Betala försäkring trots anmäld stulen?

sxv

Drive It Like You Stole It!
Gick med
10 Jul 2009
Hoj
KTM Duke 690 R
Måste man betala försäkring dom 30 dagarna innan ersättning? Och om inte fb fixar ersätting på tex 3mån måste man betala försäkring för 3 månader då?

Tack för svar.

Last edited:

Tommy.exe

Guest
Jag fick betala i 3mån medans mitt skit låg på en lastpall i en verkstad.
Fick inte tillbaka en spänn. Fast jag orkade bara tjata några månader. Dom har inte heller orkat betala ut ersättning för skyddsutrustningen på 2 år. Dom är väl utbrända.

Akta er för Trygghansa.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Intressant fråga :tummenupp

Spontant hade jag ställt av den omgående ifall den blivit stulen. Man har ju betalt premien t om stölddatumet. Tycker inte försäkringsbolaget har någon anledning att ställa sig på tvären. De kan inte anse att det är rimligt att man ska betala tusentals kronor i premie under tiden utredningen pågår. Även i de fall man har en så kallad årsförsäkring. Det blir snabbt orimligt mycket pengar. Dessutom får de in ersättning för självrisken. Rimmar illa i mina öron.

Någon får gärna kolla upp exakt vad som gäller i den här situationen ifall det råder oklarheter.

Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Precis som Ufo_Micke så skulle jag ringt till handläggaren på försäkringsbolaget och frågat om lov. Denna situation lär ju vara rätt normal för dem antar jag..

Rill2

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2008
Hoj
#SÅLD# KTM 660 SMC - 04
Jag sitter precis i samma sits.
fick hojen stulen för ca 4-5 v sedan och jagar bolaget varje vecka för att se hur ärendet går.

men premien dras som vanligt 1a varje månad. helt sjukt.
kan förstå om man gör det för de 30 dagarana men inte mer!

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Det funkar väl inte på en året runt försäkring?

Jo det gör det!

Jag hade helårsförsäkring på min K5 när den stals och det var bara att snacka med försäkringsbolaget så behövde man bara betala för påbörjad månad!

Du har ju ingen mc längre att försäkra!

Se dock till att polisanmäla först....:tungan

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1300BK -08
Jo det gör det!

Jag hade helårsförsäkring på min K5 när den stals och det var bara att snacka med försäkringsbolaget så behövde man bara betala för påbörjad månad!

Du har ju ingen mc längre att försäkra!

Se dock till att polisanmäla först....:tungan

Just så enkelt är det. Ställ av. Dyker hojen upp inom 30 dagar så är ju allt bra. Dyker den inte upp bakdateras uppsägningsdatumet till skadedagen.

Jag fick betala i 3mån medans mitt skit låg på en lastpall i en verkstad.
Fick inte tillbaka en spänn. Fast jag orkade bara tjata några månader. Dom har inte heller orkat betala ut ersättning för skyddsutrustningen på 2 år. Dom är väl utbrända.

Akta er för Trygghansa.

Om du inte ställde av hojen så är det väl upp till dig. Men ringer du och har den där attityden så kan du nog inte räkna med att TH springer och vill kasta sedelbuntar på dig, varken i form av återbetalning av premier eller för din skyddsutrustning. För övrigt kan jag bara gissa varför du inte fått pengar för utrustningen, men nåt får mig att tro att bollen ligger hos dig...

Last edited:

Tommy.exe

Guest
Om du inte ställde av hojen så är det väl upp till dig. Men ringer du och har den där attityden så kan du nog inte räkna med att TH springer och vill kasta sedelbuntar på dig, varken i form av återbetalning av premier eller för din skyddsutrustning. För övrigt kan jag bara gissa varför du inte fått pengar för utrustningen, men nåt får mig att tro att bollen ligger hos dig...

Haha?
Vilken attityd? För det första så var jag inte ett dugg otrevlig mot någon dom första månaderna. Men efter skambud och krångel så blev jag det.
Fast än sen? Ska jag behöva fjäska för dom för att få ut skälig ersättning när jag 1: Pyntar 25k om året för hel. 2: Inte var vållande?

Är du en såndär grinig skadereglerare med gudskomplex?

E*

Vad gäller skyddsutrustningen så har jag skickat in kvitton med ärendenummer. Klantig som jag var så skickade jag originalen och har inga kopior. Jag gissar att jag är kokt i bajs. Jävla lurendrejare är vad dom är.

Last edited:

kimi

Medlem
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Yamaha FZ1
Bästa e ju att ringa dom. Blev av med min hoj för snart 2 veckor sen, ställde av hojen idag ringde folksam o de var inga prob. Försäkringen drog dom från mitt konto idag, om dom inte hör av sig om 2 veckor så ringer jag dom! Sånt JÄKLA jobb för att någon klåfingrig fattig idiot har snott din hoj!

