Betala även när man sitter bakpå.

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Hur länge åker ni bakpå och av vilken anledning?

Min första lektion åkte jag bakpå upp till konbanan. Min lärare frågade om jag hade kört nåt innan (inte ens moppe) och bedömde därefter att vi skulle börja på konbanan. Det är enda gången jag har åkt bakpå.

Jag skulle aldrig betala för att åka bakpå när jag kan köra i trafik.

47

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
StreetTriple R -10
Det jag tänker på är när man kör i trafik.
Då kör vi som så att vi är två elever och en lärare, på två cyklar, eleverna turas om att köra och den som inte kör själv åker bakpå läraren...

Passet är på totalt 2 h och man betalar snällt fullt pris för bägge lektionerna...

Fasen att man inte upptäckt att det inte var så överallt lite tidigare..

jannewall

Buse
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
Suzuki DR650
47 skrev:
2197742 Det jag tänker på är när man kör i trafik.
Då kör vi som så att vi är två elever och en lärare, på två cyklar, eleverna turas om att köra och den som inte kör själv åker bakpå läraren...

Passet är på totalt 2 h och man betalar snällt fullt pris för bägge lektionerna...

Fasen att man inte upptäckt att det inte var så överallt lite tidigare..

Att dom bara kör med 2 elever när det finns plats för tre :)

Helt klart så är det bedrägeri.
Dom har en del restauranger här som kör med liknande stil, dom ställer fram en brödkorg på bordet och tar sen betalt efter hur många som äter, dvs äter en person upp brödet blir det en person som betalar, äter fyra st av brödet får alla betala fullt pris :)

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Hoj
Hojlös
jag ringde upp min mc-skola och sa att jag bokat tid för uppkörning och frågade hur jag skulle göra nu, så vi bokade lite lektioner under mån,tis,ons,tors, sedan uppkörning på tisdagen...på trafiken körde bara läraren och jag, inga andra...ruggigt bra...tror aldrig att de åker fler än bara elev plus lärare...

47

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
StreetTriple R -10
jannewall skrev:
2197775 Att dom bara kör med 2 elever när det finns plats för tre :)

Helt klart så är det bedrägeri.
Dom har en del restauranger här som kör med liknande stil, dom ställer fram en brödkorg på bordet och tar sen betalt efter hur många som äter, dvs äter en person upp brödet blir det en person som betalar, äter fyra st av brödet får alla betala fullt pris :)

Suck...

nåja, i början var det faktiskt rätt bra att sitta bakpå och "känna av" hur man skall köra..

/47

Last edited:

Juha-p

Medlem
Gick med
6 Apr 2006
Hoj
Lowrider Bobber
Så var det på jarla, 2 elever + lärare på 2 hojjar. Man betalade ca 320 spännför att åka hoj o titta på naturen i en timme, sen fick man köra. Lektionen kostade ca 640 kr :huvet

Föresten så var det en dubbellektion man betala för, 1280 spänn, så man betala alltså 640 spänn för att åka bakpå o vänta på sin tur. Nu blir ja ännu mer :mad: när jag tänker på det :huvet :huvet

Last edited:

Malmö-motard

Radical Riders
Gick med
16 May 2005
Hoj
ja
47 skrev:
2197847 Suck...
fan va dum man är som inte kollade upp sånt innan...

nåväl, jag får väl agera avskräckande exempel och tar och byter skola.

/47

Står det i nån förordning från Vägverket att skolan skall börja utbildningen med att eleven åker bakpå? Isåfall är det väl inget konstigt att han tar betalt, inte fan vill han skjutsa runt dig och betala för det... (lön, hyra, hojkostnader osv osv som krävs för att hålla skolan igång)

Själv kan jag inte minnas att jag åkte bakpå alls. :va

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Första lektionen jag tog, fick jag sätta mig och köra - inget knussel där inte. Men det är väl olika hur de vill lära ut och vilket förtroende som eleverna ger också - finns ju de som gasat rakt in i en trottoarkant det första de gjort...

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
TomK skrev:
2198232 Första lektionen jag tog, fick jag sätta mig och köra - inget knussel där inte. Men det är väl olika hur de vill lära ut och vilket förtroende som eleverna ger också - finns ju de som gasat rakt in i en trottoarkant det första de gjort...
Samma här men han frågade om jag hade kört förr,
och det har jag ju gjort en del på lite olika maskiner så det var bara att sätta sig.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Störande. När jag körde där 2002 så hade båda varsin hoj och läraren körde i mitten. Det tyckte jag inte var nåt problem. Däremot att åka runt på bönpallen låter ju lite tveksamt. Och då är jag mild i kritiken.

Juha-p skrev:
2198046 Så var det på jarla, 2 elever + lärare på 2 hojjar. Man betalade ca 320 spännför att åka hoj o titta på naturen i en timme, sen fick man köra. Lektionen kostade ca 640 kr :huvet

Föresten så var det en dubbellektion man betala för, 1280 spänn, så man betala alltså 640 spänn för att åka bakpå o vänta på sin tur. Nu blir ja ännu mer :mad: när jag tänker på det :huvet :huvet

Tigerlilly

OBS! Vanebildande
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Blivande monsterägare
Hm konstigt låter det.... Jag gick på Jarla 2003 och då hade alla elever alltid varsin hoj. Enda gången jag åkte bakpå var första gången till konbanan tvärs över vägen.... verkar ju skitidiotiskt det där, skulle jag aldrig ha betalt för.

Baby-ninja

youliveaslongasiletyou
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Baby ninja
Jag utbildar mig för närvarande till trafiklärare, och kan då överraska herrskapet med att man nu mera inte får ha mer än en elev i trafik när man kör MC. Förr om åren så fick man i princip ha obegränsat med elever när man körde.Tyvärr var det en del oseriösa skolor som utnyttjade detta in absurdum.
Därför ändrades reglerna på detta vis.

Det där att du får åka bakpå halva lektionen handlar om vad ALL körkortsutbildning bygger på.

1.Demonstration
(läraren visar vad han vill att du ska göra genom att köra själv)

2.Instruktion (Du kör och läraren berättar hur du ska göra.)

3.Självständig tillämpning (Du kör utan hjälp av läraren)

Gällande jarla så har jag lyssnat runt lite och fått reda på att alla elever som skriver in sig hos dem får ett A4 ark med info om det man behöver veta om sin utbildning.
På det pappret står förutom info om bokning och avbokning av lektioner även ett bra avsnitt om trafiklektioner på MC, där står bland annat att du under trafiklektionerna kommer att åka bakpå under halva lektionen för att få en känsla för kurvteknik, broms och växling, uppsikt mm, mm, dvs. en DEMONSTRATION.

Det står även där att du kan välja att åka själv på lektion men då med en ökad lektionskostnad.

Detta papper läser eleverna igenom och skriver under.

Att bedriva en seriös MC utbildning idag är förknippat med en del kostnader som ni förstår. (Om inte annat så kan ni fundera på vad era egna hojar kostar i försäkring tex.)
För att kompensera de minskade inkomsterna som de nya reglerna gett, så har många skolor fått ändra sättet att arbeta på enligt ovan.

/Johan

Last edited:

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
Yamaha TDM 850
Jag skulle personligen inte ta lektioner på en skola där man åkte bakpå en massa, jag skulle heller inte ta bil-lektioner om jag fick sitta i baksätet medans läraren körde :lol ."Demonstration" genom att man åker med räcker bra om dom gör nån enstaka gång för att vissa nåt speciellt som man inte fattat. När jag körde totalt 10 lektioner så åkte jag bakpå totalt max 10 minuter, när läraren ville visa kurvtagning.
Men enligt ovanstående talare så var det tydligen valfritt att åka bakpå på Jarla.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Yadis skrev:
2198624 Jag skulle personligen inte ta lektioner på en skola där man åkte bakpå en massa, jag skulle heller inte ta bil-lektioner om jag fick sitta i baksätet medans läraren körde :lol ."Demonstration" genom att man åker med räcker bra om dom gör nån enstaka gång för att vissa nåt speciellt som man inte fattat. När jag körde totalt 10 lektioner så åkte jag bakpå totalt max 10 minuter, när läraren ville visa kurvtagning.
Men enligt ovanstående talare så var det tydligen valfritt att åka bakpå på Jarla.

Precis det är ju som att låta en elev köra halva lektionen och låta en annan sitta i baksätet halva tiden.. :va Jag tycker det låter absurt aldrig vart med om annat än att det är en lärare / elev skulle inte heller köra om annat va fallet.

Berrkan

Alltid är nått paj
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Aprilia Falco
Kia skrev:
2197566 Jag vet inte varför vi har så många förberedelse lektioner.... Kanske är så att jag är lite trög som elev? ;) Får ta och fråga honom nån gång... han brukar glida runt härinne på sporthoj... :lol :lol

Förstår inte varför ni måste ta förberedelse lektioner och skit. Min lärare skitbra. Första (dubbel)lektionen jag hade gjorde jag bort alla banor utom en höghastighetsbana. Har gjort 4st 30min lektioner nu och skall få köra upp på fredag.

Känns skönt att läraren lär mig det jag behöver träna på och skiter i att tragla det jag kan :tummenupp

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Hoj
Kawasaki zzr600
47 skrev:
2197614 hmmm, finns det NÅGON mer skola som låter eleverna betala för "bakåkeriet"????
jisus, annars är jag ju tvärblåst... dumma mig.

En tredjedel av lektionstiden gick åt till att åka fram och tillbaka till övningsbanan.. bakpå hojen..
Du är inte ensam.. Men STR rättade upp det något.. :)

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Baby-ninja skrev:
2198595 Jag utbildar mig för närvarande till trafiklärare, och kan då överraska herrskapet med att man nu mera inte får ha mer än en elev i trafik när man kör MC. Förr om åren så fick man i princip ha obegränsat med elever när man körde.Tyvärr var det en del oseriösa skolor som utnyttjade detta in absurdum.
Därför ändrades reglerna på detta vis.

Det där att du får åka bakpå halva lektionen handlar om vad ALL körkortsutbildning bygger på.

1.Demonstration
(läraren visar vad han vill att du ska göra genom att köra själv)

2.Instruktion (Du kör och läraren berättar hur du ska göra.)

3.Självständig tillämpning (Du kör utan hjälp av läraren)

Gällande jarla så har jag lyssnat runt lite och fått reda på att alla elever som skriver in sig hos dem får ett A4 ark med info om det man behöver veta om sin utbildning.
På det pappret står förutom info om bokning och avbokning av lektioner även ett bra avsnitt om trafiklektioner på MC, där står bland annat att du under trafiklektionerna kommer att åka bakpå under halva lektionen för att få en känsla för kurvteknik, broms och växling, uppsikt mm, mm, dvs. en DEMONSTRATION.

Det står även där att du kan välja att åka själv på lektion men då med en ökad lektionskostnad.

Detta papper läser eleverna igenom och skriver under.

Att bedriva en seriös MC utbildning idag är förknippat med en del kostnader som ni förstår. (Om inte annat så kan ni fundera på vad era egna hojar kostar i försäkring tex.)
För att kompensera de minskade inkomsterna som de nya reglerna gett, så har många skolor fått ändra sättet att arbeta på enligt ovan.

/Johan

Ang. seriös mc-utbildning så har vi nog delade meningar om körskolor idag.

Jag fick intrycket av att det var så här varje dubbellektion.

Om lektionskostnaden är densamma för dubbel om du kör själv hela tiden
som när du åker bakpå halva tiden då tycker jag det verkar mera ocker än
DEMONSTRATION.

Om det nu är DEMONSTRATION får man hoppas att läraren i detta fallet
säger vad det är han demonstrerar.

Jag tog mitt kort på en körskola som håller till i VH, aldrig nåt tal om att
betala för nån tid som du inte körde, dessutom fick jag hålla på så länge jag orkade på kvällen :) (för samma pris)

madman

Mekaniker
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Suzuki GSX-R 1100 -94
nu efter ha läst det här så får man lite andra ögon på situationen,
jag har själv kört 5 dubbel-lektioner, och det var inte ens frågan om att åka bakom en enda gång.. :banana
från första början så fick jag köra en rejäl sväng genom staden.
dom frågade bara vad jag hade för erfarenhet av hojåka. :yoparty

men det som är lite jobbigt är att dom nöter det man ska kunna i absurdum,
tror jag har kört 3 dubbellektioner med placering i stadstrafik och kurvor.. :huvet
visst, det är otroligt skönt med hojåka, men nöta nöta nöta nöta samma sak är ju faktiskt inte så upphetsande som det låter.

aja, nu har jag skrivit av mig lite, ser framemot kortet
(skriver teori på onsdag, önska mig lycka till :) )

astrosmurf_79

Blå Racersmurf
Gick med
19 May 2006
Hoj
Blå kawa ZR 7S
Gjorde teorin o min första uppkörning i hudiksvall efter 2 lektioner fick jag börja köra hojen själv till konbanan från skolan vilket är ca 1 km i stadstrafik, fick köra lärarens bil de 2 första gångerna hade aldrig kört motorcykel innan o moped var en kort historia hade en crescent compact med 70 kubik ca 90 - 100 km/H så efter ett tag så trillade den o gick i kras, 15 åringar ej mogna för ngt snabbare än 50 km/h (egen åsikt)

XiNe

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
yes
47 skrev:
2197490 hepp.

Hur är "ordningen" på de olika körskolorna i landet, får man _alltid_ betala fullt pris även för den delen av lektionen som man "bara" är passagerare på lärarens hoj?

Har märkt att det är lite olika, och valde tyvärr "fel" skola vilket nu gjort kortet rätt mycket dyrare...

(det här är alltså aktuellt i de fall där man kör trafik, en lärare och två elever)

/47

(sökt men inte funnit ngn bra tråd om ämnet)

Har för mig att jag läst i någon annan tråd att du har tagit väldigt många körlektiner?! Inte konstigt att du måste ta så många lektioner om du inte får köra själv. Jag hade aldrig accepterat det. Det är dyrt som det är redan nu utan att behöva pröjsa för att bli skjutsad.

Jag har tagit två dubbellektioner och innan det bara kört moped vid nått enstaka tillfälle i 15 års åldern. Jag fick köra i trafiken direkt och aldrig behövt åka med bakoom.

Läste att någon skrev att det var praxis på den trafiksskolan av man övade på det viset. Vissa kanske gillar det upplägget men jag hade bytt trafikskola direkt. Men det är väl upp till var och en vad man gillar.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln