Bike Göteborg tar hutlösa servicepriser, eller inte?

Braaap

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2016
Hoj
Duke 690
Tjena!

Ska göra 100-milaservicen på min Duke 690 (2016) och vände mig till Bike i Göteborg eftersom man ligger närmast.

2607 kr vill man ha för denna vilket inte är så farligt men man vill ha 5260 kr för 1000-milaservicen. Kollade upp andra i närområdet och dessa tar 2300 kr för 100-mila och 3300 kr för 1000-mila. Bike är alltså 2000 kr dyrare på 1000-mila servicen. För 2000-mila tar Bike 6423 kr. Åker man några mil får man samma service för 4500 kr.

Bike tar 1200-någonting i timpris medan andra tar mellan 800-890 kr.

Fler än jag som tycker att Bike i Göteborg tar hutlösa priser?

Nä, Bike kommer jag inte att serva hojen hos.

Diskutera!?

Braaap

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2016
Hoj
Duke 690
Intressanta timpriser...

Man får mycket intressant för dem i andra branscher.

Eller om man så vill: F-n vad dyrt! Löjligt dyrt. För en stånka dessutom.

Stånkor går ju som regel rätt hårt så därför har KTM bestämt att ventilkoll ska göras vid varje 1000 mil. På min förra Kawa var det vid 4200 mil så jag kan förstå att det kostar lite extra men dessa fantasipriser som Bike tar, det kommer jag aldrig betala.

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Serva själv blir än billigare.

Företagare med anställda och lokaler har stora overhead kostnader och mc är väldigt säsongsbetonat så penningarna behöver räcka även över vintern.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Har du frågat varför det är 2000:- dyrare, vad gör dom som en annan verkstad inte gör?
Det är ju rätt stora prisskillnader på lokalhyra i Göteborg och mindre orter.

Braaap

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2016
Hoj
Duke 690
Serva själv blir än billigare.

Företagare med anställda och lokaler har stora overhead kostnader och mc är väldigt säsongsbetonat så penningarna behöver räcka även över vintern.

Serva själv och garanti försvinner.

Nä, Bike är bara pengastinna. Ville inte gå ner i pris när jag skulle köpa hojen kontant och utan inbyte utan ville ha fullpris. Ringde ett samtal och åkte mindre än 10 mil och köpte samma hoj för 5000 kr mindre, fick också 15% av på tillbehör.

Har du frågat varför det är 2000:- dyrare, vad gör dom som en annan verkstad inte gör?
Det är ju rätt stora prisskillnader på lokalhyra i Göteborg och mindre orter.

Har frågat efter detaljspecifikation men Bike kunde inte erbjuda detta. Alla andra kunde det utan problem och dessa är identiska. Förstår att lokalhyra är dyrare i Gbg men det är inte mitt problem. Finns billiga lokaler att hyra om man vill få ner priserna, om nu detta är anledningen till att man tar 2000 mer för samma service.

Detta och det jag skrev ovan gör att jag ser Bike som pengastinna.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Jag är lika nyfiken som alla andra på skillnaden så jag har mailat Bike och väntar på svar här i tråden.
Om man bara registrerar sig här på forumet för att hänga ut ett företag så är det inte ok om inte motparten får komma till tals.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Håller med sportbike, klart man hört mkt om bike (trollhättan ffa) här på forumet ibland, men jag har varit i bikes butik i göteborg 3 gånger (1gång beställt ett framdrev), så service och mc affärer har jag inte prövat, men dom verkade vara hyggliga killar i butiken iaf, har dock bara köpt lite små plock (kul saker, mc relaterat, ej utrustning men annat skojsigt).

Gillar dock Johans Mc bäst i gbg, men det är ju en något större butik oxå, brett sortiment av kläder osv osv, och många hojar o provsitta

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
En polare i gbg lämnade sin hoj på service där. Gick lös på 9 papp för lite byte av vätskor och ventilkoll. Helt jävla sanslöst enligt mig. Tex bactor tar 3200kr för samma service, visst dem ligger 40 mil från göteborg men man sparar ju så mycket pengar på det att man kan passa på att spendera några dagar på hotell i stockholm och fina middagar för mellanskillnaden, medan bactor utför servicen.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är väl självklart att Fina Märkesverkstaden I Centrum debiterar ett högre timpris än Loffes Hemmapul ute i bushen.

Sedan kan man fundera på varför och även på det faktum att bägge existerar.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Braaap

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2016
Hoj
Duke 690
Jag är lika nyfiken som alla andra på skillnaden så jag har mailat Bike och väntar på svar här i tråden.
Om man bara registrerar sig här på forumet för att hänga ut ett företag så är det inte ok om inte motparten får komma till tals.

Jag diskuterar min synvinkel på deras prissättning. Om det är att hänga ut ett företag så är det väl det och jag har väl rätt att göra det, eller är bara positiva röster om företag välkommet på detta forum? Reklampengar?

Att man är nyregistrerad beror kanske på att man inte brukar hänga på forum utan det bara blev så nu när man är lite irriterad över deras hutlösa överpriser att man registrerar sig för att ventilera lite. Fel det också?

Det är väl självklart att Fina Märkesverkstaden I Centrum debiterar ett högre timpris än Loffes Hemmapul ute i bushen.

Sedan kan man fundera på varför och även på det faktum att bägge existerar.

Samtliga jag kontaktat är auktoriserade av KTM så någon "Bennys Kinakrog och Hojmek HB" är det då inte.

Bike Gbg ligger i Hisings Kärra. Knappast i centrum av Gbg.

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Hoj
KTM 1290R 2016
Låter förbannat dyrt, låter nästan som att dom gett dig fel prisuppgifter men så kanske inte är fallet. Jag pröjsade 1200:- för min 100 service på auktoriserad verkstad dom gör inte så himla mycket på en 100 mila så om ditt pris stämmer är det nått galet.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tja, låt bli att serva där då. Vad är problemet?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag gissar den enkla förklaringen är att Bike Göteborg inte har tid göra servicen.
Och pris, ja det sätter man normalt efter efterfrågan.
Så länge det är fullbelagt i verkstan finns ju inget skäl sänka priset.
Bike Göteborg servar BMW, Ducati och KTM. Och kollar man Motorrads 5000mila tester så är det ju inga fabrikat som toppar listan för låga kostnader under de första 5000 milen. Toppar listan gör en HD.
Så Bike Göteborg har nog full service sysselsättning enbart med de hojar man sålt själva.

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Att det skiljer mellan en stor märkesverkstad och en lite minder verkstad är inte så konstigt egentligen.

Dels är det så att dom ofta har en del utrustning som är märkesspecifik vilket leder till att dom kan göra en del saker som en mindre verkstad inte kan göra eller har svårt att göra för att dom inte har specialverktygen.

Ligger dom dessutom mer centralt så är lokalhyran dyrare vilket även det påverkar priset.

Sen finns ju faktiskt den faktor som jag tror har störst betydelse. Tillgång och efterfrågan.
Så länge som inte många kunder väljer att åka en bit bort och serva där istället så att märkesverkstaden får problem med beläggningen så finns ju ingen anledning att sänka priserna.

För många av oss så är det kanske inte ett alternativ att ta hojen 10 mil bort till en annan verkstad eftersom det blir trassligt att ta sig till jobbet därifrån. Nu vet jag inte exakt hur det ligger till med just den verstaden då jag inte bor i Göteborg men läget är väl ungefär detsamma här i Stockholm. Håller man sig lite längre från dom centrala delarna så blir det billigare men man förlorar i tid på resan till jobbet när man lämnat hojen. sen får man själv välja om man vill spara pengar eller tid.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag vet inte, men här har du kanske en ledtråd till att just du får betala dyrt för service...?

Starkt tveksam till det. Det är inte så att dom räknar fram ett annat pris bara för att hojen är köpt någon annanstans. Dom har helt enkelt inte råd att lägga en massa tid på att räkna manuellt. dom har enhetspris för det mesta. Dom flesta momenten finns beskrivet hur lång tid det tar och vilka delar eller vätskor som behövs i deras system och då får dom med automatik fram ett pris på direkten utan att sitta och räkna.

Däremot så brukar ju märkesverkstäder ta lite högre priser generellt

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...