Bidrag till polisdebatten

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Saxat ur gårdagens metro, http://www.metro.se/content/acrobat/gothenburg/SEGOT_20030423_A_Metro.pdf

INGEN POLISUTTRYCKNING EFTER INBROTT PÅ FÖRETAG

Polisen i Västra Götaland prioriterar i stället utryckningar vid villainbrott GÖTEBORG Polisen i Västra Götaland
rycker inte längre ut på larm
om företagsinbrott, såvida det
inte är pågående inbrott. Polisen
väljer att koncentrera sig på inbrott
i villor och lägenheter.
Från företagarhåll är missnöjet
med polisens prioriteringar
stort.
– Rättsväsendet fungerar inte
längre – och det vet tjuvarna om,
kommenterar Per Clemensson, regionchef
i Göteborg för Företagarnas
riksorganisation.
– Vi har protesterat hos länspolismästare
Ann Charlotte Norrås,
men förgäves.
Nyordningen infördes för något
år sedan, när polisen öppnade
en telefonmottagning i Bengtsfors
i Dalsland. Där hamnar numera
”kalla” inbrott, alltså sådana
som inte pågår. Telefonmottagningen
i Bengtsfors gör tillsammans
med en polisinspektör bedömningen
om anmälan ska bollas
tillbaka till vakthavande befäl.
– Om det rör sig om mångmiljonbelopp
eller om man misstänker
att tjuvarna kan vara kvar på
platsen, då kan vi rycka ut direkt,
säger poliskommissarie Edvin
Karlsson, chef för länskommunikationscentralen
(LKC) i Göteborg.
Men i de allra flesta fall skickas
anmälan om ”kalla” företagsinbrott
vidare från Bengtsfors till
respektive närpolisområde, som
får besluta om eventuell utredning.
– Inbrott i bostäder är trots allt
lite allvarligare än andra. Enskilda
som drabbas i sin bostad kan
råka ut för chocktillstånd. Vi bedömer
det som socialt viktigare
att en polis kommer dit än till inbrott
i fabriker eller krogar, säger
Edvin Karlsson.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Företagen tar vaktbolagen hand om. Och de är duktiga. Under de fem inbrott vi haft här det senaste året har vaktbolagets (Falck Security) utryckningstid legat i intervallet 3,5-8 minuter. Polisen har kommit fast aldrig snabbare än ca 30 minuter - och det var när jag jagade tjyvarna. Synd bara att det skall vara en ekonomisk fråga.

Seizure Later

Directors cut...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ingen just nu
Bingo skrev:
Företagen tar vaktbolagen hand om. Och de är duktiga. Under de fem inbrott vi haft här det senaste året har vaktbolagets (Falck Security) utryckningstid legat i intervallet 3,5-8 minuter.

Hos os gick väktaren omkring i 20 minuter, skrev sen i larmrapporten: ingen synbar årsak till larm.
Det var ett stort hål i en ruta, det lå en sten på golvet innanför och 16 skärmar var ihopsamlade vid fönstret. Men i alla fall sä stack tjuvarna när väktaren kom.....

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Seizure Later skrev:
Men i alla fall sä stack tjuvarna när väktaren kom.....
Jag har förstått att man inte kan ha högre ambitionsnivå än så. Jag propsade sista gången på att Polisen skulle göra en utredning så de skickade faktiskt en person som tog fingeravtryck på ett fönster (ett mycket tydligt avtryck, det var därför jag propsade). Men det satt långt inne och har inte lett till något.

Vad har ditt vaktbolag för utryckningstid om tjuvarna hinner samla ihop 20 skärmar till ett ställe? Direkt uselt om du frågar mig.

Urre

o jä!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Husaberg 650 -03, GRC -02
För jä*ligt... Om inte polisen kan skydda företagarna varför skall dom då skatta så mycket?? Är det bättre att lägga dom pengarna på en tvivelaktig beskyddar verksamhet? :finger

Seizure Later

Directors cut...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ingen just nu
Bingo skrev:
Vad har ditt vaktbolag för utryckningstid om tjuvarna hinner samla ihop 20 skärmar till ett ställe? Direkt uselt om du frågar mig.

Den gången tog det 25 min. Det var tunna LCD-skärmar.
Men nu är det bättre säkrat och responstiden har blivit bättre efter en uppstäckning. Samma bolag förövrigt.

Men inget polisbesök, dom har inte tid....

Seizure Later

Directors cut...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ingen just nu
Re: Re: Bidrag till polisdebatten

Urre skrev:
Är det bättre att lägga dom pengarna på en tvivelaktig beskyddar verksamhet? :finger

Nej, det är inte bättre. Det är som att sätta räven till att vakta gäss. Väktarbolagen gör ett bara job generelt sett.

Lisa

vem bryr sig?
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
......
Väktare skall inte gå in i lokalen (huset lägenheten etc) om det är så att förövaren kan finnas där inne, det blir till att snällt vänta på polisen ändå. Det blir dock allt vanligare och vanligare att väktaren får gå in och kontrollera ändå. Jag tycker personligen att det är helt vansinnigt, det är att utsätta väktaren för livsfara.

Urre

o jä!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Husaberg 650 -03, GRC -02
Men är det inte så att vaktbolagen gör det polisen igentligen borde göra. Pga polisens dåliga budget så kan dom inte längre göra ett fullgott jobb.

Inget illa om vaktbolag men jag tycker att många sysslor dom gör är sådant polisen skall göra.

Lisa

vem bryr sig?
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
......
Urre skrev:
Men är det inte så att vaktbolagen gör det polisen igentligen borde göra. Pga polisens dåliga budget så kan dom inte längre göra ett fullgott jobb.

Inget illa om vaktbolag men jag tycker att många sysslor dom gör är sådant polisen skall göra.

Japp, det är en del av min poäng, den kanske inte var så tydlig :D jag gör ett förtydligande. Jag menar att väktaren har ingen/ mycket liten utbildning och hamnar i situationer som man inte klarar av pga att polisen inte har tid.

Synd, vi får inte det vi betalar för, kan man reklamera detta på något sätt? :confused:

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Bingo skrev:
Jag har förstått att man inte kan ha högre ambitionsnivå än så. Jag propsade sista gången på att Polisen skulle göra en utredning så de skickade faktiskt en person som tog fingeravtryck på ett fönster (ett mycket tydligt avtryck, det var därför jag propsade). Men det satt långt inne och har inte lett till något.

vaddå....det skulle nog inte beöva ta mer än 3 minuter att samla in 20 skärmar.....

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ravetrancer skrev:
vaddå....det skulle nog inte beöva ta mer än 3 minuter att samla in 20 skärmar.....
Nä, kanske har du rätt men det innebär en skärm var tionde sekund. Springa till datorn, skära loss/kppla ur skärmen, springa tillbaka och ställa, springa till nästa rum osv, låter ganska tidsödande för mig. Men det är klart, jobbar man på ackord så rappar man väl på. Beror så klart också på hur många de var och hur kontoret såg ut.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Eftersom det är "vi" företagare som ser till att staten får in sina pengar och därmed finansierar polisen tycker man att man kunde förvänta sig ett lite trognare beteende emot sina finansiärer.

/En som har betalat 6000 i böter på 2 år till trafikpolisen man haft noll nytta av polisen vid ett tiotal andra tillfällen vid betydligt värre brott än fortkörning

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Felix skrev:
Eftersom det är "vi" företagare som ser till att staten får in sina pengar och därmed finansierar polisen tycker man att man kunde förvänta sig ett lite trognare beteende emot sina finansiärer.

/En som har betalat 6000 i böter på 2 år till trafikpolisen man haft noll nytta av polisen vid ett tiotal andra tillfällen vid betydligt värre brott än fortkörning
Du glömmer bort de andra finansiärerna, "vi" medborgare och vi tycker nog oftast att det är rätt bra att polisen prioriterar brott som pågår och brott mot oss medborgare före redan genomförda inbrott hos företag.

Men jag håller helt med dig i sak, större budget till polisen och fler poliser vore bra så att väktarna slipper ta smällen (för det är väl det du vill? :p)

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
sgtpepper skrev:
Du glömmer bort de andra finansiärerna, "vi" medborgare och vi tycker nog oftast att det är rätt bra att polisen prioriterar brott som pågår och brott mot oss medborgare före redan genomförda inbrott hos företag.

Men jag håller helt med dig i sak, större budget till polisen och fler poliser vore bra så att väktarna slipper ta smällen (för det är väl det du vill? :p)

"vi medborgare" är anställda av företag, eller så jobbar medborgarna åt staten och är också finansierade av företagen. För övrigt har vi inte kunnat få polisen att rycka ut under pågående inbrott när vi sett tjuvarna.

Jag anser att trafikpolisen är effektiv som satan däremot, jag som inte ens är kriminell förutom i trafiken lite då och då åker fast titt som tätt, Önskvärt vore att polisen kollade nykterhet mer än fortkörningar.

Sen har man som företagare inte råd att anlita väktarbolag och snuten skiter i att komma för man ju jaga tjuven själv, sk medborgargarde, men det anser många är helt fel, hur fan skall man göra då undrar jag

PS självriskerna för företag är dessutom jäkligt höga, får hojförsäkringen att likna rena skämtet DS

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Felix skrev:
"vi medborgare" är anställda av företag, eller så jobbar medborgarna åt staten och är också finansierade av företagen. För övrigt har vi inte kunnat få polisen att rycka ut under pågående inbrott när vi sett tjuvarna.
Ja, så är det. Vilket värde har detta fastställande i denna debatt?

Det är väl fortfarande så att medborgarna är delfinansiärer? Eller ska vi med vördnad och andakt stå med mössan i handen och tacka snälla farbror företaget för vår existens?

Utan företag inga medborgare, utan medborgare inga företag. Jag har svårt att se att företagen har någon slags unik särställning i detta sammanhang?

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
sgtpepper skrev:
Ja, så är det. Vilket värde har detta fastställande i denna debatt?

Det är väl fortfarande så att medborgarna är delfinansiärer? Eller ska vi med vördnad och andakt stå med mössan i handen och tacka snälla farbror företaget för vår existens?

Utan företag inga medborgare, utan medborgare inga företag. Jag har svårt att se att företagen har någon slags unik särställning i detta sammanhang?

Vi skall inte stå med mössan i hand för företagen, inte heller för staten, ej heller för polisen. Alla skall göra sitt jobb, problemet är väl att alla inte klarar av att prioritera i rätt ordning. Företagen står för mer och mer av kostnaderna hela tiden men åtnjuter mindre och mindre av servicen. Jag pratar från ett prespektiv som småföretagare förresten..

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Felix skrev:
Vi skall inte stå med mössan i hand för företagen, inte heller för staten, ej heller för polisen. Alla skall göra sitt jobb, problemet är väl att alla inte klarar av att prioritera i rätt ordning. Företagen står för mer och mer av kostnaderna hela tiden men åtnjuter mindre och mindre av servicen. Jag pratar från ett prespektiv som småföretagare förresten..
Självklart skall alla göra sina jobb och ingen skall stå med mössan i handen för någon annan, det jag blev lite förundrad över var att det på dig lät som om företagen skulle åtnjuta någon slags särskild rätt till samhällets resurser eftersom dom är just företag. All makt utgår från folket börjar Sveriges grundlag med, inte "all makt utgår från företagen".

Men det är säkert kämpigt att vara svensk småföretagare, det är inget jag betvivlar även om jag själv inte har någon erfarenhet av det då jag jobbar på den raka motsatsen, ett sinnessjukt stort amerikanskt företag :).

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...