte på någon längre , ha det bra mvh bert

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
hajtand skrev:
en hoj som är över 20år gammal, det mesta är nog inne på sista versen på den,

Tips!, ladda batteriet och gör samma sak mot nån annan nu i vår...

Du ÄR ironisk nu va? Eller menar du på fullt allvar att man skall sprida skit vidare så att vi till slut får ett träsk där man inte kan lita på någon och det är "alla mot alla" istället för att vi hjälps åt????? :gnissla

Det finns ingen organisation/samhälle som överlever om man inte samarbetar. History proves it. :mattias

Sorry för :felämne . Nu skall jag käka frulle o pysa till Rapido :)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
tuppjuck skrev:
Du ÄR ironisk nu va? Eller menar du på fullt allvar att man skall sprida skit vidare så att vi till slut får ett träsk där man inte kan lita på någon och det är "alla mot alla" istället för att vi hjälps åt????? :gnissla

Det finns ingen organisation/samhälle som överlever om man inte samarbetar. History proves it. :mattias

Sorry för :felämne . Nu skall jag käka frulle o pysa till Rapido :)

Jag håller med helt och hållet! Jag tycker att hojåkare verkar vara en av dom få grupper där man faktiskt hjälps åt över alla gränser, hejar på varandra osv. Sånt ska man vara rädd om! :fakta

OT: Vi syns på Rapido, har tagit en långprommenad å handlat, mellanlandar bara hemma för lunch :)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning