tack så mycket för alla svar! Och Notrightrider, Jag är ledsen att medela att det är en 1100s jag har (dock ingen kåpa). Majorna Göteborg är adressen om du blir allt för uprörd
skämt åsido så har hojje innan mig haft 16 ägare och var kanske inget samlarexemplar. hade alldrig tänkt att göra mig av med den ändå då det är min första hoj och jag är mycket fäst vid den, även mera så nu när den är som den är (förstörd i mångas ögon kanske)..
jag tog ut henne igår och körde och kom fram till att borrning kanske är onödigt. kanske honing av loppen är mer än nog! vid honing, är det bara nya kolvringar som måste på?
Då lär det ha varit den jag sett på stan förra sommaren.
De speciella "1.1" märkena på sidokåporna (i vart fall högra sidan) var bortplockade, men "texten" syntes ändå. Rätt hoj?
Den såg mycket riktigt kanske lite härjad ut...
Helt okay att vilja behålla en hoj. Tyskarna kallar sådant man helst inte vill sälja för Liebhaber.
Jag har en del sådan också...
I mina ögon finns det så många av den modellen i ett alldeles utmärkt skick, och fortfarande väldigt billiga.
Att försöka renovera upp en hoj som din tillbaka till ett sådant skick är sjukt dyrt.
Vill du verkligen ha en hoj av den modellen, så ge dig ut och köp en likadan i bra skick och vårda den istället.
Är det känslor för din första hoj som spökar så plocka över lite delar från den gamle och suggerera dig själv att du mergat två hojar, och därigenom även transplanterat själen från den gamle.
Om det inte är riktigt
så viktigt, så fundera på om kanske skall renodla ratbikestuket på din gamla?
Kanske till och med låta det driva ut i något Mad Max-artat?
1.1s har potential, och just ditt exemplar känns half way there redan...
Om du verkligen känner dig maniskt tvingad att öppna en motor som funkar så skulle punkterna kunna se ut så här:
@ kolla vad packningsats kostar!
@ kompressionsprov
@ leak-down test om kompressionsprovet indikerar behov.
@ fixa verkstadshandbok
@ inventera bekantskapskretsen efter kunnigt folk som kan rädda dig / din hoj om du öppnar den
@ fundera igen
...och innan du öppnar den: vet med dig att världen är full av påbörjade och avstannade projekt!
Din hoj har något slags värde som den står nu, men öppnad och isärplockad - i risigt skick för övrigt: metallvärde. ...och knappt det ens.
Ett annat problem är att du är så sent på det. Klockan är 5 i tolv! Även om det snöade förra veckan här i stan så är vårens första tur bara några veckor borta.
Du har alla chanser att missa den finaste biten av säsongen, bara för att du vill riva isär ett gammalt härke som trots allt rullar.
Eller ta Thorped som ett real life varnade exempel! Han rev isär ett annat hopplöst gammalt lik som han håller på piedestal, plöjde ner 2,5 förmögenheter - och förlorade en hel säsong på kuppen.
Tro nu inte att jag är en lyxlirare som byter till nytt när garantin går ut. Jag kör också gammal skit, men jag har lärt mig någorlunda att inte kasta goda pengar efter onda.
Så till din fråga: ja, om du vill hona cylinderloppen så kan det vara bra att byta till nya kolvringar.
Men, det är faktiskt inte säkert att det är nödvändigt heller: är loppen utan skador och ovalitet, samt ringarna inom toleranserna så räcker faktiskt en honing långt. Friska krysspår håller kvar oljefilmen och hjälper upp kompressionen.
...men du söker väl bara en anledning att få säga, "oh nej, den måste borras ändå. Lika bra att jag satsar på 100 cc till. Det kommer att bli stoor skillnad".
Du gör som du vill.