Du laddar helt rätt enligt Yuasa hemsidas tips om underhåll.
Jag har sökt om felande yuasa världen över men hittar inget speciellt så jag funderar på köpa ett nytt yuasa ändå för de är billiga på ebay från Italien Tysdklan England. Ett Yuasa ytz 14s kostar bara 1100kr med frakt.
Men jag förstår inte vad vad MF står för på Yuasa batterier de har även röd text av någ anl? De finns YTZ14 s och YTZ14 s mf.
Länk til ett rödtextat ytz s mf !?
https://www.voltpower.se/fi/motorcykel-batterier/yuasa/yuasa-ytz14s.html
De här Varta batteriet är en het kandidat til Yuasa ytz14s de har också 230cc enligt spec och kostar bara 750kr samt gratis frakt! Man fyller det själv med syra som följer med. Jag kommer nog slå till på et sådant.
https://www.voltpower.se/fi/motorcykel-batterier/varta/varta-ttz14s-bs-ytz14s-4-ytz14s-bs.html
Det enda jag hittat är att MF är förkortning för Maintenance Free. Dvs underhållsfritt. Kan ju vara rätt skönt.
Jag misstänker att en del av problematiken med att folk upplever att livslängden är dålig dels är felaktig underhållsladdning. Dels är det nog så att många tänker att dom ska ha batteriet med högsta möjliga CCA för att hojen ska bli lättstartad. På kort sikt är det korrekt men på lång sikt så är det ju så att om man ska ha ut högre CCA så innebär det att batteriet blir känsligare för urladdning och får sämre livslängd. Dvs köper du värstingbatteriet med högsta möjliga CCA så får man förvänta sig att det inte håller lika länge som om man valt ett med lite lägre CCA.
Och i dom flesta fall så behöver man inte dom värsta batterierna. Ett MC batteri med hög CCA klarar av att starta en bil i många fall om det inte är en bil med väldigt höga krav på startström. en radfyra på en hoj behöver betydligt mindre.
Och originalbatterierna som sitter i hojarna vid leverans är inte dom absoluta värstingarna eftersom det i dom allra flesta fall inte behövs. Dom pengarna kan man lägga på något roligare istället.