Betala dyrt eller Köra olagligt?

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Jag hade strypt den och sen plockat strypningen. Hade jag inte haft 3000kr liggandes så hade jag kört den ostrypt tills jag hade pengarna.

Det finns väl bolag som försäkrar på strypt effekt så de 3000 kan du nog spara in på försäkringen ganska snabbt.

Och jag är definitivt ingen moralkärring utan jag tycker bara det hade kännts lite tryggare att veta att den på pappret är laglig.

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
de flesta försäkringsbolag försäkrar efter orginal effekten så försäkringen gäller

För att få detta klart för mig.

Om man endast har A Begr. skaffar en hoj, registrerar på 25kW, tar bort strypningarna, försäkrar på fulleffekt och åker ut på gatan. En dag kraschar man, vad händer då? Om försäkringnsbolaget får reda på att man körde på fulleffekt men bara med behörighet till 25kW

:va

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1

Om man endast har A Begr. skaffar en hoj, registrerar på 25kW, tar bort strypningarna, försäkrar på fulleffekt och åker ut på gatan. En dag kraschar man, vad händer då? Om försäkringnsbolaget får reda på att man körde på fulleffekt men bara med behörighet till 25kW

Då har du kört utan behörighet, dvs olovlig körning och jag tror inte din försäkring täcker det.

EDIT, (från Bilsports villkor i försäkringen):

Begränsningar, aktsamhetskrav och nedsättning
I nedanstående fall sätts kaskoskadeersättning ned till noll:
� När föraren varit påverkad av alkohol, andra berusningsmedel, sömnmedel eller narkotiska preparat.
� När föraren inte har det körkort eller den ålder som krävs, eller vid övningskörning då läraren/eleven inte uppfyller kraven för
övningskörning.
� När fordonet används trots att det belagts med körförbud.
� När skada uppkommer på fordon i följd av trafik, när fordonet är avställt i Vägverkets Centrala bilregister.
� Under tävling eller träning för tävling eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former
� När fordonet tagits i anspråk för militär eller används i polisiär verksamhet.

Last edited:

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)

Samma som om du skulle köra tung lastbil med ett lätt lastbilskort
(alltså B-kort). Olovlig körning.

kraschpuck

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
Yamaha R6, KTM 450sxf
Ring mig imorgon på 0500-440100 så ska jag sälja en strypning till dig för 1595kr! :tummenupp

Limez

Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Ring mig imorgon på 0500-440100 så ska jag sälja en strypning till dig för 1595kr! :tummenupp

Jobbar du på Mc-kompaniet eller?
Jag ringer dig imorgon :tummenupp om jag kommer ihåg :)
Ska jag ha ramnummret till hands när jag ringer eller?

Samma som om du skulle köra tung lastbil med ett lätt lastbilskort
(alltså B-kort). Olovlig körning.

Det visste jag, men jag täänkte mer på försäkringsbolaget. Får kolla det innan vi köper försäkring till 750n då, och det lär bli snart, kan inte sova när han står oförsäkrad i garaget, måste skaffa larm på garaget :huvet :)

Last edited:

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
nej?

plockar snuten dig så får du ha jävligt mycket otur om du ska bli av med kortet... antagligen så har du gjort något annat olagligt! jag har aldrig fått frågan - har du begränsat A-kort? är den strypt?

hade jag varit i den situationen och fått dom frågorna, så hade jag ljugit...

det är ju inte så svårt för farbror blå att se på körkortet det står A och killen e 18 år han måste köra begränsat så då rigner han och kollar om den är det inte så avancerat. Åker själv strypt och blir 21 iår är sjukt sugen på att rycka strypningen redan nu eftersom den ändå är omreggad till 25Kw men vafan kraschar man vare sig det är ens eget eller någon annans fel blir det inte kul å jo visst man kan ta med sig hojen hem å trycka i dem där strypbrickorna innan försäkringsbolaget får den men det blir ett jävla bök, lika bra å åka lagligt vafan du får ju åka tungt när du e 20 redan eftersom du tog A kort som 18 åring å du behöver inte ens skriva eller göra en extra omkörning då. Å min gamla superhonda gör ju 200 med strypning å ett fetto som mig på å du behöver inte åka fortare än så ändå... och dessutom finns det ju en anledning till att vi under 21 inte ska få köra tung hoj.. så det är nog någon som har tänkt till trots allt för vår egen skull även om det inte känns så.. och som någon annan skrev tidigare vi har för fan heela livet på oss att åka tung hoj sen :) å kan du betala 60 000kr för en hoj kan du kosta på 3000kr i strypning med annars ska du inte ha hoj...

Limez

Gick med
10 Jun 2005
Hoj

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Då har du kört utan behörighet, dvs olovlig körning och jag tror inte din försäkring täcker det.

EDIT, (från Bilsports villkor i försäkringen):

Begränsningar, aktsamhetskrav och nedsättning
I nedanstående fall sätts kaskoskadeersättning ned till noll:
� När föraren varit påverkad av alkohol, andra berusningsmedel, sömnmedel eller narkotiska preparat.
� När föraren inte har det körkort eller den ålder som krävs, eller vid övningskörning då läraren/eleven inte uppfyller kraven för
övningskörning.
� När fordonet används trots att det belagts med körförbud.
� När skada uppkommer på fordon i följd av trafik, när fordonet är avställt i Vägverkets Centrala bilregister.
� Under tävling eller träning för tävling eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former
� När fordonet tagits i anspråk för militär eller används i polisiär verksamhet.

Trafikförsäkringen gäller och enligt mig är det den som är viktig. Då jag tog hojkort fanns inte A1, A565 eller annat dravel och jag överlevde fint. Däremot så var de flesta sporthojar strypta (på papperet) av försäkringsskäl. Jag känner ingen, de på hojverkstäder som jag pratade med hade inte heller hört talas om någon som fått trubbel med försäkringsbolag. Stryp och ryck strypningen, man blir ju så gudförbannat less på att läsa alla moraltanters predikningar. Sporthoj.com, bahh. En hoj med 25kw är ingen sporthoj, det är ingen hoj överhuvudtaget, det är ett skämt.

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
det är ju inte så svårt för farbror blå att se på körkortet det står A och killen e 18 år han måste köra begränsat så då rigner han och kollar om den är det inte så avancerat. Åker själv strypt och blir 21 iår är sjukt sugen på att rycka strypningen redan nu eftersom den ändå är omreggad till 25Kw men vafan kraschar man vare sig det är ens eget eller någon annans fel blir det inte kul å jo visst man kan ta med sig hojen hem å trycka i dem där strypbrickorna innan försäkringsbolaget får den men det blir ett jävla bök, lika bra å åka lagligt vafan du får ju åka tungt när du e 20 redan eftersom du tog A kort som 18 åring å du behöver inte ens skriva eller göra en extra omkörning då. Å min gamla superhonda gör ju 200 med strypning å ett fetto som mig på å du behöver inte åka fortare än så ändå... och dessutom finns det ju en anledning till att vi under 21 inte ska få köra tung hoj.. så det är nog någon som har tänkt till trots allt för vår egen skull även om det inte känns så.. och som någon annan skrev tidigare vi har för fan heela livet på oss att åka tung hoj sen :) å kan du betala 60 000kr för en hoj kan du kosta på 3000kr i strypning med annars ska du inte ha hoj...

Det är inte så att du får adrenalinchockar från andra håll som fyller ut behoven? :gnissla

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Trafikförsäkringen gäller och enligt mig är det den som är viktig. Då jag tog hojkort fanns inte A1, A565 eller annat dravel och jag överlevde fint. Däremot så var de flesta sporthojar strypta (på papperet) av försäkringsskäl. Jag känner ingen, de på hojverkstäder som jag pratade med hade inte heller hört talas om någon som fått trubbel med försäkringsbolag. Stryp och ryck strypningen, man blir ju så gudförbannat less på att läsa alla moraltanters predikningar. Sporthoj.com, bahh. En hoj med 25kw är ingen sporthoj, det är ingen hoj överhuvudtaget, det är ett skämt.

Hoppas du inte uppfattar mitt svar på frågan som moralpredikning, det är jag inte i någon position att predika..

Visst, trafikförsäkringen gäller och konstigt vore det ju annars. Den är ju bl.a till för att täcka skador på motpartens fordon om du är vållande, etc.

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Perfekt! :tummenupp

Det var ju det jag undrade egentligen! Eftersom jag endast ska ha halvförsäkring (pga. stöldrisk) så får jag ju inte ut något för hojen endå.

Exakt samma här, trafikförsäkrar man finns det egentligen ingen som helst anledning att ha kort eller ha strypningen kvar när man tänker efter, om man inte kör lagligt med en sporthoj såklart och vill stanna i rutinkontroller :tungan

Limez

Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Exakt samma här, trafikförsäkrar man finns det egentligen ingen som helst anledning att ha kort eller ha strypningen kvar när man tänker efter, om man inte kör lagligt med en sporthoj såklart och vill stanna i rutinkontroller :tungan

Precis
:tummenupp :) :rolleyes:

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar