Betala till utländsk bank. Handelsbanken

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Tja. Hur går jag tillväga för att betala till en tysk bank? Kostar det någonting extra? Jag har Handelsbanken. Sköter det helst över internet
/Anton

SirDave

when I feel ugly I just look at you
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
CBR 600
Ljunghusen skrev:
Tja. Hur går jag tillväga för att betala till en tysk bank? Kostar det någonting extra? Jag har Handelsbanken. Sköter det helst över internet
/Anton

Har inte handelsbanken själv, men jag antar att det blir en extra kostnad.(där jag är kund kostar det 40kr) Du borde kunna skicka det som en EU-betalning men då måste du ha mottagarens IBAN-nummer samt bankens SWIF/BIC ID, sen är det inga större problem.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
SirDave skrev:
Har inte handelsbanken själv, men jag antar att det blir en extra kostnad.(där jag är kund kostar det 40kr) Du borde kunna skicka det som en EU-betalning men då måste du ha mottagarens IBAN-nummer samt bankens SWIF/BIC ID, sen är det inga större problem.

Hm det låter invecklat. 40kr är inga problem, men farsan nämnde 300kr?

Egentligen räcker det väl med hans konto nr/clearingsnr/bank, gå till banken, be dom sätta över xx euro?

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Jag fick betala en avgift på 100kr från den banken ja skickade till för att de skulle ta emot pengar. (polen).

SirDave

when I feel ugly I just look at you
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
CBR 600
Ljunghusen skrev:
Hm det låter invecklat. 40kr är inga problem, men farsan nämnde 300kr?

Egentligen räcker det väl med hans konto nr/clearingsnr/bank, gå till banken, be dom sätta över xx euro?

Det är inte så invecklat. IBAN-kontonr är hans kontonummer som är omgjort till ett annat nr för att det lättare ska kunna gå att betala till det från utlandet. Om du inte fått ett IBAN av honom så be honom fixa det via sin bank och även bankens SWIFT ID, då blir det billigare för dig att skicka pengarna.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Jag betalade till en tysk bank i tisdags via Handelsbanken (Held Phantom, jäää!). Det kostade 50 kr och du kan inte göra det via internet utan du måste gå till bankkontoret.
Du behöver mottagarens adress (hemstad räckte iofs för mig), IBAN kod och BIC med tror jag. Ev så räcker det med en av dessa. Enklast är att du ringer till din bank om du inte vet vad du har fått för info.

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Kostnad på 150 sek. Du måste gå till banken och behöver en adress till personen samt IBAN och SWIFT. Dessa uppgifter finns hos personens bank, låt personen ordna med detta.

Låter svårare än det är....

Klart :tummenupp

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Tack så mkt för svaren. Då verkar det ganska enkelt.
Anledningen till att jag frågade här va för att jag funderade på att bjuda på en tysk auktion, som stängs idag = ingen möjlighet att fråga banken.

/Anton

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Hmm, ser olika debiteringsbelopp jag fick betala 150 och Torkel 50 :mad:
Kan dom inte bestämma sig?

agh39

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
-05 Honda Transalp
Viktig uppgifter krävs vid betalning till utlandet
För att betalningen ska skickas till rätt bank och för att minska risken för förseningar och onödiga kostnader är det viktigt att rätt uppgifter finns med i betalningsuppdraget:

* Mottagarens namn och adress
* Mottagarens BIC (SWIFT-adress) alternativt nationellt
Bank-id
* Mottagarens IBAN (internationellt bankkontonummer) alternativt traditionellt konto-nummer

"Avgifter för en utlandsbetalning
Kostnaden för en utlandsbetalning utgår enligt gällande prislista som finns på ditt Handelsbankskontor.

Det finns tre olika alternativ avseende fördelning av avgifter för dig som beställare:

* Att betala både Handelsbankens avgift samt den mottagande bankens avgift. Mottagaren betalar ingen avgift alls.
* Att endast betala Handelsbankens avgift. Mottagaren betalar den mottagande bankens avgift.
* Att inte betala några avgifter. Mottagaren betalar både Handelsbankens avgift samt den mottagande bankens avgift."

Detta gäller Handelsbanken.

På Nordea är det gratis att betala via internet med swift och iban.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Mr R skrev:
Hmm, ser olika debiteringsbelopp jag fick betala 150 och Torkel 50 :mad:
Kan dom inte bestämma sig?
Vid euro-till-euro överföring så är det 50 kr, annars 150 kr. Så du blev luuurad!
När jag betalade så var det första gången hon i kassan gjorde det, jag fick vänta 20 minuter innan jag ledsnade och gick på lunch. Hon lämnade över ärendet till en kollega som visst hade gjort det förut (det lät som att tillvägagångssättet har ändrats nyligen).
När jag kom tillbaka fick jag vänta 10 minuter till på att hon som hade gjort det skulle dyka upp från bankvalvet vilket gjorde att jag missade bilen till jobbet så jag fick gå tillbaka...
Kontenta: Jag kommer aldrig mer att bjuda på något på eBay om det inte är paypalbetalning. :mattias

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy