Betala motpartens självrisk?

R1der

Köpa billigt köpa dyrt!
Gick med
8 Jun 2003
Tänkte höra om det är nån som har bra koll på försäkringar för jag är lite förvånad över sjävrisken jag ska betala för en olycka jag orsakade för 2 veckor sen. Detta handlar om bilar då men jag hoppas på att det är nån som kanske kan hjälpa mig ändå.

Jag lånade en minibuss för att åka och hämta en hoj, tyvärr så krockade jag den efter ca 5min :huvet , med en annan bil.

Felet var mitt men jag blev som sagt överaskad när ja fick se vad självrisken hamnade på.

Jag ska betala vagnskada på bilen jag körde i, självrisk 3000kr, det tycker jag verkar ok.

Men sen står det i brevet:
"Vi lämnar ersättning till motparten genom er trafikförsäkring. Detta innebär att ni får betala en trafiksjälvrisk på 3500 kronor och att er bonus blir påverkad."

Minibussen är försäkrad av ett företag så därför är självrisken högre men ska jag verkligen behöva betala självrisken för den jag krockade med?

6500 +moms hamnar kalaset på som det ser ut nu
:gråta

Last edited:
Ja, trafiksjälvrisken är väl för att täcka upp den andra bilistens självrisk på vagnskada m.m. eller?

R1der skrev:
Minibussen är försäkrad av ett företag så därför är självrisken högre men ska jag verkligen behöva betala självrisken för den jag krockade med?

6500 +moms hamnar kalaset på som det ser ut nu
:gråta

Jag har en teori, tror det är som följer: Det har att göra med minibussen, den är hyrd vilket strular till det. Då betalar du en självrisk mot hyrbilsfirman för skador på hyrbilen, inget konstigt med det. Sen blir det också självrisk för den du krockat med. Du har ju ingen försäkring på dig för hyrbilen som kan ta smällen. Hyrbilsfirman tar bara hand om sin bil med självrisken från dig. Motparten är inte deras business eftersom du orsakat den kostnaden. Vilket bolag ska då stå för motpartens kostnad då du inte har någon försäkring i sammanhanget? Då löser dom det så att du betalar självriken för motparten och sen står hans bolag för kostnaden. Plus att du får en sämre bonus.
Hade du haft självriskeliminering så tror jag bara den gäller för hyrbilen, motpartens självrisk hade du åkt på ändå.

Det är vad jag tror, någon som VET?

Ser iof att det står att du lånade minibussen, inte hyrd.. men det blir kanske samma strul då med om den inte står på en privatperson.. arghhh.. någon som vet som sagt?

Last edited:
Freddde skrev:
Jag har en teori, tror det är som följer: Det har att göra med minibussen, den är hyrd vilket strular till det. Då betalar du en självrisk mot hyrbilsfirman för skador på hyrbilen, inget konstigt med det. Sen blir det också självrisk för den du krockat med. Du har ju ingen försäkring på dig för hyrbilen som kan ta smällen. Hyrbilsfirman tar bara hand om sin bil med självrisken från dig. Motparten är inte deras business eftersom du orsakat den kostnaden. Vilket bolag ska då stå för motpartens kostnad då du inte har någon försäkring i sammanhanget? Då löser dom det så att du betalar självriken för motparten och sen står hans bolag för kostnaden. Plus att du får en sämre bonus.
Hade du haft självriskeliminering så tror jag bara den gäller för hyrbilen, motpartens självrisk hade du åkt på ändå.

Det är vad jag tror, någon som VET?

Ser iof att det står att du lånade minibussen, inte hyrd.. men det blir kanske samma strul då med om den inte står på en privatperson.. arghhh.. någon som vet som sagt?

Jo, hade jag hyrt den så hade jag förstått din teori, men nu låna jag den som sagt. Men det kanske är samma sak när den är försäkrad i en firma då. Ägaren till firman och bussen har nämnligen själv krockat med andra där det var hans fel och inte fått betala nån dubbel självrisk, det som är det konstiga.
Det är samma försäkringsbolag hela tiden.

Det verkar som om "din" försäkring hade självrisk även på själva trafikförsäkringen. Billiga försäkringar har ofta självrisk på trafikförsäkrings-delen vilket tex min Trygg Hansa inte har (fast det kommer väl).

Med en annan försäkring så hade du nog bara råkat ut för självrisken på vagnskade-delen.

Hmm, låter som hans försäkring bara täcker upp ifall vissa personer kör bilen, företagsbil-anställda? Måste vara nåt i bilens försäkringsvillkor iaf.
Vad som förbryllar mig är "Vi lämnar ersättning till motparten genom er trafikförsäkring". Din trafikförsäkring?? Alltså om du har en annan försäkring på ett fordon som inte hade med olyckan att göra det minsta så går det ändå på dess trafikdel?? Verkar helnipprigt :va .. Ju mer jag tänker på det :confused:

Har jag fattat rätt att du åker på sämre bonus trots att du kört ett fordon som inte är ditt/ står på dig? Kör man polarns bil och krockar åker ju han på rubbet, bonussänkning osv.. Måste vara nåt firmabilsmeck..

Last edited:
Freddde skrev:
Hmm, låter som hans försäkring bara täcker upp ifall vissa personer kör bilen, företagsbil-anställda? Måste vara nåt i bilens försäkringsvillkor iaf.
Vad som förbryllar mig är "Vi lämnar ersättning till motparten genom er trafikförsäkring". Din trafikförsäkring?? Alltså om du har en annan försäkring på ett fordon som inte hade med olyckan att göra det minsta så går det ändå på dess trafikdel?? Verkar helnipprigt :va .. Ju mer jag tänker på det :confused:

Har jag fattat rätt att du åker på sämre bonus trots att du kört ett fordon som inte är ditt/ står på dig? Kör man polarns bil och krockar åker ju han på rubbet, bonussänkning osv.. Måste vara nåt firmabilsmeck..

