big bang

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arbrå, byn som vägverket glömde
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Där ser man.

Men det jag har i svagt minne är när Mick körde Honda, var det runt 95?

Då hade Honda den tändföljden på 500an. Men det är länge sen för mitt minne.

Kanske finns någon som har bättre koll.

Mathias
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
sandstream skrev:
Varför skulle man få mindre effekt när två cylindrar tänder samtidigt?

varför man började med detta inom GP var att effekten tillslut blev för hög, det var inte många som klarade av att köra hojarna då ändrade någon tillverkare tändföljden och resten hängde på, hojarna blev då slöare men man kunde istället få ner fästet och framhjulet i backen, Rätt mesigt tycker jag :)

Tror det var Mick Moohan som bara prova lite med "big bang" han tyckte helt enkelt att hojen blev för slö
 

sandstream

Guest
PD skrev:
varför man började med detta inom GP var att effekten tillslut blev för hög, det var inte många som klarade av att köra hojarna då ändrade någon tillverkare tändföljden och resten hängde på, hojarna blev då slöare men man kunde istället få ner fästet och framhjulet i backen, Rätt mesigt tycker jag :)

Tror det var Mick Moohan som bara prova lite med "big bang" han tyckte helt enkelt att hojen blev för slö
Nja, tanken var väl inte att hojen skulle bli slöare utan att bakdäcket skulle få vila mer mellan tändningarna.

Nu kanske någon som är lite insatt i ämnet kan sprida lite ljus?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
sandstream skrev:
Nja, tanken var väl inte att hojen skulle bli slöare utan att bakdäcket skulle få vila mer mellan tändningarna.

Nu kanske någon som är lite insatt i ämnet kan sprida lite ljus?
Det är nog ofrånkomligt att du tappar i alla fall en del effekt då så täta tändningar så ofta som möjligt är bäst. Jämför att 4-cyl ger mer effekt än 2-cyl o s v. Om man ändrar kammar och tändning så kan man bygga en twin med fyra cylindrar, det må ju vara något effektivare förbränningsrum på det viset men det är fortfarande inte lika bra som att tända symmetriskt ur effektsynpunkt.

Dock har man ju länge kämpat med körbarheten i kombination med aktuell däcksteknik så toppeffekten har inte alltid varit det viktigaste.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top