Betala i Euro eller kronor till fc-moto

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Hejsan.
Har beställt grejjer från fc-moto.de och tog kontant betalning vid leverans. Det står att jag ska betala xxx Euro vid leverans. Jag undrar bara om det är i euro man måste betala eller går kronor lika bra? Kanske dum fråga men :)

Tomasbjork

njelger

Guest
betala med kort vettja. det är ju till budfirman du kommer betala. de tar kort. (och säkert kronor)

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
det är ju svenska UPS som levererar det, så det skulle ju var skumt om de inte tar svenska.

Lånar den fort bara, beställde ett par knäskydd i fredags, men sedan dess har jag inte hört något från dem förutom en bekräftelse, hur lång tid brukar det ta?

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
och ups tar visst kort. Jag betalade med kort iallafall.

Dock hade jag tagit ut euro i kontanter för det är vad fc moto säger. De blev liggandes hemma och euron steg och jag gjordemig en femhundring på växelkursen :)

Magnus A

Medlem
Gick med
29 Nov 2007
Hoj
ZX10R
och ups tar visst kort. Jag betalade med kort iallafall.

Dock hade jag tagit ut euro i kontanter för det är vad fc moto säger. De blev liggandes hemma och euron steg och jag gjordemig en femhundring på växelkursen :)

Har handlat från fcmoto 2 gg, senast i somras. Och då tog dom inte kort. Bara bra om dom ändrat, inte alltid kul o gå runt med 10-15k i fickan.

jajemen

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2007
Hoj
Honda CBX 550 F
När jag beställde därifrån och skulle få leverans av ups så ringde jag till dom och frågade om jag kunde betala innan leveransen kom. Sa bara kortnummer osv på telefon och så var det fixat.

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Nån med erfarenhet då jag JOBBAR på UPS...

NEJ, ni har fel... Vi tar INTE Kort... Det heter COD av en anledning... Cash On Delivery... CASH! Vill vi förare vara vänliga och har tid så kan vi ringa centret och be dom sköta betalningen genom kort via telefon :) SÅDESÅ!

Och till trådskaparen: Spelar ingen roll vilken valuta du väljer... Våran mojäng räknar ut vad det hade kostat i Euro den dagen du beställde prylarna. Fiffig liten sak det där ;)

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Nån med erfarenhet då jag JOBBAR på UPS...

NEJ, ni har fel... Vi tar INTE Kort... Det heter COD av en anledning... Cash On Delivery... CASH! Vill vi förare vara vänliga och har tid så kan vi ringa centret och be dom sköta betalningen genom kort via telefon :) SÅDESÅ!

Och till trådskaparen: Spelar ingen roll vilken valuta du väljer... Våran mojäng räknar ut vad det hade kostat i Euro den dagen du beställde prylarna. Fiffig liten sak det där ;)

Mister, mister när det gäller tull & moms så tar vi visst kort och det görs innan paketet ens kommer in till Sverige. Vårt tullkontor (brokerage) i Bollnäs ringer upp kunden någon gång mellan 10:00 och 20:00 (21:00) och frågar om de vill betala med kort. Många kunder avböjer detta då de inte vill lämna kortuppgifterna över telefon och eftersom telefonnumret våra kära kollegor ringer från är 0278624000 och går till ett företag som heter Telecom Valley AB. Självklart blir kunden misstänksam då. ;D

Okej, men vet du om jag kan betala i kronor eller är det växla till eur som gäller?

Du betalar i Svenska kronor & endast jämna pengar så se till att ha växel hemma. ;)

Last edited:

njelger

Guest
Så det är lugnt att betala med kort fastän jag valt att betala kontant?

när jag tänker efter hämtade jag mitt paket på terminalen eftersom jag inte orkade vänta hemma och terminalen är nära. De tog kort. Trodde även UPS bilarna hade gått in i 2000-talet.

sark

Bitter och otrevlig
Gick med
31 Jan 2008
Hoj
r6
Mister, mister när det gäller tull & moms så tar vi visst kort och det görs innan paketet ens kommer in till Sverige.
....

Tull och moms från deutschland? Det hoppas vi inte.

Hur som helst, när jag beställt från fc-moto har jag fått betala i förskott till något som heter nått i stil med "svensk lastbilsservice" eller så, innan dom ens vill köra ut grejjerna. Trots att jag beställt COD.

Det ska nämnas att det inte varit UPS som levererat den sista sträckan när jag beställt.

aze

#52 Rec 2010
Gick med
23 Jan 2007
Hoj
R6 ratrace edition
Jag fick mitt paket med Ups och på mitt brev stog det att jag skulle betala med Euro så jag gick och växlade till Euros, men tji fick jag för budsnubben skulle ha svenska pengar. Men de löste sig till slut ändå. Han fick helt enkelt ta mina ävvros.

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Okej, men då har jag fått svar på min fråga. Kronor is the shiat. Iaf i Sverige. Bara hoppas att mitt A-stars gp plus pass :yoparty

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Tull och moms från deutschland? Det hoppas vi inte.

Hur som helst, när jag beställt från fc-moto har jag fått betala i förskott till något som heter nått i stil med "svensk lastbilsservice" eller så, innan dom ens vill köra ut grejjerna. Trots att jag beställt COD.

Det ska nämnas att det inte varit UPS som levererat den sista sträckan när jag beställt.

Det stämmer självklart alldeles utmärkt att man inte betalar tull & moms inom EU, men NÄR UPS tar ut tull & moms tex från USA så går det alldeles utmärkt att betala med kort via telefon. Även om företaget ifråga i Tyskland vill ha betalt i så kallad VOG (du betalar för varan vid eller innan leverans) kan detta göras om man ringer till UPS växel och förklarar att man vill betala med kort och vad det är man vill betala.

Däremot om det gäller beställningar och du bor på postnummer som börjar med 8 eller 9 så är det lastbilsstationen i Skellefteå (LBS) som sköter allt och de har ett bankgiro som man måste betala in på innan man kan få sitt paket. Lättast är då att kontakta dom direkt.
På postnummer 8 & 9 är det aldrig UPS direkt som levererar utan LBS som använder sina underleverantörer.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...