Jo, det var det jag reagerade på också. "er trafikförsäkring" stod det i brevet som firman fick, så det borde väl vara firman de menar. Kanske är en billig försäkringspremie som medför höga självrisker, men jag tyckte förmuleringen i brevet var konstig. Bättre att de i så fall hade skrivet, "du ska betala 6500 i självrisk vilket täcker skadorna på båda bilarna" eller nåt liknande.

Ja de måste ha bytt bolag eller fått ändrade villkor, det luktar självrisk på bägge delarna som UltraMarine skrev.
Det där med underliga formuleringar är väl nåt klassiskt sätt för myndigheter och bolag att få de drabbade att känna sig i underläge från början. Man ska känna som att man är liten och dum som inte fattar och bara betala, dom måste ju ha rätt..

Freddde skrev:
Ja de måste ha bytt bolag eller fått ändrade villkor, det luktar självrisk på bägge delarna som UltraMarine skrev.
Det där med underliga formuleringar är väl nåt klassiskt sätt för myndigheter och bolag att få de drabbade att känna sig i underläge från början. Man ska känna som att man är liten och dum som inte fattar och bara betala, dom måste ju ha rätt..

Japp, har man inte läst varenda paragraf innan så är man körd. Ska be om länsförsäkringars villkor och läsa igenom lite ikväll. Det borde ju stå nånstans vad som gäller.

Du betalar självrisk för det fordon du for i om du var vållande till olyckan, din trafikförsäkring täcker således skadorna på den andra parten som inte behöver uttnyttja sin försäkring...du ska inte betala någon självrisk för den andra bilen eftersom han inte behöver utnyttja sin försäkring...

Hårding skrev:
Du betalar självrisk för det fordon du for i om du var vållande till olyckan, din trafikförsäkring täcker således skadorna på den andra parten som inte behöver uttnyttja sin försäkring...du ska inte betala någon självrisk för den andra bilen eftersom han inte behöver utnyttja sin försäkring...

Borde det inte räcka att jag betalar in självrisken för trafikförsäkringen och att den då ska täcka båda bilarna? Varför ska jag dessutom betala en självrisk på vagnskada också, känns fel.

Det stinker! Det luktar blåsning lång väg. Jag smällde lite lätt i somras och jag betalade exakt 1000 SKR och inte ett öre mer eftersom det var mitt fel.

Trafikförsäkringen på bilen du körde, betalar skadorna på bilen du körde på. Dvs täcker endast skador som du orsakar, på andra. Inte skador på det egna fordonet

Vagnskadeförsäkringen täcker skadorna på den bil du körde. Dvs endast det egna fordonet.

Vad jag vet, så är det normala om du kör på någon att du får betala självrisk på trafikförsäkringen om den andra bilen behöver lagas.

Om sedan din egen bil också behöver lagas, så utgår det ytterligare en självrisk för nyttjadndet av vagnskadeförsäkringen också.

Last edited:
Cujo skrev:
Trafikförsäkringen på bilen du körde, betalar skadorna på bilen du körde på. Dvs täcker endast skador som du orsakar, på andra. Inte skador på det egna fordonet

Vagnskadeförsäkringen täcker skadorna på den bil du körde. Dvs endast det egna fordonet.

Vad jag vet, så är det normala om du kör på någon att du får betala självrisk på trafikförsäkringen om den andra bilen behöver lagas.

Om sedan din egen bil också behöver lagas, så utgår det ytterligare en självrisk för nyttjadndet av vagnskadeförsäkringen också.

Jo, det verkar vara så i detta fallet, men alla jag har pratat med tycker det är konstigt. Jag ska nog inte försäkra nåt i det bolaget i alla fall.

DanTheMan71 skrev:
Du ska betala 1 självrisk o inte 2 ...därmed basta !!!
Så har det alltid varit !!
Spontant måste jag hålla med. Aldrig två självrisker eftersom det är en och samma försäkring oavsett vilka delar som utnyttjas (trafik/vagnskada). Däremot om du har inbrott i bilen så kan det bli så att stulen bilstereo täcks av halvförsäkringen på bilen medans t.ex stulna verktyg eller liknande tas av din hemförsäkring. Dock INTE i det här fallet. _Skulle_ kunna vara nåt superspecial eftersom försäkringstagaren är en firma.

Måste kolla detta med morsan som jobbar på Folksam hur de gör i lknande fall. Återkommer i ämnet....

EDIT: Hon var såkalrt på tjänsteresa så jag återkommer, om jag kommer ihåg, nästa vecka.

Last edited:
Supermoto skrev:
Spontant måste jag hålla med. Aldrig två självrisker eftersom det är en och samma försäkring oavsett vilka delar som utnyttjas (trafik/vagnskada). Däremot om du har inbrott i bilen så kan det bli så att stulen bilstereo täcks av halvförsäkringen på bilen medans t.ex stulna verktyg eller liknande tas av din hemförsäkring. Dock INTE i det här fallet. _Skulle_ kunna vara nåt superspecial eftersom försäkringstagaren är en firma.

Måste kolla detta med morsan som jobbar på Folksam hur de gör i lknande fall. Återkommer i ämnet....

EDIT: Hon var såkalrt på tjänsteresa så jag återkommer, om jag kommer ihåg, nästa vecka.

Jo, det hade varit uppskattat och fått lite synpunkter från henne.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick