Big-Gun hjälp

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Monobike: använde du packningspasta för att täta krökarna mot cylindern?(mitt blev inte helt tätt sviker en hel del), sitter jäkligt tajt överallt så man har inte så mycket att jobba med :( , och du hade rätt dom har skickat fel ljuddämpare, skall vara en sådan med pressfattning istället,men jag orkar inte skicka tillbaka den så jag moddar hojen lite så att det passar. :crash

är märket på ditt skumfilter multi-air?
tackar för all hjälp :bow
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Har du bytt avgaspackningarna(kopparringarna som sitter
i utblåset på toppen) Om inte ,gör det,kostar inte många
spänn :tummenupp

Det verkar finnas rätt många luftfilter att välja på till
hondan,jag kör med carlaline filter som ger ett bättre flöde
än orginalfiltret och det funkar bra :D
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
nu är allt monterat, nytt luftfilter, sågat upp och monterat galler på kåpan,nya munstycken 190/70s nålen på 4e hacket uppifrån.blandskruven på 2 1/4 varv ut,och big-gun systemet

och vad händer när man skall testa, gaspådrag fungerar bra,gasavslag fungerar åxå bra. men vid låg jämn gas så rycker och hostar hojjen....
:gråta :gråta :gråta :gråta :gråta :gråta :gråta :gråta :gråta


nån som har något förslag :bow ?, kan det vara så att jag har en nål som inte skall vara på 4e hacket?. har b53e nålen. funderar på att byta tändstift men låter tveksamt att det är det som är problemet?...

har en 03a xr650r.
 

electronaut

Wooo Hooo!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
xr 650
Kan säga att mxsouth.com har biggun också... trevliga att ha att göra med och snabba leveranser! Dom har "allt"!!
 

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
DwD skrev:
nu är allt monterat, nytt luftfilter, sågat upp och monterat galler på kåpan,nya munstycken 190/70s nålen på 4e hacket uppifrån.blandskruven på 2 1/4 varv ut,och big-gun systemet

och vad händer när man skall testa, gaspådrag fungerar bra,gasavslag fungerar åxå bra. men vid låg jämn gas så rycker och hostar hojjen....
:gråta :gråta :gråta :gråta :gråta :gråta :gråta :gråta :gråta


nån som har något förslag :bow ?, kan det vara så att jag har en nål som inte skall vara på 4e hacket?. har b53e nålen. funderar på att byta tändstift men låter tveksamt att det är det som är problemet?...

har en 03a xr650r.

Testa att höja nålen ett hack plus ställ om blandskruven efter det. Gjorde iallafall underverk på min 640 med samma symptom.
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Basse skrev:
Testa att höja nålen ett hack plus ställ om blandskruven efter det. Gjorde iallafall underverk på min 640 med samma symptom.

jepp jag börjar misstänka det.
som jag fattat det så finns det c,d,e,f nålar c är mindre luft och f är mest soppa.

jag har en "e" nål så då borde klämman på brickan höjas ett snäpp(3e positionen från toppen) så att den får lite mindre soppa. .skall prova det!


tackar
 

WaZZe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525exc-06 mutard och en URretta samt R1 kråssplejn
hur har det gått för dig DwD, har du fått nå ordning på hojen??
tänkte ta och beställa ett Big Gun jag med

och vafaneni, hur har det gått för dig, har du fått systemet???
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
WaZZe skrev:
hur har det gått för dig DwD, har du fått nå ordning på hojen??
tänkte ta och beställa ett Big Gun jag med

och vafaneni, hur har det gått för dig, har du fått systemet???


Funkar jättebra nu när jag fått ordning på allt.
satte in 190/70s munstycken,
först provade jag ha nålen på 4e hacket. men då hostade hojjen som fan vid låg gas.. sedan så satt jag och praktiskt taget surfade på internet i flera dagar på hur en förgasare fungerar etc, och klurade ut att det var nåles fel att den hostade,
flyttade nålen till 3e hacket och nu går den jättebra. tydligen så finns det flera nålar , tex b53c-f jag hade en b53e och den gav mer soppa än b53d och c som vissa xr har, och då behöver jag inte ha den på 4e hacket.

ny lyfter den på bakhjulet direkt på 3ans växel(har drevat 15/45) vid typ 65km/h, :tummenupp

som sagt det gjorde faktiskt rätt mycket effekt skillnad att byta systemet,munstycken,luftfilter samt att öppna luftkåpan.

kan lägga upp lite bilder när jag kommer hem.


tips är att kolla vilken nål du har, kolla så du får pressfattning till ljuddämparen, använd en dremel när du öppnar luftkåpan och sist men inte minst ta det lungt och vålda inte in dom nya krökarna,

just det köp nya kopparringar till cylindern där du kopplar in avgaskrökarna. annars sviker systemet där.


har inte fått systemet helt tätt ännu men det beror på att jag måste göra lite justeringar pga att jag inte fick pressfattning till ljuddäparen :mad:

ljudet blev rätt maffigt och det är riktig hääääärligt att gasa på i tunnlar viadukter etc. l :slicka
 

devetdu

- Förnekar allt...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
sthlm
Hoj
saknas och saknad
vafaneni har fått sitt sytem...
öppnad kåpa och bänkning gav 54,5 på hjulet!
 

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
hoj?
Var köper man Biggun system???

helst i Sverige, Europa.. Köpte ett mitt FMF och fick massa tullavgifter och sånt.
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
devetdu skrev:
vafaneni har fått sitt sytem...
öppnad kåpa och bänkning gav 54,5 på hjulet!


vet du vilka munstycken han använde?

var bänkade han hojjen/vad kostade det ?

är det i sthlm så kan juh jag åxå testa och se om det är någon skillnad
 
Last edited:

devetdu

- Förnekar allt...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
sthlm
Hoj
saknas och saknad
DwD skrev:
haha oki. trodde det var någon orsak till varför du svarade för honom.. typ att han inte hade internet just nu eller nått :rolleyes:

luungt!
fråga han svarar säkert.
 

devetdu

- Förnekar allt...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
sthlm
Hoj
saknas och saknad
DRPeter skrev:
Hur stor är viktskillnaden mot original och hur är ljudet?

på båda frågorna är svaret: MYCKET!
låter som om det åskar... hade själv 111db med mitt
men det gör underverk
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
DRPeter skrev:
Hur stor är viktskillnaden mot original och hur är ljudet?
jag har för mig att big-gun systemet väger 4.5kg och orginal med hrc tippen väger 12.5kg,

effekt skillnaden märks! vet inte exakt hur många hk extra det gav, skulle vara kul att ha bänkat före och efter.
skall prova bänka min senare och se vad det gav.

ljudet låter maffigt och högt, låter mest när man gasar på typ som en Harley, och vid gasavslag så låter det dovt och härligt. vid jämngas så låter det inte så mycket så det stör någon.(tror jag :p )

men jag rekomenderar det starkt, samt att öppna luftkåpan och bestycka om hojjen till 190/70s
 

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
Kul att det funkar för er, jag ska själv ta o sänka nålen ett hack tillbaks till 3:e, svårt o hålla feeetinghöga wheelies när hojen gurglar vid små gasjuseringar..

:brynad Köp ett big-gun o du hörs över halva stan :brynad
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top