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1300BK -08
Haha?
Vilken attityd? För det första så var jag inte ett dugg otrevlig mot någon dom första månaderna. Men efter skambud och krångel så blev jag det.
Fast än sen? Ska jag behöva fjäska för dom för att få ut skälig ersättning när jag 1: Pyntar 25k om året för hel. 2: Inte var vållande?

Är du en såndär grinig skadereglerare med gudskomplex?

E*

Vad gäller skyddsutrustningen så har jag skickat in kvitton med ärendenummer. Klantig som jag var så skickade jag originalen och har inga kopior. Jag gissar att jag är kokt i bajs. Jävla lurendrejare är vad dom är.

Gudskomplex, den har jag inte hört förr. Fin. Du slapp iaf vållandet...

Är din stolthet, att inte behöva fjäska, värd mer än pengarna så kör på.

Nog fan blir man grinig efter ett tag men det ska ju inte du behöva ta skit för... Personligen har jag inte mycket till övers för vissa kollegor på mc-skador, men jag har tillräckligt mellan öronen för att inse att individ inte är samma sak som grupp. Samma gäller med den som gett dig skambud. Men jag klandrar dig inte, du gör precis som dom flesta andra och om "alla gör fel" så kanske bolaget ska fundera på att göra om "fel" till "rätt".

Skickar man orginalhandlingar till nån, vem som helst, så hoppar man själv ner i grytan med bajs. Inget man ska gnälla på andra för.

Hoppas det löser sig för dig. Din handläggare skiter garanterat i vilket. Bättre lycka nästa gång.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Gudskomplex, den har jag inte hört förr. Fin. Du slapp iaf vållandet...

Du tycker man ska fjäska för FB?

Skickar man orginalhandlingar till nån, vem som helst, så hoppar man själv ner i grytan med bajs. Inget man ska gnälla på andra för.

Kokt i bajs må så vara, men självklart ska han få gnälla för att FB kastat org kvittona? :confused:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ett gott råd. Ta kopia på alla handlingarna innan ni skickar iväg dem till försäkringsbolaget om ni har möjlighet. Kommer de bort i posten eller slarvas bort på annat sätt finns bevisen kvar. Så har jag alltid gjort.

Tommy.exe:

Kontakta ditt försäkringsbolag igen och försök lösa situationen. Du är den stora förloraren ifall du struntar i allt bara för att du fått ett skambud. Är du inte nöjd med behandlingen kan du ju be en annan handläggare titta på ärendet eller fråga vart du vänder dig ifall du vill klaga på beslutet.

Hoglund1

Livet börjar vid 200km/h! ... ;)
Gick med
17 Jan 2007
Hoj
Yamaha YZF-R1
Min hoj blev stulen under försäljning/provkörning resultatet blev noll kronor av IF! :( ... motivering = " ... det är en stöld fast det inte är en stöld!" ?!? ... fattar ingenting har haft hojen hel försäkrad i 5år utan att använda den och när det väl händer något gäller den inte! ...

MYCKET besviken och så jäv...förba...!!!

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1300BK -08
Min hoj blev stulen under försäljning/provkörning resultatet blev noll kronor av IF! :( ... motivering = " ... det är en stöld fast det inte är en stöld!" ?!? ... fattar ingenting har haft hojen hel försäkrad i 5år utan att använda den och när det väl händer något gäller den inte! ...

MYCKET besviken och så jäv...förba...!!!

Surt. Men det du råkat ut för är i lagens mening olovligt brukande. I If's försäkringsvillkor kan man läsa att försäkringen gäller för stöld, men inte olovligt brukande. Så är det i alla fb.

Ur If's villkor: "Försäkringen gäller inte för skada genom olovligt brukande (innebär att någon olovligen använder annans fordon som han har i besittning)."

Men jag förstår att du är förbannad...

Tommy.exe

Guest
Tommy.exe:

Kontakta ditt försäkringsbolag igen och försök lösa situationen. Du är den stora förloraren ifall du struntar i allt bara för att du fått ett skambud. Är du inte nöjd med behandlingen kan du ju be en annan handläggare titta på ärendet eller fråga vart du vänder dig ifall du vill klaga på beslutet.

Alltså, efter kontakt med handelskammaren fick jag ungefär vad jag ville ha för bågen.

Skyddsutrustningen skiter jag egentligen i. Den funkar fortfarande med några revor och repor. Jag är inte så brydd om att vara snyggast och felfri. :)

Ja, faktiskt. Pengar skaffar man ju förhållandevis enkelt tillbaka igen.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024